کبد چیست و وظایف آن کدام است؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

کبد بزرگترین اندام غده مانند در بدن است. نقش های متعددی در دفع سموم از بدن دارد.
وزن کبد بزرگسالان به طور متوسط حدود سه پوند است. 
در بخش بالای سمت راست حفره شکمی زیر دیافراگم و در سمت راست معده قرار دارد، و در حدود ۱٫۵ لیتر خون در هر دقیقه از طریق شریان کبدی و ورید باب دریافت می کند. 
کبد عضوی مانند غده است که موجب ترشح صفرا می شود. این ماده موجب هضم چربی می شود. نمک های صفراوی چربی ها را به قطعات کوچکتر تجزیه می کنند، بنابراین این چربی ها راحت تر جذب روده کوچک می شوند.
علاوه بر ترشح صفرا، سایر وظایف کبد عبارتند از:
– دفع سموم بدن، از جمله الکل، داروها و مواد سمی و مضر
– ذخیره ی مقداری آهن و ویتامین 
– ذخیره گلوکز
– تجزیه هموگلوبین
– تبدیل آمونیاک به اوره، که در سوخت و ساز بدن موثر است
– از بین بردن سلول های قدیمی خون
تخریب سلول های قرمز خون موجب تولید ضایعاتی می شود که رنگ قهوه ای مدفوع را تشکیل می دهند. تغییر رنگ مدفوع یا ادرار، مثلاً تیره شدن آن، ممکن است علامتی بر شروع بیماری های کبدی، و یا هپاتیت ویروسی، باشد. 
یکی دیگر از نشانه های رایج مشکلات کبدی، زردی پوست و چشم ها به علت تجمع بیلی روبین است، یک ماده زائد حاصل از تجزیه هموگلوبین طبیعی.
بیماری های شایع کبد عبارتند از: هپاتیت، کبد چرب، سرطان و…
سیروز کبدی نیز از بیماری های کبد است. در این نوع بیماری، کبد زخم می شود و نمی تواند عملکرد درست و خوبی داشته باشد. این مشکل معمولاً در اثر سوء مصرف الکل و یا ابتلا به عفونت هپاتیت C ایجاد می شود.
در درمان برخی مشکلات کبد از دیالیز کبد استفاده می شود. دیالیز کبد یک درمان جدید محسوب می شود. این روش را نمی توان برای سالیان زیاد برای یک فرد به کار برد. این روش درمانی معمولاً در بین زمان خرابی کبد تا پیوند کبد جدید استفاده می شود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *