چای سبز مناسب برای سلامت قلب

مطلب را به اشتراک بگذارید

قدمت چای سبز برای مصارف درمانی به دوران باستان بر می گردد. پس از آب نوشیدن چای سبز بیشترین درصد از نوشیدنی ها را به خود اختصاص داده است و به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها از آن به عنوان مکمل غذائی نیز مصرف می شود. نوشیدن چای سبز باعث تولید شدن سلول های ظریف پوشاننده جداره داخلی رگ های خونی سالم می شود. در نتیجه این عمل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در انسان کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که عملکرد شریان ها و رگ های خونی تنها ۳۰ دقیقه پس از مصرف چای سبز بهبود پیدا می کند. چای سبز به خصوص عملکرد سلول های اندوتلیال (Endothelial cell) را بهبود می بخشد. 
چای سبز چگونه بر روی قلب انسان تأثیر می گذارد؟
اختلال در عملکرد سلول های اندوتلیال یکی از عوامل موثر در ایجاد انسداد عروق است. با افزایش رسوبات چربی و سایر عناصر خونی سرخرگ ها تنگ می شود و  به دنبال این مشکل، جریان خون در داخل سرخرگ ها با مشکل مواجه می شوند. در اصطلاح به این پدیده آترواسکلروز (atherosclerosis) گفته می شود.
یافته های پزشکی حاکی از آن است که چای سبز حاوی نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام فلاونوئیدها (flavonoids) می باشد که از قلب در برابر خطرات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. انگور قرمز، شکلات تیره و توت ها از جمله مواد خوراکی هستند که حاوی فلاونوئید ها می باشند. 
تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که چای سبز بر روی افرادی که به سندرم متابولیک (Metabolic Syndrome) دچار هستند اثرات سودمندی دارد. سندرم متابولیک مجموعه ای از حالت ها مختلف می شود که این حالت ها شامل چاقی شکم، فشار خون بالا، مقاومت در برابر انسولین و میزان غیرطبیعی چربی خون می باشد. سندرم متابولیک یکی از عوامل اصلی و بسیار خطرناک در ابتلا شدن فرد به بیماری های قلبی است. از آنجائیکه مصرف چای سبز عملکرد این سندرم را بهبود می بخشد می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی نیز مؤثر باشد.
آیا چای سبز بر روی کلسترول بد (LDL)  نقش دارد؟
این امر که کلسترول بد (LDL) بر روی التهابات شریانی و سفت شدن رگ ها تأثیر دارد اثبات شده است به همین دلیل به منظور جلوگیری و یا درمان این نوع بیماری ها کاهش میزان کلسترول بد می تواند نقش حیاتی را برای فرد ایفا کند. محققان ترکیباتی را در چای سبز یافته اند که اپی‌گالوستاچین گالت  EGCG موجود در چای سبز آسیب های التهابی ناشی از LDL را کاهش داده و سلول هائی را که موجب گرفتگی شریان ها می شوند را از بین ببرد. اپی‌گالوستاچین یکی از انواع ملکول های کاتچین (catechin) می باشد. کاتچین یکی از عوامل ضد سرطانی است و چای سبز حاوی بیشترین میزان این مولکول ها است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *