پیشگیری و درمان بیماری‌های Rh نوزاد

مطلب را به اشتراک بگذارید

در نسل‌های گذشته، ناسازگاری Rh یک مشکل بسیار جدی بود. خوشبختانه امروزه، پیشرفت‌های پزشکی قابل توجهی برای کمک به جلوگیری از عوارض ناشی از ناسازگاری Rh و همین‌طور برای درمان نوزادان مبتلا به بیماری Rh صورت گرفته‌اند.

امروزه، هنگامی که یک زن با پتانسیل ناسازگاری Rh باردار است، پزشکان در اولین بارداری دو سری ایمنوگلوبولین Rh به او تزریق می‌کنند. تزریق اول در حدود هفته ۲۸ حاملگی و تزریق دوم ظرف ۷۲ ساعت بعد از وضع حمل صورت می‌گیرد. ایمنوگلوبین Rh مانند یک واکسن عمل کرده و مانع تولید پادتن‌های Rh توسط بدن مادر، که می‌توانند مشکلاتی را در نوزاد تازه متولد شده یا بارداری‌ های بعدی ایجاد کنند، می‌شود.

هم‌چنین اگر زن سقط جنین و آمینوسنتز کند، یا دچار هر گونه خونریزی در دوران بارداری شود، یک دوز ایمنوگلوبین Rh نیز ممکن است به او تزریق شود.

اگر پزشک تشخیص داد که زن باردار در حال حاضر پادتن‌های Rh را تولید کرده است، بارداری باید تحت نظارت دقیق صورت بگیرد تا مشخص شود میزان پادتن بیش از اندازه بالا نیست. در موارد نادر، اگر ناسازگاری شدید بوده و نوزاد در خطر باشد، تزریق و تعویض خون تازه را در حالی که نوزاد هنوز در رحم است یا بعد از زایمان می‌توان انجام داد.
این روش سطح سلول‌های قرمز خون نوزاد را ثابت نگه داشته و آسیب بیشتر ناشی از گردش پادتن Rh که در حال حاضر به جریان خون نوزاد وارد شده است را به حداقل می‌رساند.
اگر از بیماری Rh جلوگیری نشود
ناسازگاری Rh به ندرت در اولین بارداری باعث عوارض می‌شود و سلامت مادر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. اما پادتن Rh که در طول حاملگی‌های بعدی توسعه می‌یابد می‌تواند به طور بالقوه برای مادر و فرزند خطرناک باشد. بیماری RH می‌تواند باعث کم خونی شدید، زردی، صدمه به مغز، و نارسایی قلبی در نوزاد شود. در موارد شدید، این مشکل حتی می‌تواند با تخریب تعداد زیادی از گلبول‌های قرمز، باعث مرگ جنین شود.
اگر شما مطمئن نیستید که Rhتان منفی است یا مثبت و فکر می‌کنید که باردار شده‌اید، مهم است که مراقبت‌های دوران بارداری را به طور منظم و در اسرع وقت انجام دهید، که شامل انجام انواع آزمایش‌ها از جمله آزمایش خون می‌شوند. با تشخیص زود هنگام و درمان ناسازگاری Rh، شما می‌توانید با خیال راحت بر مسائل مهم‌تر، استقبال از یک نوزاد سالم و جدید، تمرکز کنید.
این آزمایش را در کنار آزمایش‌های مهم دوران بارداری و مهم‌ترین مسائل بارداری جدی بگیرید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *