هویج و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

هویج و خواص آن

هویج یکی از محبوب ترین سبزیجات در سرتا سر جهان است. هویج ، گیاهی خوراکی و دوساله از خانواده چتریان است و معمولاً به رنگ نارنجی یا سفید، و یا مخلوطی از قرمز و سفید است. هویج از ایران و افغانستان سرچشمه گرفته است. هویج دارای ویتامین‌های A ، B ، C ، بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است.رنگ نارنجی این سبزی به دلیل وجود بتاکاروتن است. بتا کاروتن (β-Carotene) ترکیبی آلی است که در بدن انسان تبدیل به ویتامین A می گردد. همچنین هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و موادّ معدنی است. هویج پخته بیشتر از هویج خام آنتی اکسیدان دارد. از هویج پخته به صورت استعمال خارجی برای تسکین درد و خارش استفاده می‌شود. هویج برای تسکین سوختگی‌ها و آکنه نیز بسیار مفید است.

در افسانه‌ها آمده‌ است که هویج به انسان، قدرت بینایی در شب را می‌ دهد ، اما این موضوع تا حدی صحت دارد. ضعف بینایی به دلیل کمبود ویتامین A می باشد ، امّا مصرف مداوم هویج موجب بازگرداندن این ویتامین به رژیم غذایی و رفع مشکلات بینایی می گردد. از هویج به عنوان داروی ازدیاد قاعدگی ، داروى ضد نفخ و همچنین برای درمان مشکلات گوارشی ، رفع انگل های روده ای ، درمان التهاب لوزه ها و یبوست استفاده می شود.

علاوه بر طعم خوشمزه ، هویج دارای خواص بسیاری است که در اینجا به چندین مورد اشاره می کنیم.

خواص هویج

پیشگیری از سرطان

سطح بالای آنتی اکسیدان های موجود در هویج در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش اساسی دارند. مطالعات نشان داده است که هویج می تواند از بروز رایج ترین انواع سرطان یعنی سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. هویج یکی از منابع غذایی فالکارینول است که نوعی آفت کش طبیعی و الکل چرب است که از بروز سرطان جلوگیری می کند.

بهبود هضم و بهبود عملکرد سیستم گوارشی

هویج منبع بسیار خوبی از فیبر است که برای عملکرد درست سیستم گوارشی بسیار ضروری است. هویج موجب می شود احساس سیری کنید و در نتیجه کمتر غذا بخورید و لاغر بمانید.

بهبود بینایی و ارتقای سلامت چشم

هویج منبع بسیار خوبی از بتا کاروتن است، که در بدن انسان تبدیل به ویتامین A گشته و برای سلامت چشم ضروری است. هویج دید در شب را بهبود می بخشد و مانع از بروز بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می گردد. دژنراسیون ماکولا (Macular Degeneration) یا از بین رفتن لکه زرد شبکیه، شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه چشم و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

مبارزه با پیری

ویتامین A موجود در هویج به پوست کمک می کند تا از دست سلول های آسیب دیده خلاص گردد و سلول های جدید تولید کند. همچنین ، ویتامین A از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه UV محافظت کرده و با پیر شدن پوست مبارزه می کند. ویتامین A از ایجاد آکنه جلوگیری کرده و پوست های خشک را بهبود می بخشد.

ارتقای سلامت قلب

مطالعات نشان داده است که مصرف یک پیمانه هویج در روز ، به طور چشمگیری ، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردد. برخی مطالعات این میزان کاهش را مرتبط با مصرف بتا کاروتن موجود در هویج می دانند.

کاهش سطح کلسترول

فیبر موجود در هویج موجب کاهش سطح کلسترول خون گشته و منیزیم موجود در هویج نیز موجب تنظیم سطح کلسترول می گردد.

کاهش وزن

هویج دارای مواد مغذی بسیاری است اما بسیار کم کالری است و به همین دلیل می توانید با مصرف هویج بدون اینکه کالری زیادی مصرف کرده باشید ، سیر شده و چاق نگردید. علاوه بر این، هویج به بهبود عملکرد متابولیسم کمک شایانی می کند زیرا هویج حاوی اسید نیکوتین است که موجب شکسته شدن لیپید ها و چربی های درون بدن می گردد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *