مواد غذایی مفید و مضر برای افراد مبتلا به آرتروز

مطلب را به اشتراک بگذارید

مسلماً مواد غذایی به تنهایی قادر به درمان آرتروز نیستند اما می توانند سبب کاهش درد ناشی از آرتروز شوند. در این بخش به معرفی ۷ ماده غذایی موثر در کاهش درد مفاصل و کاهش وزن و ۲ ماده غذایی افزایش دهنده درد آرتروز می پردازیم.
افراد مبتلا به آرتروز با درد مفاصل و صدای شکسته شدن استخوان ها آشنایی دارند، اما ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی موجب کنترل و تسکین این نوع دردها می گردد. البته مواد غذایی اکسیر جادویی نیستند اما موجب بهبودی مفاصل آسیب دیده می شوند. رژیم غذایی شامل مواد غذایی زیر، موجب سالم تر و سبک تر شدن شما گشته و در نتیجه فشار کمتری به مفاصل وارد می شود.

مواد غذایی مفید برای آرتروز

۱- ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی ساردین و یا هر نوع ماده غذایی حاوی اسید های چرب امگا ۳، مانند گردو، لوبیا سویا، تخم بزرک و تخم کدو حلوایی.
اسید های چرب امگا ۳، موجب کاهش التهاب گشته و از تولید آنزیم هایی که موجب ایجاد آرتروز می شوند جلوگیری می کنند.

ماهی های چرب دارای ویتامین D هستند که از تورم و درد جلوگیری می نمایند. تحقیقات انجام شده بر روی ۳۰۰۰۰ نفر نشان داده است که احتمال بروز روماتیسم مفصلی در زنانی که در رژیم غذایی خود از ویتامین D کمتری استفاده می کنند، بیشتر است.

سعی کنید روزانه ۱ گرم امگا ۳ در رژیم غذایی خود داشته باشید. برای مثال ۱۱۵ گرم ماهی سالمون دارای ۱٫۵ گرم امگا ۳ است. همچنین می توانید با اضافه کردن مقداری گردو به سالاد و یا مقداری تخم بزرک به ماست، سالاد یا سوپ، امگا ۳ را وارد رژیم غذایی خود کنید. در روزهایی که امگا ۳ مصرف نمی کنید ، ۲ لیوان شیر کم چرب میل کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را زیر آفتاب سپری کنید تا بدن شما ویتامین D مورد نیاز را کسب کند.

 * توجه داشته باشید که شاه ماهی برای دارندگان گروه خون A، لوبیا سویا برای دارندگان گروه خون B، تخم کدو حلوایی برای دارندگان گروه خون B و AB و شیر گاو برای دارندگان گروه خون O، A و AB مضر است.

۲- روغن زیتون
روغن زیتون حاوی اولئوکانتال (نوعی ترکیب فنول طبیعی) است که آنزیم هایی را که منجر به التهاب می شوند را مسدود می کند. تاثیر ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در کاهش درد ناشی از آرتروز، برابر با یک دهم تأثیر ایبوپروفن است. البته ممکن است این میزان زیاد به نظر نرسد اما اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی و مصرف روزانه آن موجب کاهش چشمگیر درد می گردد.

روزانه یک قاشق غذاخوری به سالاد و سبزیجات اضافه کرده و میل کنید تا از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید. افرادی که غذای خود را با روغن زیتون آماده می کنند از خواص آن در روز بهره مند می شوند. روغن زیتون تنها روغنی است که برای همه افراد با هر چهار گروه خون بسیار سودمند و مناسب می باشد. 

۳- فلفل شیرین ، مرکبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند بروکلی
ویتامین C از کلاژن که جزء اصلی غضروف است محافظت می کند، بنابراین مصرف مداوم آن خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم ویتامین C موجب کاهش خطر ابتلا به نقرس می شود. اما در مصرف ویتامین C، زیاده روی نکنید زیرا ممکن است موجب افزایش درد در افراد مبتلا به استئوآرتروز (آرتروز استخوانی) شود. مصرف روزانه یک عدد گریپ فروت و لیموترش و یا یک کاسه بروکلی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن کافی است. بروکلی و گل کلم ار بروز سرطان نیز جلوگیری می کنند.

توجه داشته باشید که مصرف فلفل شیرین برای دارندگان گروه خون Aو AB، پرتغال برای دارندگان گروه خون O ، Aو AB و گل کلم برای دارندگان گروه خون O ، مضر است.

۴- آجیل برزیلی Brazil Nuts 
آجیل برزیلی حاوی سلنیوم زیادی است (۲۷۲ میکروگرم در ۳ یا ۴ دانه آجیل). تحقیقات نشان داده است که جذب سلنیوم زیاد خطر ابتلا به آرتروز را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. روماتیسم مفصلی ناشی از کمبود سلنیوم در بدن است. سلنیوم به آنتی اکسیدان ها در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده، موجب تنظیم عملکرد غده تیروئید شده و از بروز سرطان جلوگیری می کند.

جذب روزانه ۵۵ تا ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم توصیه می شود. اگر آجیل برزیلی را دوست ندارید ، از جو دو سر پرک ، تن ماهی ، گوشت گاو و یا بوقلمون استفاده کنید.

* توجه داشته باشید که مصرف آجیل برزیلی برای دارندگان گروه خون Oو A و گوشت گاو نیز برای دارندگان گروه خون A مضر است.

۵- پیاز و تره فرنگی
پیاز و تره فرنگی دارای کوئرستین (نوعی آنتی اکسیدان) هستند که مانند آسپرین و ایبوپروفن با مواد شیمیایی ملتهب کننده مبارزه می کنند. اگر بوی پیاز را دوست ندارید، از کلم پیچ ، گوجه فرنگی ریز گیلاسی (cherry tomato) و یا سیب که همگی حاوی کوئرستین زیاد هستند، استفاده کنید. مصرف روزانه نصف فنجان از این مواد غذایی برای جذب کوئرستین مورد نیاز بدن، کافی است.

* توجه داشته باشید که مصرف تره فرنگی برای دارندگان گروه خون O، گوجه فرنگی برای دارندگان گروه خون A و B مضر است.

۶- آلبالو
تحقیقات نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی غنی از آلبالو، موجب کاهش التهاب می گردد. در این تحقیقات معلوم شد که ۵۶ درصد از بیماران مبتلا به آرتروز استخوانی که به مدت ۸ هفته آلبالو مصرف کرده بودند ، با کاهش ۲۰ درصدی درد و افزایش عملکرد مواجه شدند.

ماده موثره موجود در آلبالو آنتوسیانین است که عامل اصلی طراوت موجود در انگور، تمشک سیاه و بادمجان نیز است. آنتوسیانین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از التهاب جلوگیری می کند. مصرف روزانه نصف فنجان آلبالو تازه یا خشک و یا ۲۵۰ میلی لیتر آب آلبالو برای تامین آنتوسیانین مورد نیار بدن کافی است.

* توجه داشته باشید که مصرف آلبالو برای هیچ کدام از چهار گروه خونی مضر نیست، اما بادمجان برای دارندگان گروه خون A مضر است.

۷- چای سبز
تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز احتمال بروز آرتروز و شدت آن را کاهش می دهند. در این تحقیقات معلوم شد که (EGCG) های موجود در چای سبز از تولید مواد التهاب زا که موجب آسیب مفصلی در افراد مبتلا به آرتروز می شوند، جلوگیری می کنند. مصرف روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز در روز را برای کاهش درد ناشی از آرتروز توصیه می کنیم.

  * توجه داشته باشید که مصرف چای سبز برای هر چهار گروه خونی مناسب و سودمند است.

مواد غذایی مضر برای آرتروز
۱- روغن های آفتابگردان، گلرنگ، ذرت و سویا
این نوع روغن ها دارای اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که موجب افزایش التهاب می گردند. از این نوع روغن ها در تهیه تنقلات استفاده می شود، بنابراین در مصرف این نوع مواد غذایی دقت داشته باشید. توصیه می کنیم روغن زیتون را جایگزین این نوع روغن ها کنید. 


۲- شکر

تحقیقات متعددی نشان داده است که شکر می تواند موجب افزایش التهاب گردد. گرچه شکر سطح انرژی بدن را خیلی سریع بالا می برد اما این انرژی بالا، زیاد دوام نمی آورد و در نتیجه افراد مبتلا به آرتروز دوباره احساس خستگی و سنگینی می کنند. شکر دارای کالری زیاد است که در نتیجه مصرف آن موجب افزایش وزن شده و فشار بیشتری به مفاصل وارد می گردد. می توانید به جای شکر، روزانه، ۲ تا ۴ وعده، از نصف فنجان میوه های شیرین مجاز با گروه خونتان مصرف کنید. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *