مقایسه سدیم نمک دریایی با نمک معمولی

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقایسه سدیم نمک دریایی با نمک معمولی

اختلاف زیادی بین ارزش غذایی نمک معمولی با نمک دریایی دیده نمی شود. حدود ۴۰ درصد سدیم یعنی در هر قاشق چایخوری ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم دیده می شود. اما اگر از نمک دریا کم سدیم استفاده کنید، مقدار قابل توجهی از سدیم کاسته می شود که در جلوگیری از بروز فشار خون بسیار موثر است.

با وجود محتوای سدیم برابر، نمک دریایی بافت و طعمی متفاوت دارد. نمک معمولی از معادن زیرزمینی استخراج می شود و در مرحله پردازش مواد معدنی خود را از دست می دهد. نمک دریایی اساسا از تبخیر آب دریا که شامل مواد معدنی طبیعی است به دست می آید. نمک معمولی با ید غنی شده است اما نمک دریایی دارای ید طبیعی است.

برای دریافت سدیم در طبخ مواد غذایی خود، به جای استفاده از نمک معمولی، نمک دریایی را جایگزین کنید. کریستال های نمک دریایی طعمی قویتر از نمک معمولی دارند، در نتیجه سدیم کمتری به بدن وارد می کنند. نمک معمولی طعم قوی نمک دریا را ندارد، به همین دلیل در طبخ مواد غذایی بیشتر اضافه می شود و این درآینده منجر به فشار خون بالا می شود.

نمک دریا کم سدیم یددار ۴۰۰ گرمی 

انسان معمولا به چند صد میلی گرم سدیم در روز نیاز دارد. حد معمول آن ۲۳۰۰ میلی گرم در روز است و میانگین ملی آن ۳۳۰۰ میلی گرم در روز است. مصرف بالای سدیم عامل داشتن فشار خون بالا می باشد. افراد مسن، سنین بالای ۵۱ سال و یا هر کسی که به دیابت و فشار خون بالا مبتلا است مصرف سدیم را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز باید برساند. غذاهای غنی از پتاسیم از جمله موز، لوبیا و ماست برای حفظ تعادل سدیم در بدن کمک می کنند. همچنین این بیماران باید تنها از نمک دریا کم سدیم و یددار استفاده کنند.

آیا نمک دریایی حاوی سدیم کم است ؟

یکی از اصلی ترین عوامل نمک دریایی داشتن سدیم کم است. در هر قاشق چایخوری نمک دریایی حدود ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم، معادل ۴۰ درصد سدیم است. که اگر از نمک دریا کم سدیم استفاده شود این میزان بسیار کمتر است و حاوی پتاسیم بیشتری است که از افسردگی، اختلالات خواب و گوارش جلوگیری می کند.

نمک دریایی از آب اقیانوس یا از آب شور دریاچه ها استخراج می شود. نمک معمولی از منابع زیرزمینی استخراج می شود. پردازش نمک دریایی بسیار کمتر از نمک معمولی است از این رو نمک دریایی مواد معدنی خود را حفظ می کند.

سدیم یک ماده معدنی طبیعی است که برای داشتن حجم خون مناسب و عملکرد درست اعصاب ضروری است. سدیم بیش از حد در بدن باعث ایجاد برخی بیماری ها مثل فشارخون بالا می شود که خود عامل حمله قلبی و سکته مغزی است. پس استفاده از نمک دریا کم سدیم به جای نمک معدنی از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

بزرگسالان در سنین ۵۰ یا جوانتر می توانند روزی حداکثر ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم برای پیشگیری از بیماریها مصرف کنند. با این حال نیمی از جمیعت، بیشتر از این میزان سدیم در روز مصرف می کنند. موثرترین راه برای کاهش سدیم به نحوه طبخ غذا، که نمک کمتری استفاده شود بستگی دارد. بسیاری از میوه ها، پاستاها و برنج ها فاقد سدیم هستند. کلم بروکلی پخته شده تنها دارای ۲۰ میلی گرم سدیم است. ماهی آزاد دارای  ۵۵ میلی گرم سدیم و تخم مرغ دارای ۶۰ میلی گرم سدیم است. به همین دلیل می بایست به جای نمک معدنی از نمک دریا به ویژه نوع کم سدیم آن استفاده کرد.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *