مشکلات ناشی از مواد آرایشی

مطلب را به اشتراک بگذارید

مشکلات ناشی از مواد آرایشی

به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیر حساسیت زا، ضد آکنه و ضد کومدون (جوش سر سیاه) باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند.
استفاده از مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست بخشی از عادات روزانه ی بیشتر مردم است. در کشورهای غربی افراد بزرگسال به طور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتی پوست را هر روز استفاده می‌ کنند که شامل عطرها، مرطوب کننده‌ها، ضد آفتاب‌ها، پاک کننده‌های پوست، محصولات مراقبت مو، دئودورانت‌ها، ضدعرق‌ها، محصولات آرایشی مو، محصولات آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن می ‌شود.
بیشتر مردم مشکلات کمی از این محصولات را تجربه می‌ کنند، اگر چه مشکلات می‌ تواند با اولین استفاده ی اندک یا بعد از سال‌ها رخ دهد. همچنین بسیاری از مردم معمولاً می ‌دانند کدام محصولات باعث بروز مشکل می ‌شوند، اما عکس‌العمل‌های کشنده و شدید ممکن است نیازمند تشخیص مهارت‌های یک پزشک متخصص پوست باشد.
مشکلات ناشی از استفاده ی محصولات آرایشی و محصولات مراقبتی پوست
واقعیت این است که عکس‌العمل نسبت به محصولات مراقبتی پوست می ‌تواند شامل مشکلات ساده باشد و این بستگی به شرایط پوست یا پاسخ ایمنی فرد دارد.

درماتیت (التهاب پوستی) تماسی آلرژیک

درماتیت (التهاب پوستی) تماسی آلرژیک، یک مشکل معمول است که با مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دیده می‌ شود. بعضی مردم نسبت به یک ماده ی خاص یا مواد موثره ی یک محصول حساس هستند. آنها هر زمانی که در تماس با این ماده قرار گیرند، واکنش نشان می ‌دهند. اگر چه ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم ظاهر شود و علائم می تواند شامل قرمزی (تورم)، خارش و تاول‌های حاوی مایع باشد.

درماتیت تماسی تحریکی

اما درماتیت تماسی تحریکی هم داریم. پوست سالم یک سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است که در لوازم آرایشی یافت می‌ شوند. اگر پوست خیلی خشک یا زخمی باشد، شکاف (محل باز زخم) این سد دفاعی را کمتر موثر می ‌سازد.
سوختگی، خارش و قرمزی ممکن است علائم ناشی از تخریب یک محصول باشد. مواد شوینده، صابون‌های حمام، ضد عرق‌ها، مواد آرایشی چشمی، مرطوب کننده‌ها، محلول فر دائمی مو و شامپوها بیشترین تخریب کننده‌های پوستی هستند. حتی آب می ‌تواند برای پوست خشک مخرب باشد.
عطرها، نگهدارنده‌ها، ترکیباتی که معمولاً در محصولات مراقبتی پوست و لوازم آرایشی یافت می‌ شوند، علل واکنش‌های حساسیتی به مواد آرایشی هستند.
عطرها بیشتر از سایر ترکیبات، باعث درماتیت تماسی آلرژیک می ‌شوند. بیش از ۵ هزار نوع عطر مختلف در مواد آرایشی محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌ شوند.
عطرهایی با حساسیت‌زایی کمتر، برای کمتر کردن این مشکل ایجاد شده‌اند.
به خاطر داشته باشید که محصولی که با عنوان unscented (بدون عطر) بر چسب شده است، ممکن است واقعاً حاوی عطر باشد که به وسیله ی بقیه مواد معطر شیمیایی از بین رفته باشد.
یک محصول باید با عنوان fragrance free (بدون ماده معطر) یا without perfume (بدون عطر) باشد که نشان دهد هیچ ماده ای برای ایجاد بوی خوش به آن اضافه نشده است.
بعضی حساسیت‌ها به ماده ی معطر ممکن است، زمانی رخ دهد که پوست در مجاورت نور خورشید قرار گیرد.

نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی

نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند. نگهدارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها که باعث عفونت پوستی می ‌شوند، جلوگیری می ‌کنند و محصولات را از اکسیژن و تخریب‌های نوری محافظت می‌ نمایند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده‌ها باشد. مصرف کنندگانی که به یک نوع ماده ی نگهدارنده واکنش نشان می ‌دهند، لزوماً به بقیه ی مواد حساسیت ندارند.

محصولات مراقبت کننده از پوست کدامند؟

محصولات مراقبت کننده از پوست برای سالم نگه داشتن پوست طراحی شده‌اند و شامل پاک‌کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند.

پاک کننده‌ها

پاک کننده‌ها، روغن و بقایای صابون را از روی پوست پاک می‌ کنند. آنها معمولاً خشک کننده و حاوی آب، الکل، پروپیلین گلیکول و سالیسیلیک اسید می‌ باشند. اینها ممکن است باعث خارش و سوختگی در افرادی با پوست خشک و حساس شوند.

مرطوب کننده‌ها

مرطوب کننده‌ها مانع از دست دادن آب می ‌شوند و این عمل را به وسیله ی پوشاندن پوست با مواد چرب که باعث نگه داشتن آب می ‌شود و به وسیله ی جذب آب از لایه ی داخلی پوست به لایه ی خارجی انجام می‌ دهند.
پوست خشک باعث ترک و چروک‌های ریز می ‌شود و سبب کاهش تأثیر این سد دفاعی، خارش و درد می‌ گردد.
موادی که از دست رفتن آب را کاهش می ‌دهند یا متوقف می‌ سازند، حاوی پروترولاتوم و روغن‌های معدنی و لانولین می ‌باشند.
موادی که سبب جذب آب در پوست می ‌شوند شامل گلیسرول، پروپیلن گلیکول، پروتئین‌ها و بعضی ویتامین‌ها می ‌باشند. این ترکیبات ممکن است باعث واکنش حساسیت‌زایی شوند.

ضد آفتاب‌ها

ضد آفتاب‌ها هم شامل مواد شیمیایی‌اند که نور را جذب یا منعکس یا پراکنده می ‌سازند. مواد شیمیایی جاذب نور شامل: استرهای PABA ،avobenzone ،cinnamatce هستند که می‌ توانند باعث واکنش‌های cزا شوند.
ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی ذرات بسیار ریز اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم هستد که نور را پراکنده ساخته و یا منعکس می‌ کند. هیچ نوع حساسیت به ضد آفتاب‌های فیزیکی شناخته نشده است.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *