مزایای دانه کتان برای بیماری پسوریازیس

مطلب را به اشتراک بگذارید

مزایای دانه کتان برای بیماری پسوریازیس

خواص دانه کتان در درمان و پیشگیری از بیماری پسوریازیس توسط بنیاد ملی این بیماری تصدیق شده اند. دانه کتان به همراه خود اسیدهای چرب امگا ۳، فیبرهای رژیمی، لیگنان ها و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن را به ارمغان خواهد آورد. یک رژیم غذایی مخصوص پسوریازیس، تغییر سبک زندگی و استفاده از مکمل های رژیمی مانند امگا ۳ و ویتامین D قطعاً شما را در درمان این بیماری پوستی یاری خواهند کرد.

دانه کتان

کتان دانه های گیاهی هستند که به عقیده کارشناسان بهداشت و درمان جز غذاهای برتر محسوب می شوند. این دانه های روغنی سرشار از امگا ۳ و فیبر می باشند که در رنگ های قهوه ای و طلایی عرضه می گردند و مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند که رنگ هیچ تأثیری در محتوای تغذیه ای این دانه ها ندارد.

تخم کتان طلایی ۲۰۰ گرمی

تخم کتان طلایی

درمان و پیشگیری از پسوریازیس

در ادامه کمی بیشتر در مورد محتوای دانه کتان و چگونگی تأثیر آن ها بر پسوریازیس صحبت خواهیم کرد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های ضروری بدن انسان می باشند که سیستم ایمنی را تقویت کرده، پوست را تغذیه و پرورش می دهند و در مهم ترین بخش ضد التهاب های طبیعی هستند. بدن به خودی خود از تولید این اسیدهای چرب ناتوان است و یک منبع غذایی بیرونی مانند دانه کتان باید تأمین کننده امگا ۳ مورد نیاز باشد. در کنار ضد التهاب بودن، امگا ۳ غشای سلولی پوست شما را تغذیه کرده و آن را نرم و مرطوب نگه می دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ منافذ مسدود در سلول های پوستی به منظور سم زدایی بهتر را باز می کند.

پسوریازیس یک التهاب مزمن در پوست می باشد. اسید آرکیدونیک که بیشتر در روغن های حیوانی، گیاهی، فست فود ها و شیرینی جات یافت می شوند، عامل اصلی به وجود آمدن التهاب پوستی هستند و در مقابل اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان یک ضد التهاب در بدن عمل می کنند. نسبت استاندارد امگا ۳ به امگا ۶ در بدن باید ۱ به ۲ یا ۱ به ۴ باشد، که متأسفانه به دلیل الگوهای غذایی نامناسب امروزی این نسبت به ۱ به ۲۰ تغییر کرده است. برای تغییر این وضعیت باید مواد مغذی بیشتری حاوی امگا ۳ مانند دانه کتان، گردو، شاهدانه، سبزیجات و یا روغن ماهی مصرف نمود.

اسیدهای چرب موجود در امگا ۳:

  • آلفا لینولئیک اسید (ALA): اکثر غذاهای گیاهی حاوی این اسیدهای چرب می باشند که در کاهش کلسترول خون نقش بسزایی ایفا می کنند و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این اسیدها تبدیل به اسیدهای EPA و DHA در بدن می شوند.
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA): وظیفه اصلی این اسید چرب کاهش التهاب می باشد که بیشتر در روغن ماهی و دانه کتان یافت می شود.
  • دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA): این اسید بر روی فعالیت های مغز و بهبود سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

دانه کتان بهترین ماده غذایی برای تأمین اسیدهای چرب امگا ۳ در فرم ALA می باشد و در نتیجه در درمان و کاهش بیماری پسوریازیس کمک حال شما خواهد بود.

لیگنان ها:

لیگنان در واقع آنتی اکسیدان و ضد التهاب طبیعی است که در درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان روده و سینه به کمک جامعه پزشکی آمده است. علاوه بر این لیگنان مانند فیتواستروژن عمل می کند. فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی هستند که خواص آنتی استروژنی دارند و در افرادی که دچار بیش فعالی هورمون استروژن هستند، به رقابت با آن پرداخته و مانع ترشح بیش از حد این هورمون می شوند. در مقابل اگر بدن شما دچار کمبود استروژن هم باشد لیگنان ها وظیفه تولید آنرا نیز به عهده خواهند گرفت. اکثر بانوان در دوران حاملگی و یائسگی در اثر بیش فعالی هورمون استروژن دچار عارضه پسوریازیس می شوند که به کمک لیگنان های موجود در دانه کتان می توانند از تحریک این بیماری پیشگیری کنند. لیگنان موجود در دانه کتان ۸۰۰ برابر بیشتر از دیگر غلات مانند گندم می باشد.

فیبر رژیمی:

در هر ۱۰۰ گرم دانه کتان حدود ۲۷ گرم فیبر رژیمی وجود دارد، عدد شگفت انگیزی که در هیچ دانه روغنی دیگری به این نسبت یافت نخواهد شد. شاید بهتر باشد که افراد علاقه مند به رژیم های غذایی-درمانی توجه بیشتری به این غله داشته باشند چرا که:

  • فیبر باعث اجابت مزاج راحت تر و در نتیجه پیشگیری از یبوست می شود.
  • باعث کاهش و کنترل وزن و درمان چاقی می گردد.
  • هضم مناسب و اجتناب از پسوریازیس باعث پیشگیری از برگشت اسید معده، سوء هاضمه و نفخ شکم می گردد.

علاوه بر موارد یاد شده دانه کتان حاوی انواع ویتامین های B، مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، فسفر و فولات می باشد.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *