مثانه و مجاری ادراری

مطلب را به اشتراک بگذارید

سلامت مثانه و مشکلات بی اختیاری ادرار
بیشتر مردم اهمیت قدرت دفع ادرار را نمی دانند. بیش از ۳۰ % مردم مبتلا به بی اختیاری ادرار هستند. مشکلات بی اختیاری ادرار در زنان رایج تر است، این مسئله می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما با اقداماتی ساده می توانید از این بیماری جلوگیری کرده و یا حتی درمان کنید. برای سلامت مثانه و جلوگیری و درمان بی اختیاری ادرار می توانید به توصیه های زیر مراجعه کنید: 
داشتن وزن ایده ال 
هر چه قدر وزن سنگین تر است، فشار بیشتری بر روی مثانه وارد می آید. پیروی از رژیم غذایی مناسب وغنی از سبزیجات و میوه ها و ورزش به طور منظم می تواند در کاهش وزن نقش داشته و از بی اختیاری ادرار جلوگیری کند. همچنین با پیروی از رژیم غذایی مناسب بر اساس گروه خون، شما به راحتی می توانید به تناسب اندام و وزن ایده ال، توام با سلامتی برسید. 
انجام ورزش کیگل 
ورزش کیگل شامل انقباض و ریلکس کردن ماهیچه های کف لگن است که به عصب های مثانه نیز مرتبط است. برای شروع  می توانید این ورزش را در هنگام دفع ادرار انجام دهید . به این ترتیب که در موقع ادرار با استفاده از منقبض کردن  ماهیچه های کف لگن ادرار را قطع کرده و ماهیچه ها را شل کرده و به ادرار کردن ادامه دهید،  می توانید این عمل را تا پایان ادرار چند بار انجام دهید. پس از تقویت این ماهیچه ها می توانید این ورزش را در هر موقع در هر مکانی بدون آنکه کسی متوجه شود انجام دهید. هدف از این ورزش تقویت ماهیچه های کف لگن بوده که می تواند به دلایلی مختلف همچون یائسگی، افتادگی رحم و مثانه، پس از زایمان و  در دوران حاملگی ضعیف شده باشد. تقویت این ماهیچه ها قبل از زایمان می تواند به زایمانی راحت تر و عاری از مشکلات کمک کند. این ورزش را آقایان نیز می توانند انجام دهند. 
در مصرف داروها دقت به خرج دهید 
بیش از ۳۰۰ نوع دارو وجود دارد که می تواند باعث بروز مشکلات بی اختیاری ادرار شوند. اگر دارویی مصرف می کنید که باعث بروز این گونه عوارض جانبی است، با پزشک خود مشورت کرده تا دارویی متفاوت را تجویز کند. 
مایعات و نوشیدنیهای مضر
بعضی از مایعات نه تنها مفید نیستند بلکه می توانند باعث تحریک مثانه و مجاری ادرار شوند. الکل، چای سیاه، نوشابه های گازدار و قهوه (به علت کافئین) می توانند باعث تشدید بی اختیاری ادرار شوند و می بایست از مصرف آنها خودداری کرد. 
آب بهترین نوشیدنی برای بدن و مخصوصا کلیه ها و مجاری ادراری می باشد. نوشیدن کم آب باعث بالا رفتن غلظت ادرار شده که می تواند مثانه را تحریک کند.
مصرف روزانه  ۲ لیتر آب، (حدوداً ۹ لیوان) برای سلامت کلیه ها و مجاری ادراری ضروری است. 
غذاهای محرک 
بعضی از غذاها باعث تحریک مجاری ادراری می شوند، این غذاها شامل: شکلات، غذاهای تند و مرکبات و غذاهای اسیدی همچون گوجه فرنگی هستند. البته توجه داشته باشید درصورت عفونت های مجاری ادراری، ۲ الی ۳ هفته تا حد امکان از مصرف این غذاها پرهیز کنید.
• سیگار کشیدن 
سیگار کشیدن نه تنها از عوامل اصلی ابتلا به سرطان مثانه می باشد، بلکه نیکوتین و سموم موجود در سیگار، مجاری ادراری و مثانه را تحریک کرده و باعث آسیب رساندن  به  بافت آنها می شود. سرفه کردن ناشی از دود سیگار نیز می تواند منجر به بی اختیاری ادراری شود. 
مصرف منیزیم 
منیزیم از املاح مهمی است که در کار کرد ماهیچه ها و سیستم عصبی بسیار مهم است . در تحقیقی انجام شده بر روی ۴۰ زن که دچار بی اختیاری ادراری بودند نشان داده شده است که بیش از ۵۰% زنان پس از مصرف مکمل منیزیم کاملاً بهبود یافتند. می توانید منیزیم مورد نیاز خود را از راه تغذیه تأمین کنید، غذاهای غنی از منیزیم شامل: جو دو سرپرک، اسفناج، تخم کدو حلوایی، آجیل ها مخصوصاً بادام، برگ چغندر، لوبیا سویا، سبزی خوردن و لوبیا چشم بلبلی هستند.
ویتامین D  
ویتامین D نه تنها برای سلامت استخوان ها مفید است ، بلکه در کاهش مشکلات بی اختیاری ادرار نیز نقش بسزایی دارد. در سال ۲۰۱۰ تحقیقی بر روی زنان ۲۰ سال به بالا  در مورد میزان ویتامین D  انجام شده است که در این تحقیق نشان داده شده است که زنانی که میزان نرمال ویتامین D داشتند از مشکلات ماهیچه های کف لگن و بی اختیاری ادراری رنج نمی بردند و ریسک  ابتلا به این بیماری ها در آینده در این زنان به طور چشمگیری پایین می باشد. میزان ویتامین D مورد نیاز خود را می توانید از مصرف غذاهای غنی از این ویتامین همچون تخم مرغ، ماهی ها، ماست و شیر تامین کنید.
نکته: شیر برای گروههای خونی A ،O مضر می باشد. برای مصرف ماهی به لیست موجود ماهی های مجاز و سودمند اشاره شده در کتابهای تغذیه و گروه خون همین شرکت مراجعه کنید. 
شکلات و شیرینی 
شکلات به علت داشتن کافئین باعث تحریک مثانه می شود و برای بی اختیاری ادرار مضر است. شکرو شیرینی موجود در شیرینی ها، مربا ها، شربت ها، انواع ژله و غیره …. همچنین باعث تحریک مثانه و مجاری ادراری می شوند. شیرین کننده های مصنوعی بدتر از شکر بوده و باعث تشدید بی اختیاری ادراری می شوند.
جلوگیری از عفونتهای مجاری ادراری 

عفونت های مجاری ادراری معمولا  در زنان به علت کوتاه بودن مجرای ادراری رایج تر است. باکتری ها از خارج بدن از راه مجرای ادراری به سمت مثانه حرکت کرده و باعث عفونت می شوند. در آقایان به علت بلند بودن مجرای ادراری باکتری می بایست مسافت طولانی تری تا مثانه طی کند و این امر معمولا باعث از بین رفتن باکتری می شود.  عفونت های مجاری ادراری موقتاً باعث ضعیف شدن ماهیچه های مجاری ادراری و مثانه می شود. مصرف عصاره کرنبری باعث پایین آمدن PH  ادرار (اسیدی) شده و باکتری های  عفونت زای موجود در مجاری ادراری را از بین می برد. تخلیه مثانه پس از رابطه جنسی در جلوگیری از عفونت های مجاری ادراری موثر است، و این به علت میزان PH مخصوص ادرار می باشد که باکتری ها را از بین می برد و همچنین فشار ادرار می تواند مجرای ادراری را از باکتری ها شستشو دهد. 

توجه: قبل از هر نوع اقدامی با پرشک معالج خود مشورت کنید.

از یبوست جلوگیری کنید 

با مصرف منظم فیبر و نوشیدن آب زیاد می تواند از ابتلا به  یبوست جلوگیری کنید. فشار آمدن در موقع دفع مدفوع خشک، می تواند به مثانه نیز فشار آورد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *