لوزالمعده یا پانکراس و ارتباط آن با دیابت با علم گروه خون

مطلب را به اشتراک بگذارید

لوزالمعده یا پانکراس و ارتباط آن با دیابت با علم گروه خون

پانکراس یا لوزالمعده غده ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته‌است .. وزن پانکراس حدود صد گرم است.
پانکراس هم یک غده درون ریز است : غده‌ای که ترشحات آن با نام هورمونمانند انسولین که  وارد جریان خون می‌شوند) و هم یک غده برون ریز (غده‌ای که ترشحات آن به خارج از بدن هدایت می‌شود و آنزیمها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کنند .
سرطان لوزالمعده و علائم آن چیست؟
سرطان پانکراس (لوزالمعده) بیشتر در بین افراد مسن شایع است و بیش از نیمی از موارد ابتلا به این سرطان مربوط به افراد ۷۵ سال به بالا هستند. این سرطان در بین افراد زیر ۴۰ سال چندان شایع نیست.  شیوع سرطان لوزالمعده مردان و زنان به یک میزان می باشد.

اولین علائم سرطان پانکراس اغلب شامل موارد زیر هستند:

 

•    درد در ناحیه کمر یا شکم
•    کاهش وزن غیرمنتظره
•    یرقان (زرد شدن پوست و قسمت‌های سفید چشم‌ها)
شایان ذکر است که این علایم می تواند مربوط به بیماری های دیگری نیز باشد و عموماً ناشی از سرطان پانکراس نیستند. با این حال، در صورت نگرانی، یا در صورتی که علائم ناگهانی ظاهر شوند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.
علل ابتلا به سرطان لوز المعده چیست ؟
به طور کامل مشخص نیست که علت سرطان پانکراس چیست، اما عوامل خطر برای بوجود آمدن این بیماری مشخص شده‌اند. بر طبق مطالعات صورت گرفته، در موارد زیر احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده افزایش پیدا می‌کند:
•    استعمال دخانیات ۳۰ درصد از موارد سرطان لوزالمعده به کشیدن سیگار مرتبط است
•    چاقی
•    ورزش نکردن به صورت منظم
•    کم خوردن میوه و سبزیجات
•    خوردن غذاهای سرشار ازچربی
•    مصرف نوشیدنی‌های الکلی
•    ابتلا به دیابت
•    کار کردن با آفت کش ها و مواد شیمیایی
•    داشتن التهاب پانکراس شدید
•    آسیب دیدگی شدید کبد
•    سابقه سرطان در بین اعضای خانواده یا اختلالات ژنتیکی مشخصی که به این نوع سرطان مرتبط است
•    این سرطان عمدتا افراد بین ۵۰ تا ۸۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد
مشکلات پانکراس و سرطان لوزالمعده در چه گروه های خونی بیشتر است؟
سرطان های پانکراس، کبد، صفرا و مجاری ادرار-این نوع سرطان ها در دارندگان گروه خون O به ندرت دیده می شوند و این به علت سیستم گوارشی قوی آنهاست.
دارندگان گروه خون A و AB بیشترین ریسک را داشته و دارندگان گروه خون B نسبت به این بیماری ها  در صورت مصرف آجیل و دانه های روغنی مضر آسیب پذیر هستند. گروه خون A از همه بیشتر دچار این بیماری ها شده  و همچنین نسبت به تومور پانکراس آسیب پذیر تر هستند.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص سرطانهای دستگاه گوارش و غده پانکراس می توانید کتاب “بر اساس گروه خون خود تغذیه کنید ” و یا کتاب ” مبارزه با سرطان با علم گروه خون ” نوشته دکتر آدامو ترجمه آلینا برخورداریان را مطالعه کنید.
غذاهای مضر برای ابتلا به سرطان پانکراس :
۱- غذاهای شیرین:  تحقیقات نشان داده  افرادی که بالاترین سطح قند خون  و انسولین را دارند دو برابر افرادی که کمترین سطح انسولین  و قند خون  را دارند در معرض ابتلا به سرطان پانکراس هستند.
۲- اضافه وزن : عدم مصرف کالری زیاد به پیشگیری از سرطان پانکراس کمک می‌کند. بنا به یافته‌های یک تحقیق که بر روی بیش از ۳۰۰ هزار فرد سالخورده صورت گرفت، مشخص شد که افراد بسیار چاق، ۴۵ درصد بیشتر از افرادی که وزن نرمالی دارند، به سرطان پانکراس مبتلا می‌شوند. در زنان، هر چه دور کمر بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس بیشتر است.
پیروی از رژیم غذایی متناسب با گروه خون :
بر طبق مطالعات آقای دکتر جیمز آدامو ، پیروی از رژیم غذایی سالم و متناسب با گروه خون به فرد کمک می کند تا از چاقی و دیابت در امان باشد که هر دو عامل اصلی سرطان پانکراس هستند. . دیابت بر دو قسم نوع اول و دوم است که در هر دو نوع پانکراس مهمترین نقش را دارد :
دیابت و لوزالمعده :
رژیم غذایی گروه خون می تواند در درمان دیابت نوع اول و همچنین درمان و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم مؤثر باشد. دارندگان گروه خون A و AB نسبت به دیابت نوع اول آسیب پذیرتر هستند. دیابت نوع اول در صورت فقدان ترشح هورمون انسولین توسط پانکراس به وجود می آید. انسولین باعث می شود که گلوکز وارد سلول های بدن شود. علت ترشح نشدن انسولین به دلیل تخریب سلول های بتا در پانکراس می باشد.
با آنکه هیچ نوع درمان به جز تزریق انسولین در دیابت نوع اول وجود ندارد، مصرف کوئرسیتین که در پیاز زرد یافت می شود از مشکلاتی  مانند  آب مروارید، تخریب اعصاب و بیماری های قلبی که نتیجه داشتن دیابت به مدت طولانی است جلوگیری می کند.
دارندگان دیابت نوع دوم، میزان زیادی انسولین در خون دارند اما بافت بدن آنها نسبت به انسولین حساس نیست و انسولین را پس می زند . دیابت نوع دوم بر اثر بدی تغذیه پیش می آید.
دیابت نوع دوم در دارندگان گروه خون O معمولاً در صورت مصرف بلند مدت ذرت، گندم و لبنیات و در دارندگان گروه خون A در صورت مصرف زیاد گوشت و لبنیات پیش می آید، دارندگان دیابت نوع دوم معمولاً اضافه وزن داشته و دارای کلسترول و فشار خون بالا که نشان دهنده کم تحرکی و تغذیه ای اشتباه می باشد هستند ، و بهترین راه غلبه بر دیابت نوع دوم در این افراد مصرف جو دو سر یا یولاف می باشد که فیبر بسیار زیادی داشته و دیابت را به راحتی کنترل می کند.
رژیم غذایی گروه خون و برنامه ورزشی توصیه شده در کتاب مبارزه با دیابت با علم گروه خون نوشته دکتر آدامو به ترجمه آلینا برخورداریان می تواند بسیار موثر باشد. و با پیروی از رژِم غذایی مناسب گروه خون میل به مصرف شیرینی و کربوهیدراتها در فرد کم می شود.
خار مقدس (milk-thistle)
همچون کوئرسیتین، خار مقدس آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد. از خواص دیگر آن مفید بودن آن برای کبد را می توان نام برد. دارندگان گروه خون AB نسبت به اختلالات کبد و کیسه صفرا  آسیب پذیر هستند. اگر در خانواده خود دارای سابقه مشکلات کبدی، لوزالمعده و کیسه صفرا هستید، حتماً مصرف خار مقدس یا مکمل آن را در برنامه روزانه خود جای دهید.
بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند می توانند با استفاده از خار مقدس از آسیب به کبد خود جلوگیری نمایند. و توجه داشته باشید تا به اندازه کافی از سبزیجات و میوه ها و جو دو سر به دلیل فیبر بالا استفاده کنید تا از شر بیماری های گوارشی و دیابت در امان باشید.
مطالعات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که برخی از مواد غذایی سبب سلامت لوزالمعده می شوند. این مواد غذایی عبارتند از :

سیر

 

سیر حاوی سولفور، فلاونوییدها و سلنیوم است که تاثیر مثبتی روی بافت پانکراس دارند. مطالعات موسسه ملی سرطان آمریکا نشان می دهد که استفاده منظم از سیر، خطر بروز سرطان پانکراس را ۵۴ درصد کاهش می دهد.

– انگور قرمز

 

گاهی اوقات پانکراس دچار التهاب می شود که به آن پانکراتیت می گویند. آنتی اکسیدان موجود در انگور قرمز از بروز التهاب بافت لوزالمعده جلوگیری می کند.

– اسفناج

 

آهن و آنتی اکسیدان موجود در اسفناج، از التهاب بافت پانکراس جلوگیری می کند.

– زغال اخته و گیلاس و کلم بروکلی

 

از تخریب سلول های پانکراس جلوگیری می کنند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.
بیماری پانکراتیت یا التهاب پانکراس :
بر دو نوع است . حاد و مزمن و با درد زیادی همراه است و بیشتر در افرادی که دارای سنگ کیسه صفرا هستند و یا مشروبات الکلی مصرف می کنند بروز می کند .
از آنجا که در این بیماری بدن قادر به جذب صحیح مواد غذایی نیست با فقدان مواد غذایی روبرو خواهد شد. لذا رژیم غذایی مناسب گروه خون کمک شایانی در این امر خواهد کرد و می بایست از مصرف غذاهای چرب به شدت خودداری کرد و بهترین روغن مصرفی در این افراد تنها روغن زیتون است .
یکی از بهترین راههای درمان مصرف آب زیاد و مصرف سبزیجات و میوه ها بوده تا بیشترین فیبر به بدن برسد . تهیه انواع صبحانه با جو دوسر نیز به دلیل فیبر بالایی که دارد و ویتامین B زیاد کمک بسیار زیادی در درمان التهاب پانکراس دارد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *