غله کینوا (کوینوا)

مطلب را به اشتراک بگذارید

غله کینوا (کوینوا)

مواد و روش ها تاکنون گیاه کینوا در ایران کشت و یا مورد تحقیق قرار نگرفته است. از نظر رنگ بذرها دو رقم کینوا به رنگ های: سفید، کرم، زرد، صورتی، طوسی، صورتی و سیاه مشاهده گردید. کینوا و برنج قهوه‌ای کینوا یکی از آن غلات کامل و خیلی مغذی است که اتفاقاً پروتئین بیشتری نیز نسبت به هم خانواده‌های خود دارد. می‌توان گفت یک پیاله‌ی ۲۵۰ میلی لیتری کینوای پخته شده حاوی ۸ گرم پروتئین است. 

کینوا نیز مانند برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است. در آمریکای جنوبی یعنی وطن اصلی این دانه‌ی مغزی آن را مادر غلات می‌دانند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند به راحتی می‌توانند از این دانه استفاده کنند چون کینوا فاقد گلوتن است. محققان دانشگاه Wake Forest در ایالت کالیفرنیای شمالی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که روزانه دو فنجان و نصفی غلات کامل مصرف می‌کنند به میزان ۲۱ درصد کمتر از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند. جو دوسر و کینوا جزء دانه‌های بسیار مفید محسوب می‌شوند. 

این دو ماده‌ی غذایی منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای محلول در آب و غیر محلول در آب هستند. کینوا همچنین سرشار از پروتئین است. این دانه های مغذی مقاومت بدنی ورزشکاران را بالا می‌برد و خستگی را از آن‌ها دور می‌کند مغزها و دانه‌ها نیز برای افزایش استقامت بدنی ورزشکاران خوب است. این مواد غذایی مفید حاوی پروتئین و فیبر و گلوسیدها هستند و اگر به اندازه مصرف شوند کالری زیادی نیز به بدن تحمیل نمی‌کنند. طرز تهیه و انواع غذاها با کینوا، برنج اینکا و یا خاویار گیاهی: هر یک پیمانه کینوا را با دو پیمانه آب یا آب مرغ و گوشت در حرارت ملایم و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و مانند برنج تا زمانی که آب آن به طور کامل کشیده شود میپزند. کینوا خیلی زودتر از برنج قهوه‌ای می‌پزد و در واقع از نظر مدت پخت شبیه به برنج سفید است.

کینوا ارگانیک سه رنگ ۲۵۰ گرمی

کینوا سه رنگ ارگانیک

می‌توان از مقداری روغن زیتون، لیموترش، نارنج، سبزیجات خرد شده و گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و کاری و ادویه و سبزیجات معطر، زیتون سبز و سیاه و پیازچه و نخود فرنگی و ذرت و… برای خوش طعم کردن این غذای مفید و مغذی استفاده کرد. پس از پخت رنگ و دانه کینوا مانند برنج گرده سفید مات میباشد. از کینوا بعنوان حجم دهنده پروتئینی در سالاد ها میتوان استفاده کرد و نیز آنرا به خوبی میتوان جانشین برنج نمود. از آن میتوان کوفته و کتلت و غذاهای خوشمزه ای تهیه کرد، تهیه آن بسیار ساده و سریع است. با کینوا Quinoa میتوان انواع غذاهای گیاهی برگر و دلمه و استانبولی و سالاد های گرم و سرد و حتی نان و سوپ و کوکو و شامی و سوپ های گیاهی و گیاهخواری و یا همراه با گوشت و سبزیجات دیگر تهیه کرد. کینوا دارای ۹ آمینو اسید اساسی است که آن را به یک پروتئین تمام عیار تبدیل میکند.
آشپزی با کینوا
(انواع غذاهای گیاهی و سبزیجات، بی گوشت در سفره خونه) تقریبا هرچیزی که با برنج و عدس یا عدس سرخ میتوان تهیه کرد با کینوا هم میتوان تهیه نمود. حتی میتوان آن را داخل آش ها اضافه کرد و یا با آن انواع کیش های غذایی یا ترین های غذایی و سوخاری و… تدارک دید. هنوز کشت این گیاه و استحصال دانه های آن در ایران آغاز نشده و البته ایکاش میتوانستیم در کنار افزایش محصول برنج این گیاه را کاشته و محصول آن را نیز در کشور بدلیل بیابان زدایی و ایجاد کار، استحصال کنیم. به هرحال امید است که ترویج کشت یا واردات این محصول جدید به بهانه استفاده از منافع سرشار آن، منجر به نابودی “برنج” این محصول بومی و ملی کشور خودمان نشود و با ورود میهمان جدید، این گیاه پر سخاوتمند قدیمی به بوته فراموشی سپرده نشده و فواید و خواص مشهود آن در گیر و دار منفعت های کینوا گم نشود ! و به خاطر داشته باشیم که بازار کار و کارگر و دسترنج کشاورزان و صادرکنندگان ایرانی نسبت همتایان خارجی خود بسیار ارجح تر است.
دانه کینوا
معرفی دانه های گیاه کینوا؛ خاویار گیاهی؛ برنج اینکا گیاه کینوا یک گیاه سنتی است که قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد. کینوا بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. مخصوصاً برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین گیاهخواران توصیه می‌شود. کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های مفید برای تامین انرژی بدن است. کربوهیدرات‌ها برای متراکم کردن عضلات لازم است. دانه کینوا Quinoa با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک‌ چهارم فنجان دارای فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به دیگر غلات است. این بدان معناست که این دانه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون موثر است. دانه های خوراکی علاوه بر کینوا با نامهای برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز خوانده میشوند. مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد. 
دیابت و کاهش وزن
به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند. مصرف این ماده غذایی به همراه سبزی‌ های تازه و مقدار کمی روغن زیتون یک وعده غذایی کامل به‌شمار می‌آید. در روزنامه گسترش صنعت این ماده در فهرست هشت ماده غذایی که می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد آورده شده است. گیاه کینوا به دلیل استحصال دانه های خوراکی کاشته میشود. شبیه به غلاات است و مانند آن پخته و مصرف میشود ولی در اصل غلات نیست!
کشت گیاه کینوا
این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج و غازایاقی است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوار ترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی میتواند کاشته شود. سرشار از مواد پروتئینی میباشد ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد. با توجه به معرفی جهانی و افزایش مصرف ایت گیاه خوراکی قیمت آن در طی مدت چهل سال دوبرابر شده! بولیوی سال گذشته بیست و شش هزار تن از این گیاه را صادر کرده که این میزان حدود ۴۶ درصد مصرف این گیاه را در جهان تشکیل میدهد. مشتریان اصلی این گیاه فرانسه و آمریکا هستند که البته بعید نیست سردمداران کشت و معرفی جهانی و سود برندگان اصلی آن نیز همین دو کشور باشند و کشورهای بولیوی و پرو فقط محل کشت برای اینهاست! به نام یکی دیگر و در واقعیت به کام عده ای دیگر! «گیاه تحقیقاتی کینوا» گیاهی است با نام علمی Chenopodium quinoa willd یکی از گیاهانی که تا کنون در ایران مورد بررسی قرار نگرفته و از آن بهره برداری نشده است گیاهی با نام کینوا که بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته استفاده می شود. 
از آنجا که ایران کشوری با تنوع آب و هوایی فراوان و جمعیتی رو به رشد دارد، تانیم نیاز غذایی مردم با استفاده از پتانسیل های تولید محصولات کشاورزی، از ضروریات و الزامات کشور می باشد که وظیفه ای سنگین بر دوش بخش کشاورزی و به خصوص تحقیقات است. کینوا گیاهی است که ارزش غذایی بسیار بالای دانه آن موجب مقایسه ی آن توسط سازمان خوار و بار جهانی با شیر خشک گردید. نتایج این تحقیق حاکی از امید بخش بودن این گیاه بعنوان منبعی نو و ارزشمند غذایی در کشور با انجام تحقیقات بیشتر خواهد بود. به دلیل اهمیت این ماده خوراکی از سوی سازمان خواربار جهانی در سازمان ملل سال ۲۰۱۳ سال “کینوا” نامگذاری شده است.
ارزش غذایی کینوا
از برگهای جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می شود. ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی بنام های : خاویار گیاهی و برنج اینکا هم معروف است. ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه ی آن توسط سازمان خواروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است.دانه های این گیاه k مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس و روی بیشتری از گندم و جو و ذرت دارند.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *