غدد تناسلی در زنان

مطلب را به اشتراک بگذارید

غدد تناسلی در زنان

غدد جنسی یا تناسلی، مهم ترین منبع تولید هورمون های جنسی هستند. این غدد در مردان شامل بیضه ها و در زنان شامل تخمدان ها می باشد. این غدد جزء غدد درون ریز بدن می باشند.

 تخمدان ها :

هر نوزاد دختری که به دنیا می آید، دارای یک جفت اندام تناسلی به نام تخمدان در حفره شکمی خود است. تخمدان های حاوی تمام تخمک های نابارور هستند.

هنگام تولد، تخمدان ها حاوی ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار سلول هستند که می توانند به تخمک تبدیل شوند، اما از این تعداد معمولا ۳۰۰ تا ۴۰۰ عدد سلول، بالغ و کامل می شوند و به تخمک تبدیل می گردند.

وظایف تخمدان ها :

وظیفه اصلی تخمدان ها، تولید تخمک می باشد. هر دختر هنگامی که به سن بلوغ می رسد، تخمک ها طی فرآیندی در تخمدان ها بالغ می شوند و تقریبا هر ۲۸ روز یکبار، یک عدد تخمک بالغ شده از تخمدان آزاد می شود.

یکی دیگر از وظایف تخمدان ها، تولید و ترشح هورمون استروژن و پروژسترون می باشد. تولید و ترشح این هورمون ها در سن بلوغ سبب رشد اندام های جنسی در دختران می شود و تغییرات فیزیولوژیکی را در ساختار بدن هر دختر ایجاد می کند.

همچنین این هورمون ها سبب ایجاد چرخه قاعدگی در دخترها و زنان می شوند.

تخمک گذاری از سن بلوغ تا سن یائسگی در زنان ادامه دارد. از سن یائسگی به بعد، تخمدان ها تحلیل رفته و دیگر قادر به تولید تخمک نیستند.

مشخصات تخمدان ها :

هنگام تولد هر نوزاد دختر، تخمدان های او حاوی سلول های جنسی نابالغی می باشد که فولیکول نامیده می شود.

هنگامی که یک خانم به سن بلوغ می رسد، این فولیکول ها تحت تاثیر هورمون های غده هیپوفیز قرار می گیرند و بالغ می شوند و از تخمدان ها خارج شده و به رحم وارد می شوند.

اگر تخمک در طی مسیر تخمدان تا رحم، با سلول جنسی مرد (اسپرم) لقاح پیدا کند، سلول تخم را می سازد و اگر این فرایند رخ ندهد، تخمک در نهایت می میرد.

تخمک گذاری از سن بلوغ تا سن یائسگی در زنان ادامه دارد. از سن یائسگی به بعد، تخمدان ها تحلیل رفته و دیگر قادر به تولید تخمک نیستند.

یائسگی زنان معمولا در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی رخ می دهد.

کیست تخمدان :

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای تخمدان ها ایجاد شود، کیست تخمدان است.

البته جای نگرانی ندارد و بیشتر این کیست ها بی خطر می باشند، اما برخی از کیست ها نیز می توانند منجربه پارگی تخمدان ها، خونریزی و درد شوند و یا گاهی به جراحی نیاز پیدا کنند.

اگر خانم ها هر چند وقت یک بار به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند و خود را چکاپ کنند، بروز این گونه مشکلات در آنها کمتر می شود.

پزشک متخصص می تواند در صورت نیاز با انجام سونوگرافی، داخل تخمدان ها را مشاهده کرده و در صورتی که کیست تخمدان مشکل ساز باشد، اقدامات اولیه را برای مقابله با آن اتخاذ کند.

سرطان تخمدان :

تخمدان نیز می تواند دچار سرطان شود و علائم آن عبارتند از:

– نفخ شکم
– یبوست
– درد شکم
– تکرر ادرار

– درد پشت

 این علایم ممکن است در مراحل ابتدایی سرطان توسط زنان نادیده گرفته شوند و یا آن را با بیماری های دیگر اشتباه بگیرند.
اگر علایم اولیه سرطان تخمدان تشخیص داده نشود، ممکن است وخیم تر شده و حتی به مرگ فرد منجر گردد.
این سرطان بسیار کشنده است، با این حال خوشبختانه با تشخیص به موقع، حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر بیمار، می توانند پنج سال و یا بیشتر عمر کنند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *