عوارض خطرناک یبوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

عوارض خطرناک یبوست

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد با بیان این که یبوست در بین حدود ۱۰ درصد افراد جامعه مشاهده می‌شود، بی‌اشتهایی، درد شکم و هموروئید را از مهمترین عوارض درمان نشدن این مشکل دانست.
سفت شدن مدفوع، کم شدن تعداد دفع، نیاز به فشار موقع دفع، اینکه فرد حس کند کامل تخلیه نشده و همچنین حس وجود یک مانع بر سر راه دفع مدفوع از مهمترین علائم یبوست است.
چنانچه فردی از این پنج علامت سه مورد را داشته باشد مبتلا به یبوست است.
با افزایش سن احتمال بروز یبوست بیشتر می‌شود، در افراد بالای ۶۰ سال یبوست در یک چهارم افراد دیده می‌شود.
یبوست در زنان بیشتراز مردان دیده می‌شود.
عدم مصرف فیبر کافی از جمله میوه و سبزیجات از مهمترین عوامل بروز یبوست است.
در برخی مواد کم کاری تیروئید، بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی از جمله پارکینسون و ام اس، مشکلات عروق مغزی، بارداری، مصرف داروهای اعصاب و ضد افسردگی و … نیز می‌تواند باعث بروز یبوست شود.
در برخی از افراد وجود مشکل در ساختمان لگن نیز باعث یبوست می شود که اصطلاحا گفته می شود دچار بلوکاژ دفع هستند و این افراد با مصرف فیبر وضعیت بدتری پیدا می کنند.
باید اول دلیل بروز یبوست در فرد مشخص و سپس نسبت به درمان آن اقدام شود، برای افرادی که دلیل مهم و جدی برای یبوست ندارند افزایش فعالیت فیزیکی، مصرف مایعات و همچنین میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.
استفاده از انواع ملین‌های ترشحی و اسموتیک نیز برای افراد مبتلا به یبوست تجویز می‌شود و اگر این راهکارها جواب نداد توصیه می‌شود فرد یک مانومتری از روده بزرگ داشته باشد تا زمان عبور مدفوع از روده بزرگ تعیین شود.
عمل جراحی و برداشتن بخشی از روده بزرگ برای کوتاه شدن مسیر عبور مدفوع نیز از راهکارهای نهایی برای درمان یبوست است.
درمان نشدن یبوست عوارضی چون درد شکم، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، افسردگی، هموروئید، شقاق مقعد و یا حتی آسیب عضلات کف لگن را در پی خواهد داشت.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *