شوید و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

شوید و خواص آن

شوید (Dill) با نام علمی (Anethum graveolens) گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی بلندی آن ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است. شوید دارای ریشه ای بلند و باریک و برگ هایی بسیار نرم است. این گیاه بومی جنوب روسیه ، غرب آفریقا  و مدیترانه است.

از قرن ها پیش ، از شوید در آشپزی و طب سنتی استفاده شده است. مصریان ، یونانیان و رومیان باستان از خواص شگفت انگیز شوید آگاهی داشتند و به همین دلیل در غذاهایشان از آن استفاده می کردند. شوید بسیار کم کالری بوده و دارای مواد مغذی بسیاری از قبیل کلسیم ، منگنز ، آهن ، فیبر و منیزیم است.

مواد مغذی موجود در دو قاشق غذاخوری شوید (۴٫۲۰ گرم)

ماده مغذی درصد ارزش روزانه
کلسیم ۶٫۳ %
منگنز ۴ %
آهن ۳٫۸ %
فیبر ۳٫۵ %
منیزیم ۲٫۶ %
کالری ۰ %

اکثر مردم از شوید فقط برای طعم دادن به غذا استفاده می کنند ، اما شوید دارای خواص درمانی بسیاری است که در اینجا به چندین مورد اشاره می کنیم :

خاصیت ضد سرطانی

شوید دارای ترکیبات محرکی است که موجب ترشح آنزیم های مخصوص مبارزه با مواد سرطان زا و رادیکال های آزاد می گردند و به همین دلیل مصرف مداوم شوید از بروز سرطان جلوگیری می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی شوید نیز در جلوگیری از سرطان نقش اساسی دارد.

کاهش کلسترول

در یک تحقیق انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی مشخص شد که سطح تری گلیسیرید موش ها پس از ۱۴ روز مصرف مداوم شوید ، ۵۰ % و همچنین سطح کلسترول کل آنها ، ۲۰ % کاهش یافته بود. شوید فاقد کلسترول بوده و دارای آنتی اکسیدانها ، ویتامین ها و فیبر خوراکی است که همگی اینها در تنظیم سطح کلسترول خون نقش اساسی دارند.

استحکام استخوان ها

کلسیم موجود در شوید موجب استحکام استخوان ها گشته و از آسیب دیدن استخوان ها جلوگیری می کند. مصرف مداوم شوید از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.

خاصیت ضد باکتریایی

شوید دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به همین دلیل می توان از آن برای مبارزه با عفونت های داخلی و خارجی استفاده کرد. در زمان باستان برای پیشگیری از عفونت  ، دانه های سوخته شوید را روی زخم ها می گذاشتند.

مبارزه با رادیکال های آزاد

میوه ها و سبزیجاتی که دارای رنگ روشن هستند ، نقش اساسی در مبارزه با رادیکال های آزاد دارند. شوید دارای رنگ سبز روشن است و موجب فعال سازی ترکیبات خاصی می گردد که این ترکیبات خاص رادیکال های آزاد را از بین می برند. مبارزه با رادیکال های آزاد از بروز بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارشی

ترکیبات خاص موجود در شوید موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شده و سطح اسید معده را تنظیم می کنند که این امر از بوی بد دهان و رفلاکس معده (برگشت مواد اسیدی به مری) جلوگیری می کند. شوید دل درد را تسکین داده ، گاز روده ها را کاسته و از اسهال جلوگیری می کند.

درمان اسهال

اسهال ناشی از دو چیز است : سوء هاضمه و عملکرد میکروبی. خواص گوارشی شوید موجب رفع سوء هاضمه می گردد. خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی شوید نیز از ایجاد عفونت های میکروبی و در نتیجه از بروز اسهال جلوگیری می کند. همچنین ، خاصیت ضد عفونی کننده شوید از بروز اسهال خونی ناشی از عفونت های قارچی جلوگیری می نماید.

درمان اختلالات قاعدگی

شوید گیاهی قاعده آور است و به همین دلیل مصرف مداوم آن موجب ترشح هورمون های خاص و در نتیجه تنظیم دوره قاعدگی می گردد.

درمان اختلالات تنفسی

شوید دارای خاصیت ضد احتقانی و آنتی هیستامینی می باشد که با مشکلات تنفسی ناشی از هیستامین ، آلرژی و یا سرماخوردگی مبارزه می کند.

درمان بی خوابی

شوید دارای ترکیبات خاصی است که علاوه بر تحریک ، تسکین نیز می دهند. فلاونوئید‌ها (گروهی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی) و ویتامین ب- کمپلکس از این نوع ترکیبات هستند که خاصیت تحریک کننده آنها موجب ترشح آنزیم ها و هورمون های خواب آور گشته و به داشتن یک خواب راحت و آسوده کمک شایانی می کنند.

درمان سکسکه

عمدتا ً سکسکه ناشی از حرکت مکرر گاز ها از معده به طرف بالا و یا برخی از آلرژی ها، حساسیت بیش از حد، بیش فعالی و ضعف سیستم عصبی است. شوید کمک شایانی به درمان همگی این موارد می کند. خاصیت ضد نفخ شوید موجب کاهش تشکیل گاز ها و دفع آنها می شود. خاصیت تسکین دهنده شوید نیز موجب تسکین آلرژی و کنترل بیش فعالی گشته و از ایجاد سکسکه جلوگیری می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده ، شوید برای درمان عفونت های دهان، درمان سر درد و تسکین اعصاب نیز بسیار مفید است و موجب تقویت قوای بدنی ، افزایش میل جنسی و سم زدایی از بدن می گردد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *