شستن خوراکی ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

شستن خوراکی ها

هر ماده غذایی را بعد از خرید و قبل از گذاشتن در یخچال  نباید شست . 

خیلی از افراد عادت دارند به محض خرید انواع محصولات غذایی از سس گرفته تا میوه و سبزی، ابتدا آنها را بشویند و سپس داخل یخچال قرار دهند . عده ای هم معتقدند اگر برخی مواد غذایی مانند میوه ها و سبزی ها را بشویند و داخل یخچال بگذارند، ماندگاری اش پایین می آید و به همین دلیل خوراکی ها را بدون شستن داخل یخچال می گذارند. برای اینکه بدانید بهترین راه برای نگهداری مواد غذایی در یخچال چگونه است، این مطلب کوتاه اما کاربردی را بخوانید. میوه های سفت را بشویید :

میوه ها و سبزی ها (به خصوص سبزی ها) از آلوده ترین خوراکی ها محسوب می شوند. به همین دلیل باید میوه هایی با بافت سفت تر و سبزی ها را پیش از قرار دادن داخل یخچال حتما شست و آنها را از هرگونه آلودگی فیزیکی مانند گل و لای و آلودگی های شیمیایی باقیمانده از سموم دفع آفات به خوبی پاک کرد. میوه ها را حتما پس از شستن باید خیلی خوب با یک دستمال یا حوله نخی خشک کرد، سپس آنها را در یک کیسه یا دستمال نخی قرار داد و بعد داخل یخچال گذاشت. سبزی ها هم باید پس از شسته شدن به خوبی خشک شوند و اگر امکان خشک کردن کامل آنها هم نبود، سبزی های شسته را داخل دستمالی نخی ریخت، دستمال را داخل ظرفی فلزی قرار دهید و ظرف را درون یخچال بگذارید تا عمر ماندگاری سبزی را بالا ببرید. گذاشتن میوه و سبزی در یخچال در حالی که خیس هستند و بدون قرار دادن آنها در دستمال های نخی برای کشیده شدن آب آنها باعث کم شدن مدت ماندگاری شان خواهد شد. بد نیست این را هم بدانید که اگر میوه یا سبزی را نشسته داخل یخچال بگذارید، می توانید مدت زمان بیشتری آنها را تازه داخل یخچال نگه دارید زیرا آبی به آنها نخورده و شرایط مناسب و مرطوب برای رشد میکروارگانیسم ها به وجود نیامده است. البته اگر قرار باشد میوه ها و سبزی های نشسته را داخل یخچال بگذارید باید حتما آنها را داخل ظرف کاملا دربسته قرار دهید تا آلودگی آنها به سایر مواد غذایی منتقل نشود.

 میوه های نرم را نشویید :

برخی افراد در شستن مواد غذایی مختلف پیش از گذاشتن آنها در یخچال افراط می کنند و حتی سبزی ها و میوه های نرمی مانند قارچ یا توت فرنگی را هم می شویند و سپس در یخچال می گذارند. بافت قارچ به صورتی است که آب به سادگی در کلاهک آن جمع می شود و امکان خشک کردن آن هم به راحتی وجود ندارد بنابراین قرار دادن قارچ خیس داخل یخچال باعث کاهش مدت ماندگاری آن می شود.

این اتفاق برای میوه هایی مانند توت فرنگی که بافت نرمی دارند و در اثر تماس با آب به سادگی متلاشی می شوند هم می افتد بنابراین بهتر است این خوراکی ها را در ظرف دربسته و نشسته درون یخچال بگذارید و کمی پیش از مصرف، آنها را بشویید. نگهداری میوه ها و سبزی های نشسته داخل دستمال های نخی یا انواع دستمال های یکبار مصرف مخصوص میوه و سبزی هم می تواند عمر نگهداری آنها را افزایش دهد.

 خوراکی های بسته بندی را بشویید :

برخی مواد غذایی مانند انواع نوشیدنی ها، سس ها، رب ها، کنسروها، ماست و سایر لبنیات و… نیازی به شستشو ندارند اما بهتر است برای پاک کردن بسته بندی آنها از انواع آلودگی های محیطی مانند گرد و خاک، بسته بندی هایشان را پیش از قرار دادن داخل یخچال بشویید و با دستمالی نخی خشکشان کنید.

 جوانه ها را نشویید :

جوانه ها هم جزو سبزی هایی با بافت نرم هستند که شستن آنها باعث نرم تر شدن بافتشان می شود. از طرف دیگر، شستن و خشک کردن کامل جوانه ها هم کار ساده ای نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم جوانه ها را نشسته داخل یخچال بگذارید و درست پیش از مصرف، آنها را بشویید. بهترین روش برای نگهداری جوانه های تازه و نشسته در یخچال این است که آنها را از بسته بندی پلاستیکی شان خارج کنید تا بخار نکنند و خراب نشوند. سپس آنها را درون دستمال نخی بریزید و داخل یخچال بگذارید.

 خرما را نشویید :

خرما از خوراکی هایی است که باید پیش از مصرف شسته شود. از آنجا که خرما حالت چسبندگی دارد و هنگام چیدن و بسته بندی در معرض انواع آلودگی های محیطی مانند گرد و خاک قرار می گیرد، شستن آن پیش از مصرف باعث تمیز شدن سطح آن و انتقال نیافتن آلودگی های محیطی به بدن می شود. البته بهتر است این میوه را درست قبل از خوردن آن بشویید چون اگر هنگام قرار دادن داخل یخچال و چند روز پیش از مصرف شسته شود، آب زیر پوسته رویی و ضخیمش جمع می شود و بافت خرما را شل می کند و مدت زمان ماندگاری اش را پایین می آورد. قرار دادن خرمای شسته و مرطوب داخل یخچال آن هم به مدت چند روز، باعث ترش و بدمزه شدن آن می شود بنابراین بهتر است خرما را تا پیش از مصرف داخل بسته بندی خودش نگه دارید و اگر قرار است آن را به ظرف دیگری منتقل کنید، حتما از ظرف های دردار برای این کار استفاده کنید.

درست در یخچال بچینید :

پس از خرید و شستشوی مناسب خوراکی هایی که به شستن نیاز دارند، آنها را به بهترین شکل در یخچال بگذارید تا مشکلی از نظر انتقال آلودگی و بو از طریق خوراکی های مختلف پیش نیاید. مثلا بهتر است میوه ها و سبزی ها را در جامیوه ای بگذارید؛ اگر گوشت تازه و گرم خریده اید و یکی دو روز نمی توانید آن را پاک و فریز کنید، داخل بسته بندی اش در یخچال بگذارید و یک سینی زیرش قرار دهید تا خونابه در یخچال نریزد و آلودگی های احتمالی گوشت خام به سایر خوراکی های یخچال منتقل نشود. بهتر است مواد غذایی شسته و نشسته را هم در طبقه های جداگانه ای از یخچال قرار دهید. در ضمن خوراکی هایی که به سرمای بیشتری نیاز دارند، باید در مکان های سردتر یخچال جای داده شوند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *