شب کوری یا آر پی

مطلب را به اشتراک بگذارید

 آرپی” نام گروهی از بیماری‌های چشمی ارثی است که شبکیه را مبتلا می‌کند. کاهش دید در بیماری آرپی تدریجی اما پیشرونده است و معمولا افراد مبتلا این بیماری دید خود را بطور کامل از دست نمی‌دهند.
” آرپی” نام گروهی از بیماری‌های چشمی ارثی است که شبکیه را مبتلا می‌کند. کاهش دید در بیماری آرپی تدریجی اما پیشرونده است و معمولا افراد مبتلا این بیماری دید خود را بطور کامل از دست نمی‌دهند.
آرپی یک بیماری چشمی است که درآن شبکیه چشم ملتهب می‌شود، اظهار کرد: شبکیه بافت حساس به نور چشم است و در صورتی که دید بیمار کاهش یابد و مواد رنگدانه‌ای چشم ته نشین شوند فرد به آرپی مبتلا شده است.
در باور عمومی به آرپی “شب کوری” گفته می‌شود، بیماری آرپی یک بیماری ارثی است و انواع مختلفی دارد به طوری که در برخی موارد ممکن است در خانواده‌ای به صورت غالب ۵۰ درصد فرزندان به این بیماری مبتلا شوند.
اغلب علت اصلی این بیماری کاهش توانایی شبکیه در مقابل نور است و توانایی واکنش در مقابل نور را ندارد و در نتیجه آسیب می‌بیند.
بیماری آرپی یک بیماری نسبتا شایع است: بر اساس اطلاعات گذشته حدود یک نفر از هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و از نشانه‌های بارز این بیماری پیش‌رونده بودن آن است به طوری که که ابتدا دید فرد طبیعی است اما به تدریج علام اولیه بینایی فرد در نور کم، کاهش می‌یابد.
ممکن است بیمار در روز مشکلی در بینایی نداشته باشد اما به تدریج با پیشرفت بیماری دید بیمار به ندرت کاهش می‌یابد.
سن ابتلا به آرپی متفاوت است:
این بیماری انواع مختلفی دارد و ممکن است فردی در جوانی و دیگری در میانسالی به آن مبتلا شود و تنها در یک نوع از آرپی نوزاد در بدو تولد با دید کم به دنیا می‌آید.
مبتلایان به آرپی عضو فعال جامعه هستند
آیا بینایی بیماران پس از ابتلا به آرپی به صورت کامل از بین می‌رود؟
این بیماران به صورت کامل نابینا نمی‌شوند و تنها در نور کم قدرت بینایی کاهش می‌یابد به طوری که عملکردهای معمول این بیماران با اختلال رو به رو می‌شود.
آرپی یک بیماری ژنتیکی است که در هرسنی امکان ابتلا به آن وجود دارد: بروز آرپی در افرادی که این بیماری به صورت مادرزادی در آنها نهفته است در هر سنی امکان دارد.
در حال حاضر درمان قطعی برای معالجه بیماری و یا جلوگیری از پیشرفت آرپی وجود ندارد:
البته با ساخت شبکیه‌های مصنوعی می‌توان حداقل دید و بینایی را برای بیماران فراهم کرد اما ساخت این شبکیه‌ها هنوز حالت تجاری پیدا نکرده است.
مناسب‌ترین روش تشخیص بیماری آرپی، معاینه داخلی چشم است:
اگرچه این بیماری در اغلب موارد موجب از کارافتادگی فرد می‌شود اما می‌توان با آگاهی دادن به بیماران، آن‌ها را برای سازگاری با شرایط جدید آماده کرد.
اگرچه افراد مبتلا به آرپی با کاهش دید و بینایی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند اما عضو فعال جامعه محسوب می‌شوند. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *