سندروم روده تحریک پذیر – IBS

سندروم روده تحریک پذیر OAB

مطلب را به اشتراک بگذارید

در مورد سندروم روده تحریک پذیر و مواد غذایی که می توانید مصرف کنید توضیحاتی ارائه می کنبم.

با ما همراه باشید.

 سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال مزمن دستگاه گوارش است. علائم رایج عبارتند از گرفتگی عضلانی یا درد معده. بیماران مبتلا به این سندرم اغلب از یبوست یا اسهال رنج می برند.

داشتن استرس یا حتی مصرف بعضی از غذاها ممکن است این نشانه ها را تشدید کند، اما مقاله ای در مجله “پزشک خانواده آمریکایی” نشان می دهد که علل و علائم آن از فرد به فرد متفاوت است. میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر می توانند به کاهش علائم به ویژه در بیماران مبتلا به یبوست، کمک کنند.

سندروم-روده-تحریک-پذیر-(IBS)-OAB

بهترین میوه ها و سبزیجات برای سندروم روده تحریک پذیر

میوه های خانواده مرکبات:

بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید از هر دو فیبر محلول و نامحلول استفاده کنند، به این صورت که فیبر محلول کمک می کند تا مدفوع نرم باقی بماند و از حرکات دردناک روده جلوگیری می کند، درحالی که فیبر نامحلول که همراه غذا در روده حرکت می کند و حجم مدفوع را اضافه می کند.

مرکبات به عنوان منبع عالی از هر دو نوع فیبر غذایی و همچنین انتخاب مناسب برای بیماران مبتلا به این سندرم هستند. پرتقال و گریپ فروت به دلیل داشتن فیبر محلول و نامحلول بسیار مفید هستند. نارنگی برای بیماران مبتلا به یبوست انتخاب خوبی است، زیرا فیبر آن از نوع محلول می باشد.

حبوبات و سیب زمینی:

بیشتر سبزیجات تازه منابع غنی از فیبر هستند. با این حال، حبوبات از نظر هر دو نوع فیبر محلول و غیر محلول بسیار غنی هستند و برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر IBS که در معرض یبوست و همچنین برای کسانی که مشکل دفع مدفوع دارند مناسب هستند.

نخود سبز، لوبیا قرمز، عدس و لوبیا لیما نمونه خوبی از حبوبات غنی از فیبر هستند. سیب زمینی نیز انتخاب خوبی است، چرا که حدود دو سوم از فیبر آن از نوع محلول می باشد.

سبوس جو دوسر و برنج قهوه ای:

غلات کامل به کاهش برخی علائم سندروم روده تحریک پذیر IBS کمک می کنند، چرا که محتوای فیبر محلول آن ها به طور منظم سلامت سیستم گوارش را حفظ می کند. برای بیماران مبتلا به IBS که از حرکات دردناک روده رنج می برند، میزان بالای فیبر محلول در سبوس جو دوسر و برنج قهوه ای می تواند مفید باشد. به طور خاص برنج قهوه ای انتخاب خوبی است زیرا تمام فیبرهای آن محلول هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *