زیبایی دندان ها در نوروز

مطلب را به اشتراک بگذارید

زیبایی دندان ها در نوروز

در مسافرت و یا مهمانی، میتوان با مسکنهای رایج مانند استامینوفن، بروفن و مفنامیک اسید درد را به طور موقت کاهش داد. ولی در اولین فرصت باید به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه و دندان را عصب کشی کرد. پیدا کردن دندانپزشک در ایام نوروز کار دشواری است. با آموختن اورژانس های دندان پزشکی و راه های مقابله با آنها می توان درد دندان و مشکلات آن را کاهش داد.


اگر دندان شکست …

بازار شکستن تخمه، و فندق با دندان، در ایام عید داغ است. در درجه اول، توصیه می شود این کار انجام نگیرد. پستهها و فندقهای سر بسته را باید در ظرفی نگهداری کرد و سر فرصت آنها را با چکش شکست. شکستن این دانه ها به ویژه با دندانهای جلویی خطرناک است و میتواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندانهای شود.
اگر دندانها با مواد همرنگ دندان ترمیم شده باشند، ممکن است این مواد ترمیمی از سطح دندانها جدا شوند. نشانه برخی از ترکهای دندانی آن است که وقتی دندانها را روی هم فشرده و رها می شوند آن دندان در لحظه جدا شدن درد میگیرد. اگر قطعهای از دندان شکست، باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرد. گاهی میتوان ترکهای ایجاد شده روی دندانها را به خوبی ترمیم کرد.
اگر قطعه ای از دندان شکست و جدا شد، نباید آن را به حال خود تا پایان تعطیلات رها نکرد. بهتر است پیش از اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز شود، آن را ترمیم یا آن را به صورت موقت پانسمان کرد.

اگر دندان از دهان بیرون پرید…

سیزده به در و سایر روزهای تعطیلی عید، زمان مناسبی برای بازی کودکان است. اما در بازی گاهی کودک زمین میخورد و به دندانهایش ضربه وارد میشود. این یکی دیگر از شرایط اورژانسی است که باید آن را جدی گرفت. اگر کودک دندانهای خرگوشی جلو آمدهای دارد یا با دوستانش فوتبال یا بسکتبال بازی میکند، احتمال ضربه به دندانهایش بیشتر است. اگر دندان شیری کودک در یکی از روزهای تعطیل بر اثر زمین خوردن از دهانش بیرون افتاد، باید سریع آن را در یک ظرف شیر پاستوریزه قرار داد و یا از کودک خواست آن را گوشه گونه اش نگه دارد.
برای تمیز کردن خردههای خاک و خاشاک از روی دندان، نباید آن را با آب شست. باید یک قطعه گاز استریل روی محل دندان در لثه گذاشت و پنج دقیقه فشار داد تا خونریزی کاهش یابد و سپس کودک را هر چه سریع تر با دندانش به یک کلینیک دندانپزشکی رساند. در بسیاری از موارد، دندانپزشک پس از شستشوی مناسب محل، دندان را دوباره در حفره اش میکارد و در طولانی مدت دندان قابل نگهداری است. نکته طلایی برای نجات دادن جان این دندان، زمان است.
اگر بتوان کودک را در زمانی کمتر از نیم ساعت به کلینیک دندانپزشکی رساند، احتمال آن که بتوان درمان موفقیتآمیزی برای این دندان انجام داد، بیش از ۹۰ درصد است. اگر دنداندرد گرفت… اگر در مهمانی عید، دندان، درد بگیرد ناراحت کننده است. ولی نباید نگران نبود. اگر فقط با خوردن شیرینی دندان درد بگیرد، احتمالا دندان پوسیدگی دارد و باید برای برداشتن پوسیدگی و ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه کرد.
اما درد دندان که خواب شب را مختل کند اورژانسی است. این دردهای شبانه نشانه آن است که عصب دندان درگیر شده و دندان نیاز به عصبکشی دارد. در مسافرت و یا مهمانی، میتوان با مسکنهای رایج مانند استامینوفن، بروفن و مفنامیک اسید درد را به طور موقت کاهش داد. ولی در اولین فرصت باید به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه و دندان را عصب کشی کرد.

اگر زبان گاز گرفته شد…

گاهی در تعطیلات پیش می آید که لب، گونه یا زبان را ناخودآگاه گاز گرفته شود. این اتفاق برای کودکان در حین پیک نیک و سیزده به در، در اثر زمین خوردن ممکن است رخ دهد. در این شرایط، بهترین کار آن است که ناحیه صدمه دیده را با گاز استریل تمیز و کمپرس سرد کرد. کمپرس سرد تورم آن ناحیه را کاهش خواهد داد. اما اگر خونریزی لب، گونه و یا زبان شدید و غیر قابل کنترل است، باید به سرعت به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه و ناحیه مورد نظر را بخیه کرد.

اگر پوست تخمه در لثه فرو رفته…

فرو رفتن تکه ای از پوست تخمه آجیلهای شب عید در لثه بین دندانی درد زیادی دارد. اگر این پوست تخمه در لثه باقی بماند میتواند موجب آبسه لثه شود. بنابراین باید آن را با استفاده از نخ دندان از میان دندانها و داخل لثه خارج کرد. نباید فراموش کرد بهترین وسیله برای خارج کردن آن قطعه، نخ دندان است. استفاده از خلال دندان و اجسام تیز و برنده ممنوع است.


اگر دندان مصنوعی شکست…

گاهی پدر بزرگها و مادربزرگها هم دچار اورژانسهای نوروزی میشوند و آن وقتی است که دست دندانشان از وسط میشکند و یا حتی از دستشان میافتد و یکی از دندانهایشان و یا یک تکه از لبهاش جدا میشود. در این شرایط، نباید با چسب مایع به جان دست دندان افتاد، چون این چسب میتواند موجب التهاب مخاط شود. در این شرایط، باید دست دندان را همراه قطعه شکسته شده اش به یک کلینیک دندانپزشکی برد تا آن را مانند روز اولش تعمیر کنند تا تطابق مناسبی با بافت دهان داشته باشد.
برما سالی گذشت ،برزمین گردشی ،و برروزگار حکایتی ،امید آنکه ،کهنه رفته باشد به نکویی و نوهمی آید به شادمانی ؛نوروز خجسته و فرخنده باد

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *