رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن با کم کاری تیروئید

مطلب را به اشتراک بگذارید

عادت های غذایی و کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک مشکل مزمن تیروئیدی در افراد است. و می تواند شامل علایمی نظیر : چاقی (دلیل آن کاهش سوخت و ساز بدن است)، افسردگی، درد عضلات و غیره باشد. نه تنها کم کاری تیروئید باعث اضافه وزن و چاقی می شود بلکه علائم و پیچیدگی آن باعث می شود تا لاغری و کاهش وزن سخت تر شود.

در برخی موارد افراد دارای بیماری تیروئید کم کار که دارای سطح هورمونی نرمالی هستند نیز به سختی وزن کم می کنندکه دلیل آن تا حدودی مشخص نیست. ولی تئوری هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تغییراتی مقاومت به انسولین و همچنین تغییر و تحولات شیمیایی مغز می تواند دلیل برای کم کردن به سختی وزن باشد.

مدیریت علائم به شما کمک می کند تا با کمترین دردسر در هنگام داشتن کم کاری تیروئید زندگی کنید.

پیوسته با درمان دارویی که دکتر شما برایتان تجویز نموده، یک رژیم غذایی سالم مانند پیروی از رژیم غذایی گروه خون هم می تواند کمک زیادی به شما کند.

می توانید در هنگام بیماری کم کاری تیروئید وزن کم کنید اما :

شما شاید نتوانید با همان آهنگ که قبلا با رژیم غذایی وزن کم کرده بودید وزن کم کنید.
شاید نتوانید به همان سرعت که دیگران وزن کم می کنند وزن کم کنید.

سعی کنید  در برابر اهدافی که برای خود تعیین می کنید واقع گرا باشید و بدانید اگرچه کم کاری تیروئید بیماری نیست، اما به یاد داشته باشید که داشتن انرژی و کم کردن احساس خستگی و افسردگی مهمترین جز زندگی شما است.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن با کم کاری تیروئید :

سعی کنید غذاهای محرک را کاهش دهید. برای مبارزه با خستگی، غذاهایی نظیر کافئین ممکن است مناسب باشند. اما کم کاری تیروئید باعث می شود تا غدد آدرنال بیش از حد کار بکنند و باعث تحریک آنها می شود.از مصرف غذاهای محرک به مانند قهوه، سودا و چای سیاه دوری کنید تا غدد آدرنال شروع به کار کنند.

 مقدار مصرف کربوهیدرات های خویش را کاهش دهید. به ویژه نان گندم زیرا مقدار ۴۰ الی ۵۰ درصد از کالری مصرفی شما در روز از مصرف کربوهیدرات ها بدست می آید. سعی تا ۵۰% این میزان را کاهش دهید.

از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید. مانند میوه جات تازه، سبزیجات یا غلات کامل مانند جو دو سر و یا سبوس آن استفاده کنید.

از مواد غذایی شیرین مانند کیک ها و شیرینی ها، شکلات بستنی و .. دوری کنید این غذاها تولید انسولین در بدن را افزایش می دهند.

از خوردن کربوهیدرات ها به عنوان وعده اصلی غذایی خودداری کنید و به جای آنها از پروتئین استفاده کنید پروتئین کند تر هضم می شود و به شما کمک می کند تا سرعت آزاد سازی انسولین کاهش یابد. البته مصرف پروتئین تنها برای دارندگان گروه خون O و B توصیه می شود.

مصرف فیبر خود را افزایش دهید روزی ۳۰ الی ۴۰ گرم فیبر مصرف نمایید. مصرف زیاد فیبر باعث می شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

روزی ۸ الی ۱۲ فنجان آب بنوشید. متابولیسم، آب لازم دارد. مصرف نکردن آب ممکن است به کاهش وزن شما صدمه وارد کند. نوشیدن آب بسیار مهم است سعی کنید آب زیاد بنوشید تا در هوای گرم و در حین ورزش در صورت تعریق بدنتان کم آب نشود و کمتر آب از دست بدهید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *