رابطه سدیم و سرطان معده

مطلب را به اشتراک بگذارید

پس از سال ها مطالعه، محققان می گویند مصرف سدیم فشارخون و سلامت قلب افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.در همین خصوص رابطه مصرف سدیم و دو موضوع سرطان معده و پوکی استخوان را مورد مطالعه قرار دادند.

افزایش مصرف سدیم باعث بالا رفتن فشارخون می شود.محققان در خصوص مصرف سدیم روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم در روز را محدود کردند.در افراد مبتلا به فشارخون بالا،بزرگسالان و میانسال ها مصرف سدیم روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم یا کمتر توصیه می شود.

بسیاری از مردم آمریکا نیاز به ایجاد تغییر در مصرف سدیم خود دارند.با توجه به داده های ۲۰۰۲-۲۰۰۱ تغذیه و سلامت آمریکا، به طور متوسط مصرف حدود روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز اشاره کردند.تقریبا (۹۷ درصد جمیعت) بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف می کنند. به منظور رسیدن به سطح مورد نیاز باید غذاهای فرآوری شده که دارای سدیم زیادی هستند را کاهش دهیم و نمک دریایی کم سدیم را جایگزین نمک معمولی کنیم.

آیا کنترل و کاهش سدیم و جلوگیری از فشارخون بالا به سطح پتاسیم رژیم غذایی بستگی دارد؟

به طور کلی،پژوهشگران به رابطه مصرف پتاسیم و کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا اشاره کردند.در مطالعات رژیم غذایی DASH (غذایی جایگزین برای توقف فشارخون) به مصرف پتاسیم بیشتر به جای سدیم اشاره کردند.مقدار پتاسیم در رژیم غذایی DASH برای بزرگسالان ۴۷۰۰ میلی گرم در روز توصیه می کند.

از این رو مصرف نمک دریا کم سدیم بهترین راه تامین پتاسیم مورد نیاز بدن است، زیرا حاوی پتاسیم می باشد.

آیا کاهش مصرف سدیم خطر ابتلا به سرطان معده را کم می کند؟

مطالعات اخیر نشانگر این بود که مصرف زیاد سدیم ارتباط مستقیمی با سرطان معده دارد.در سال های اخیر، یکی از عوامل سرطان معده را باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری اشاره کردند.که در افرادی که میزان مصرف سدیم در آنها بالا است،این باکتری آسیب های جدی به معده آنها می زند.

ارتباط سدیم و پوکی استخوان

محققان به ارتباط مستقیم پوکی استخوان و سدیم اشاره کردند.مطالعات نشان می دهد که مصرف بالای سدیم دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می دهد.کلسیم نقش به سزایی در استحکام استخوانها دارد.با این حال،اگر سطح کلسیم بدن کاهش یابد برای جایگزین کردن آن از کلسیم حفظ شده داخل استخوان ها استفاده می شود که این عامل پوکی استخوان است.

یک رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات و از همه مهمتر نمک دریا کم سدیم و یددار خطر ابتلا به فشارخون بالا،پوکی استخوان و سرطان معده را کاهش می دهد.همچنین مصرف آب زیاد کمک زیادی می کند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *