داروهای درمان کننده یبوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

مسهل های حجیم کننده، لغزاننده، نرم کننده های مدفوع، مسهل های نمکی، محرک های دستگاه گوارش و ترکیبی از این داروها برای درمان یبوست استفاده می شود.
مکانیسم اثر مسهل ها چیست؟
مسهل های حجیم کننده، آب را به سمت مدفوع می کشند و مدفوع را حجیم و نرم می کنند. مدفوع حجیم به انقبابض روده و خروج مدفوع کمک می کند. مسهل های حجیم کننده موجود در داروخانه عبارتند از پسیلیوم یا موسیلیوم و فیبر های غذایی. این دارو ها را به تدریج شروع کنید و همراه آن ها به اندازه کافی آب بنوشید. برای کاهش عوارض جانبی بهتر است به تدریج مقدار این دارو را افزایش دهید. این دسته از مسهل ها کم عارضه ترین نوع مسهل ها هستند.
مسهل های لغزاننده سطح مدفوع را می پوشانند. این کار سبب لغزیدن مدفوع در روده می شود. شیاف گلیسیرین از این دسته است.
نرم کننده های مدفوع باعث اختلاط مایعات و مدفوع می شود و خروج مدفوع را راحت تر می کند.
مسهل های نمکی باعث کشیده شدن آب از بافتهای اطراف به مدفوع شده و مدفوع شل و نرم می شود. پلی اتیلن گلیکول و منیزیم هیدروکسید از این دسته هستند.
مسهل های محرک، از خطرناک ترین نوع هستند. سبب انقباض روده و خروج مدفوع می شوند. این دسته نباید بیشتر از چند روز مصرف شوند. در صورت استفاده طولانی مدت، روده تنبل شده و کار عادی خود را انجام نمی دهد. بیزاکودیل مثالی از این دسته دارویی است.
آیا باید برای درمان یبوست از مسهل ها استفاده کرد؟
اغلب مواقع یبوست نیاز به درمان با مسهل ها ندارد. در صورت تغییر رژیم غذایی یا عادات زندگی این مشکل رفع خواهد شد. با نوشیدن مایعات کافی یا مصرف فیبر و ورزش می توان یبوست را درمان کرد. گاهی نیز نیاز به درمان با مسهل ها دارید.
عوارض جانبی شایع مسهل ها چیست؟
اغلب مسهل ها عوارض جانبی ندارند اما برخی از آن ها ایجاد درد شکم، گاز روده، باد گلو، تهوع یا اسهال می کنند.
چه کسانی نباید مسهل ها را مصرف کنند؟
در صورت داشتن حساسیت به این دسته دارویی از مصرف آن ها خودداری کنید. این داروها برای مصرف طولانی مدت نیستند. بیشتر از یک هفته مصرف نکنید مگر اینکه پزشک شما تجویز کرده باشد. مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است مشکل اصلی شما را بپوشاند و پزشک برای کشف این مشکل زمان زیادی لازم داشته باشد.
تداخلات دارویی مسهل ها چیست؟
مسهل ها با جذب داروهای خاص و نیز مواد غذایی خاص تداخل دارند. در کل ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف مسهل ها دارو مصرف نکنید. مسهل های مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید. همزمان از دو نوع مختلف مسهل استفاده نکنید (شیاف و خوراکی). همچنین بیزاکودیل را همراه داروهای ضد اسید (آلومینیوم ام جی اس) یا شیر مصرف نکنید. فاصله ۱ ساعته بین این دارو ها توصیه می شود.
پارافین خوراکی و روغن کرچک گاهی برای رفع یبوست استفاده می شوند اما نباید به دفعات مصرف شوند. پارافین باعث کمبود ویتامین های آ، د، ای و کا در بدن می شود. مصرف بیش از حد روغن کرچک نیز به علت ایجاد فلج روده، سبب یبوست مزمن و شدید می شود. پارافین و روغن کرچک با داروهای رقیق کننده خون، آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داروهای قلب و استخوان تداخل دارند. پس نباید به همراه این داروها مصرف شوند.
چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر هر یک از علائم زیر را دارید، قبل از مصرف مسهل ها با پزشک مشورت کنید.
• درد شکم
• تهوع
• استفراغ
• تغییرات ناگهانی در مزاج که دو هفته طول بکشد
• خونریزی از مقعد
همچنین، اگر بعد از مصرف مسهل همچنان یبوست شما ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
یکی از بهترین روشهای درمان یبوست مصرف جو دو سر پرک یا سبوس آن به صورت صبحانه های سرد یا گرم و عصرانه به صورت سوپ به همراه لیمو ترش تازه و روغن زیتون است.مصرف مداوم و پیروی از این روش حتی باعث بهبود کامل یبوست های مزمن شده و نیاز فرد به دارو های مسهل را از بین می برد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *