خواص و طرز تهیه سرکه سیب

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص و طرز تهیه سرکه سیب

سرکه سیب برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارد که به شرح زیر است :
۱- سرکه سیب دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کننده است. ضد باکتری و ضد قارچ است و باعث ارتقاء عمل سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری زا می شود.
۲- مقدار پتاسیم بدن را تنظیم می کند، در نتیجه به حفظ تعادل اسیدی- بازی خون کمک می کند.
۳- بری تصلب شرائین مفید است زیرا هنگام مستحکم شدن استخوان ها توده کلسیمی موجود در مفاصل را تجزیه می کند.
۴- برای درمان مسمومیت غذایی و ناراحتی های گوارشی مفید است.
۵- درمان عفونت ادراری
۶- کاهش فشار خون بالا
۷- در افرادی که داروهای دیورتیک (ادرارآور) مصرف می کنند، مصرف سرکه سیب، باعث جایگزین شدن و جبران پتاسیم از دست رفته می شود. برای این منظور دو قاشق مرباخوری سرکه سیب را با مقداری آب مصرف کنید.
سالیان سال مردم معتقد بودند سرکه سیب، بعنوان ماده ای بر علیه عفونت و حتی پوکی استخوان و نیز برای هضم بهتر موادغذایی موثر است.
بر اساس مطالب سایت vinegarbook.co.uk باید بگویم که سرکه سیب نه تنها باعث سرطان نمی شود، بلکه از بروز سرطان پیشگری هم می کند. اگر چه سرکه سیب سرطان را درمان نمی کند، ولی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد. رادیکال های آزاد ترکیبات خطرناکی هستند که در اثر اکسیداسیون به وجود می آیند و باعث تخریب سلول های بدن، پیری زودرس سلول ها و ایجاد سرطان می شوند. بتاکارتن آنتی اکسیدان مهمی است که در سرکه سیب وجود دارد و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. سرکه سیب علاوه بر بتاکاروتن، ماده دیگری دارد که از سرطان جلوگیری می کند. نام این ماده پکتین است. پکتین یک نوع فیبر غذایی است. مطالعات نشان داده که دریافت زیاد فیبر از بروز سرطان و به خصوص سرطان روده در بدن جلوگیری می کند، زیرا فیبر های با مواد سرطان زا در روده ترکیب می شوند و باعث دفع سریع تر آنها از بدن می شوند.  (روی ادامه مطلب در ذیل کلیک کنید)
دوستان و عزیزان!
بخاطر تنوع در روشهای تهیه سرکه سیب مهمترین و بهترین آنها را در ذیل آوردیم:
روش تهیه سرکه سیب:
برای تهیه سرکه، هر چقدر سیب‌ها بعد از چیده شدن از درخت، برای مدت بیشتری در یک جا قرار بگیرند تا پلاسیده و نرم شوند، سرکه بهتری می‌توان از آنها تهیه کرد. مثلاً سیب‌ها را مــدت ۸-۷ ماه نگه دارید تا پلاسیده و نرم شوند، ولی نباید دچار گندیدگی و فساد شوند.
طرز تهیه سرکه سیب را از یک خانمی که سرکه سیب درست کرده بود پرسیدم، و گرنه در منابع دسترس خودم طرز تهیه آن را پیدا نکردم.
سیب‌ها را بعد از شستن، با چاقو از وسط نصف کرده یا چند تکه کنید. سپس آنها را در یک دبّه پلاستیکی بریزید تا پُر شود و درب آن را کیسه نایلونی گذاشته و محکم درب آن را ببندید. سپس هـر ۳-۲ روز یک بار، درب ظرف را باز کنید و اگر سیب‌ها پایین رفته بود، مجدداً روی آن تکه‌های سیب را بریزید. چون بعد از چند روز سیب‌ها در ظرف پایین می‌روند و در ته آن جمع می شوند. این کار را تا چندین مدت ادامه دهید تا جایی که دیگر سیب‌ها ته ظرف نروند و کاملاً دبّه را پر کرده باشند.
بعد از آن کیسه نایلونی را محکم سر ظرف کشیده و درب آن را محکم ببندید تا هوا وارد نشود. سپس دبّه ی محتوی سیب ها را در یک مکان گرم مثل اتاق یا گوشه آشپزخانه قرار دهید و یک پارچه ضخیم هم روی آن بکشید تا جایش کاملا گرم باشد، زیرا هر چقدر مکان ظرف محتوی سیب ها گرم تر باشد،سرکه بهتری به دست می آید.
* نکته: فقط توجه داشته باشید که اصلا نباید روی سیب ها آب اضافه کنید، بلکه خود سیب ها به مرور تبدیل به سرکه می شوند.
بعد از حدود یک سال سرکه سیب کاملاً جا می‌افتد. بعد از این مدت سیب‌ها را از ظرف خارج کرده و کاملاً له کنید. بعد سیب‌های له شده را در یک کیسه پارچه‌ای (مثل جنس ژرسه) بریزید و کیسه را در یک آبکش قرار دهید و روی کیسه یک جسم سنگین مثل سنگ قرار دهید تا آن را فشار دهد. آبکش محتوی کیسه پارچه‌ای را روی یک قابلمه یا ظرف گودی قرار دهید تا سرکه به تدریج در ظرف جمع شود. بعد از چند روز کاملاً سرکه سیب از تفاله‌ی آن جدا می‌شود.
یک مایع شفاف روی سرکه قرار می‌گیرد و یک مایع تقریباً کدر در ته ظرف. البته هر دو مایع قابل خوردن و مصرف هستند و علت کدر بودن سرکه‌ی ته ظرف، مخلوط بودن عصاره سیب با آن است.
طرز تهیه سرکه سیب:
طرز عمل و فرایند ایجاد سرکه تخمیر قندهای طبیعی به الکل و سپس تخمیر الکل به سرکه است.
سرکه سیب که از آب سیب تازه به عنوان ماده اصلی با استفاده از باکتریهای اسید استیک سازش یافته تهیه میشود دارای ارزش غذایی بالایی میباشد.تهیه سرکه سیب که هیچ تفاوتی با تهیه سایر سرکه های طبیعی ندارد ولی بدلیل پائین بودن میزان ترشی (بین ۴% تا ۷%) و عطر و طعم ویژه آن در اروپا و آمریکا طرفداران بسیار دارد و
اغلب برای تهیه سس سالاد استفاده میشود. سیب ها را پس از شستن خرد کنید و در ظرف مناسبی ریخته و درب آن را خوب ببندید و بگذارید بماند.بعد از حداکثر تا دو ماه آن را امتحان کنید. هر موقع که ترش شده بود آماده است و میتوانید آن را صاف نمایید.البته با آب سیب هم میتوانید سرکه درست کنید.
سرکه سیب :
مواد لازم برای تولید سرکه سیب، معمولاً در هر خانه ای وجود دارد، ترتیب مراحل کار بسیار مهم است: در مرحله اول آب سیب مرغوب تهیه کنید و سپس از آن سرکه بسازید. در صورت امکان از سیب وحشی و یا سیب های پرورشی اصلاح شده استفاده کنید.
شکل ظاهری سیب اهمیت چندانی ندارد بلکه بیشتر تازگی و همچنین عدم آلودگی به سموم دفع آفات مهم است. شربت سیب یا آب سیب آماده که در فروشگاه ها به فروش می رسد، به علت موادی که هنگام کنسرو کردن به آن افزوده می شود، برای تخمیر مناسب نیستند.
طرز تهیه :
تهیه سرکه سیب دارای مراحل زیر است:
مرحله اول :
ـ حدود پنج کیلوگرم سیب را بشویید. سیب ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و آبگیری کنید.
ـ آب سیب را همراه تفاله های آن در ظرف بزرگی از جنس شیشه یا سفال لعابدار بریزید. با کمی آب آن را رقیق کنید و مقدار کمی (به اندازه یک سر چاقو) مخمر و یک تکه نان سیاه (نان جو) به آن بیفزایید تا روند تخمیر الکلی سریع تر صورت گیرد.
ـ روی در ظرف یک بادکنک بکشید تا کاملا و بدون هرگونه منفذی بسته شود. وقتی قند میوه تبدیل به الکل شود گاز دی اکسید کربن تولید می شود و رفته رفته بادکنک باد می کند. کفی که روی آن دیده می شود به علت وجود مخمر است.
ـ ظرف را چهار هفته به همان حال بگذارید تا قند میوه تخمیر شود. پس از طی این مدت، محصول مرحله اول آماده است.
اگر هوا خیلی گرم باشد این روند بین یک تا دو هفته طول می کشد. البته گرمای بسیار شدید آب سیب را فاسد و خراب می کند. در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد سلول های مخمر از بین می روند واین امر مانع از تخمیر می شود.
در سرمای شدید نیز تخمیر صورت نمی گیرد.
مرحله دوم :
ـ محصول مرحله اول را داخل ظرف پهن و مسطحی بریزید که تا حد امکان سطح آن زیاد باشد. سه چهارم از ظرف باید پر شود.
ـ اگر سرکه سیب یا کپک سرکه ساز (باکتری سرکه ساز) درد سترس دارید کمی از آن را داخل مایع به دست آمده بریزید. این کار باعث تسریع عمل تخمیر می شود. برخی از تولیدکنندگان سرکه استارتر یا باکتری سرکه ساز را در بطری های صدمیلی لیتری، برای تولید سرکه در خانه می فروشند.
ـ ظرف را با پارچه کتانی درشت بافت یا پشه بند بپوشانید. باکتری های سرکه ساز برای عملکرد خود به اکسیژن نیاز دارند.
ـ دمای مناسب برای تولید سرکه بین ۲۸ ـ ۲۶ درجه سانتیگراد است. در دمای بالاتر از ۳۵ درجه سانتیگراد باکتری سرکه ساز از بین می رود. در دمای بسیار پایین نیز باکتری ها عمل نمی کنند. زمانی که باکتری ها الکل را به سرکه تبدیل می کنند بویی شبیه به بوی چسب به مشام می رسد. به محض رسیدن سرکه این بو از بین می رود.
ـ رسیدن کامل سرکه بین (۳ ـ ۲) ماه طول می کشد. قبل از اینکه سرکه را داخل بطری بریزید باید آن را با پارچه کتانی جوشانده شده و یا در صورت لزوم با فیلتر مخصوص قهوه صاف کنید، تا قطعات بزرگ و معلق داخل آن مثل تکه های سیب، بقایای مخمر و چربی از آن جدا شوند.
سرکه را در بطری های نیم لیتری بریزید و در آن ها را با چوب پنبه ببندید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *