خواص روغن زیتون فرابکر اُرگانیک در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص روغن زیتون فرابکر اُرگانیک در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در دنیای صنعتی است. تحقیقات نشان داده است که تصلب شَرایین {آترواسکلروزیس (atherosclerosis)} یا همان سختی رگ‌ها با عادات غذایی، سبک زندگی و رشد اقتصادی مرتبط است. پیشرفت این بیماری به عوامل بسیاری بستگی دارد که کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و سیگار کشیدن از مهم ترین این عوامل هستند. کم ترین درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در کشورهایی است که تنها روغن مصرفی آنها، روغن زیتون ارگانیک است.

تصلب شَرایین (آترواسکلروزیس) چیست؟

تصلب شَرایین هنگامی رخ می دهد که تکه های غنی از کلسترول روی دیواره رگ ها ته نشین می شوند. این مسئله از رسیدن خون به بافت ها جلوگیری کرده و عملکرد اندام های حیاتی بدن مانند قلب و مغز را مختل می سازد.

عوارض ناشی از تصلب شَرایین چیست؟

تصلب شرایین می تواند موجب آنژین، حمله قلبی و مرگ ناگهانی قلبی گردد. تصلب شرایین ممکن است بر روی مغز نیز تاثیر گذاشته و موجب بروز ترومبوز مغزی (cerebral thrombosis) و در نتیجه ضعف عضلانی، از دست دادن ظرفیت شناختی و خطر ابتلا به زوال عقل گردد. آئورت و شریان های پا نیز ممکن است آسیب ببینند و این امر موجب ایجاد درد، مشکل در راه رفتن و خطر بافت مردگی و قانقاریا گردد.

هنگامی که تکه های چرب به دلیل افزایش فشار خون میترکند، رگ های کوچک درون این تکه های چرب نیز میترکند. این امر موجب ایجاد واکنشی می شود که سلول های خاص موجود در خون، با نام پلاکت ها و یا سلول های انعقادی (thrombocytes)، به شکل یک ترومبوز یا لخته خون در می آیند.

این لخته خونی در رگ های خونی به حرکت در می آید اما اگر بزرگ تر از رگ های خونی باشد موجب ایجاد انسداد می گردد، در نتیجه بافت ها و یا اندام ها از بین می روند.

روغن زیتون ارگانیک و تصلب شرایین

تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون فرابکر ارگانیک می تواند از تشکیل لخته های خونی و تجمع پلاکت ها جلوگیری نماید. رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون ارگانیک، با اجتناب از انعقاد بیش از حد خون، از تشکیل لخته های خونی ناشی از غذاهای چرب جلوگیری می کنند. این امر دلیل اصلی میزان پایین بیماری های قلبی در کشورهایی است که روغن مصرفی مردمش، روغن زیتون فرابکر ارگانیک است.

روغن زیتون فرابکر ارگانیک ۰.۵ لیتری

روغن زیتون فرابکر ارگانیک

کلسترول چیست؟

کلسترول ماده ای چرب است که در غذاهایی که از حیوانات تهیه می شوند، یافت می شود. رژیم های غذایی دارای چربی های حیوانی زیاد موجب افزایش سطح کلسترول خون می شوند که یکی از علل بروز بیماری های قلبی است.

لیپو پروتئین ها مسئول انتقال چربی ها (تری گلیسیریدها) و کلسترول در خون هستند. کلسترول چسبیده به لیپو پروتئین های کم چگال (low-density lipoproteins : LDL) آتروژنیک است یعنی موجب ته نشین شدن چربی ها بر روی دیواره رگ ها و در نتیجه آسیب رسیدن به آنها می گردد. این امر می تواند منجر به بروز حمله قلبی حاد گردد. این کلسترول، کلسترول بد است. در مقابل، کلسترول چسبیده به لیپوپروتئین های پر چگال (high-density lipoproteins : HDL) کلسترول خوب هستند زیرا از شیوع بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند. لیپوپروتئین های پر چگال کلسترول را از سلول ها جدا کرده و پس از تجزیه آنها (esterification) آنها را به کبد انتقال می دهند تا از راه مایع صفراوی دفع گردند.

روغن زیتون ارگانیک و کلسترول

روغن زیتون ارگانیک موجب کاهش سطح کلسترول کل، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید می گردد. روغن زیتون فرابکر ارگانیک نه تنها موجب کاهش سطوح کلسترول خوب خون نمی شود، بلکه آن را افزایش می دهد که همین امر از سلامت عروق محافظت کرده و از تشکیل تکه های چربی درون خون پیشگیری می نماید که این امر منجر به دفع لیپو پروتئین های کم چگال می گردد.
خواص شگفت انگیز روغن زیتون فرابکر ارگانیک در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی برای نخستین بار و همچنین بروز مجدد ناراحتی های قلبی برای بار دوم اثبات شده است.
تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای در جلوگیری از تکرار مجدد بیماری های قلبی برای بار دوم موثر است و روغن زیتون فرابکر ارگانیک نیز در جلوگیری از بیماری های قلبی و درمان افسردگی و ناراحتی های ناشی از این نوع بیماری ها نقش اساسی دارد. از آنجایی که در دنیای مدرن افسردگی در بروز بیماری های قلبی نقش اساسی دارد، مصرف روغن زیتون می تواند با کاهش افسردگی از بروز بیماری های قلبی نیز جلوگیری نماید.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *