خداحافظی با فشار خون در بارداری

خداحافظی با فشارخون در بارداری OAB

مطلب را به اشتراک بگذارید

در مورد خداحافظی فشار خون دوران بارداری با نمک دریا کم سدیم یددار را در این مطلب توضیحاتی ارائه می کنیم.

با ما همراه باشید.

خداحافظی فشار خون دوران بارداری با نمک دریا کم سدیم یددار

در دوران بارداری مصرف مقدار کم سدیم در رژیم غذایی میتواند باعث بهبود سلامتی و کاهش عوارض جانبی دوران بارداری شود اما مصرف بی رویه نمک آسیب های جدی به مادر و نوزاد وارد می کند. در مورد فشار خون در دوران بارداری و میزان مصرف نمک بیشتر بدانید.

فواید نمک کم سدیم و یددار: 

مصرف نمک کم سدیم در بارداری باعث کاهش فشار خون می شود.

خطرات کمبود سدیم:

در دوران بارداری تعادل هورمونی زن باردار همانند سایر مواقع نیست.

هورمون خاصی در بدن به نام پروژسترون بر روی میزان سدیم بدن تأثیر دارد.

میزان بالای پروژسترون باعث افزایش سدیم در ادرار میشود. در بارداری بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد که بدون سدیم کافی بدن شما قادر به حفظ مقدار مایعات مورد نیاز نخواهد بود.

به طور کلی یک رژیم غذایی متعادل با استفاده از نمک های کم سدیم به ویژه یددار میتواند سدیم مورد نیاز شما و نوزادتان را فراهم کند.

ید و نمک یددار در دوران بارداری و فشار خون:

ید برای رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد مناسب است. همچنین متابولیسم بدن را تنظیم می کند. ید نقش مهمی در تنظیم غده تیروئید ایفا می کند. فقدان ید در بارداری با خطر سقط جنین، زایمان زودرس و سایر خطرها ارتباط مستقیمی دارد. از این رو مصرف نمک یددار و همچنین با سدیم کم در این دوران توصیه می شود.

 

فشار خون با علایمی همچون سردرد و خستگی مشخص می شود. افزایش فشار خون در بارداری باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد می شود. از این رو توصیه، به زنان باردار جهت جلوگیری از ابتلا به فشار خون، مصرف نمک دریا کم سدیم یددار می باشد.

میزان ید مورد نیاز:

– زنان باردار: ۲۲۰ میکروگرم در روز

– خانم های شیرده: ۲۹۰ میکروگرم در روز

– زنان غیر باردار: ۱۵۰ میکروگرم در روز

آیا می توان به غذای نوزاد نمک اضافه کرد؟

هیچ نیازی به اضافه کردن نمک به غذای نوزاد وجود ندارد زیرا کودکان به نمک خیلی خیلی کم نیاز دارند (کم تر از ۱ گرم در روز تا سن ۱۲ ماهگی)

کلیه های نوزادان توانایی مقابله با نمک بیش از این حد را ندارند. نوزادان تا قبل از شش ماهگی سدیم مورد نیاز را از شیر مادر دریافت می کنند ولی هنگامی که شروع به تغذیه کردند می توان از نمک دریای یددار به خصوص کم سدیم در غذای نوزاد استفاده کرد.

خداحافظی-با-فشار-خون-در-بارداری-OAB-2

نمک برای سلامتی ضروری است:

به طور کلی، اطلاعات غلطی درباره مصرف نمک وجود دارد. از یک طرف می گویند بدن به ید مخصوصاً ید در نمک، برای تیروئید و عملکرد مناسب نیاز دارد، از طرفی دیگر می گویند مصرف زیاد نمک برای فشار خون، نگه داری مایعات بدن و مشکلات سلامتی دیگر مضر است. بدن ما برای هضم و گوارش پروتئین و کربوهیدرات، متابولیسم سلولی، عملکرد آدرنالین و رشد مغز به نمک احتیاج دارد. اما متأسفانه درصد جذب سدیم از طریق نمک، غذاهای آماده و کنسروی و نگه دارنده ها در رژیم های غذایی امروزی بیش از حد بوده و می بایست در مصرف آن دقت بیشتری شود.

 

مضرات نمک طعام بر روی زنان باردار و فشار خون: 

نمک حاوی ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم در هر قاشق چایخوری است. مصرف بیش از حد یا کمتر از حد نمک در دوران بارداری میتواند تأثیرات منفی داشته باشد.

زنان باردار می توانند با مصرف نمک دریا کم سدیم یددار میزان سدیم و ید مورد نیاز روزانه را تأمین و از بروز بسیاری از اختلالات مانند فشار خون بارداری و تولد کودک عقب افتاده یا کند ذهن جلوگیری نمایند.

دقت داشته باشید که یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز زنان باردار در دوران حاملگی ید است. لذا پایین بودن میزان ید در این دوره عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

 

مصرف نمک برای کودکان و زنان باردار در بارداری: 

اگر چه توصیه می شود تا قبل از دو سالگی به کودکان نمک ندهید ولی نمک دریا با سدیم کم و به ویژه یددار با کیفیت بالا برای کودکان و افراد جوان و زنان باردار کاملاً بی خطر است.

نیاز بدن به سدیم و فشار خون:

بسیاری از مردم سدیم را بیش از مقدار لازم مصرف میکنند، در حالی که بدن برای سلامتی و عملکرد مناسب تنها به ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز نیاز دارد.

دقت داشته باشید که مصرف سدیم خود را به زیر ۲۴۰۰ میلی گرم در روز برسانید.

از این رو می توانید با حذف غذاهای کنسروی و آماده و انواع سس و نوشابه که همگی حاوی سدیم زیادی هستند، از بروز فشار خون در بارداری جلوگیری کنید. دقت کنید که نمک مصرفی خود را از نمک طعام معمولی به نمک دریا کم سدیم و یددار تبدیل کنید.

سدیم و نمک:

نمک ترکیبی از ۴۰ درصد سدیم و ۶۰ درصد کلرید است. برچسب ارزش غذایی به طور کلی روی بسته بندی مواد غذایی شامل محتوای سدیم موجود در آن ماده غذایی است. برای مثال اگر از نمک در پخت و پز استفاده می کنید یک قاشق چایخوری نمک حاوی ۲۰۰۰ میلیگرم سدیم است، در حالی که سه چهارم قاشق چایخوری نمک برابر است با ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم و نصف قاشق چایخوری نمک برابر است با ۱۰۰۰ میلی گرم سدیم. از این رو بهترین راه مبارزه با بیماری ها در کنار مصرف کم نمک، مصرف نمک دریای کم سدیم است.

رژیم غذایی پیشنهادی برای کودکان سنین بین ۱ تا ۳ سال، روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم سدیم یا ۲۵۰۰ میلی گرم سدیم است. کودکان سنین بین ۴ تا ۸ سال، باید روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم سدیم یا ۳۰۰۰ میلی گرم نمک مصرف کنند.

برای کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال، مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم یا ۳۸۰۰ میلی گرم نمک توصیه می شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که محدودیت هر شخص روزانه در مصرف سدیم ۱۵۰۰ میلی گرم است. اما بهترین راه حل مصرف نمک دریا کم سدیم برای کودکان می باشد که خود دارای مواد معدنی ضروری برای رشد کودکان مانند ید، فسفر و پتاسیم است.

بررسی مقطعی منتشر شده در سال ۲۰۰۸ بیانگر این بود که مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی کودک افزایش خطر چاقی، فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارد. کودکان در معرض مواد غذایی حاوی سدیم از جمله نوشیدنی های غیرالکلی، غلات صبحانه، گوشت فرآوری شده، غذاهای یخ زده و تنقلات غیرضروری قرار گرفته اند و باگنجاندن بسیاری از این نوع غذاها در محیط مدرسه به افزایش مصرف سدیم در آنها منجر می شود.

والدین می توانند با اجتناب از غذاهای فوری و انتخاب مواد غذایی سالم برای فرزندان خود، از جمله میوه و سبزیجات تازه به ترویج سلامتی آنها بپردازند. همچنین بهترین نمک مصرفی برای کودکان نیز مصرف نمک دریا کم سدیم است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *