تاثیر ید در سلامت

مطلب را به اشتراک بگذارید

کمبود ید عمدترین علت معلولیت های انسانی است و هنوز هم مردمان بخش های مهمی از جهان به ویژه ساکنان اهل مناطق کوهستانی و دشت های سیلابی را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گزارش سازمان WHO (سازمان بهداشت جهان)، UNICEF( صندوق ملل متحد کودکان) و ICCIDD( شورای بین المللی برای کنترل بیماری های ناشی از کمبود ید ) حدود ۱۳ % از جمیعت جهان تحت تاثیر اختلالات ناشی از کمبود ید و ۳۸ % از جمیعت نیز در معرض این اختلالات قرار دارند.

۲۰۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض خطر کمبود ید تخمین زده شده اند.طبق این گزارش پیامدهای بهداشتی جدی سازمان بهداشت جهان (WHO) در چندین قطعنامه برای انجام اقدامات بهداشتی به نام ریشه کن کردن کمبود ید به تمام کشورهای دارای این مشکل فرستاده شده است.در اکثر کشورهای اروپایی؛ هنوز هم وضیعت کمبود ید وجود دارد.

مزایای نمک دریا یددار

در کودکان : پیشگیری از گواتر، کاهش اختلالات عصبی، کاهش اختلالات گفتاری و شنوایی، کاهش اختلالات فیزیکی مانند : لوچی چشم ، فلج یا کرتینسیم.

در زنان باردار : کاهش سقط جنین ، پیشگیری داشتن نقص هنگام تولد نوزاد و کاهش مرگ ومیز نوزادان

در نوجوانان : افزایش توسعه حرکت روانی-حرکتی ، رشد فکری ، مغزی و عملکرد بهتر تحصیلی

در بزرگسالان : افزایش عملکرد ذهنی و جسمی و پیشگیری از گواتر

در حیوانات خانگی : ید مورد نیاز برای سنتز هورمون تیروئید که در رشد حیوانات نقش دارد را فراهم می کند.

در پستاندار گاو : اگر گاو نمک دریا یددار مصرف کند، گوشت و شیر بیشتر تولید می کند، و باعث کاهش سقط جنین و افزایش باروری حیوانات.

چرا نمک دریا کم سدیم و یددار OAB

کسانی که سدیم بیشتری در طول روز مصرف می کنند، احتمال بیشتری در ابتلا به بیماری هایی همچون امراض قلبی و عروقی،بیماری های کبدی،کلیه و فشار خون بالا دارند.بنابراین عادت استفاده از نمک طعام بسیار بد است.
توجه داشته باشید که هر نمک دریایی دارای سدیم کم نیست و می بایست به آن پتاسیم اضافه شود و ضمن مراحل تولید خاصی تبدیل به نمک دریا کم سدیم گردد.لازم به ذکر است که پتاسیم برای قلب و بدن سودمند بوده و از گرفتگی ماهیچه ها نیز جلوگیری می کند.

نمک دریا OAB تنها نمک دریایی است که کم سدیم بوده و ۴۵% سدیم کمتری دارد، حدود میزان فلزات سنگین آن طبق استانداردهای اروپا و ایران می باشد.میزان فلزات سنگین نمک دریا OAB بر روی بسته بندی ذکر گشته.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *