تأثیر استرس بر سلامتی

مطلب را به اشتراک بگذارید

استرس باعث می شود که از نظر روحی حس بدی داشته باشیم. مطالعات نشان داده که بسیاری از مشکلات سلامتی ارتباط زیادی با استرس دارد. استرس می تواند باعث بدتر شدن وضعیت سلامتی یا افزایش ریسک بیماری ها شود، بیماریی های نظیر چاقی، مشکلات قلب و عروق، دیابت، افسردگی و آسم.

شما می توانید با استفاده از چند تکنیک ساده استرس خود را کاهش دهید. در زیر تعدادی از بیماری های مرتبط با استرس را تشریح می کنیم:

۱- بیماری های قلبی و عروقی:
محققین دریافتند کسانی که استرس بسیار زیادی دارند ریسک بالاتری در ابتلا به امراضی چون فشار خون بالا و یا مشکلات قلبی دچار می شوند. ما نمی دانیم چرا اما استرس می تواند مستقیما بر روی ضربان قلب و جریان خون تاثیر بگذارد البته علاوه بر استرس کارهایی نظیر سیگار کشیدن زیاد و یا چاقی زیاد نیز می تواند باعث امراض قلبی شود. 
۲- آسم:
مطالعات زیادی نشان داده که استرس می تواند آسم را بد تر کند. مطالعات دیگری نشان داده که استرس وارد شده توسط والدین به فرزندان ریسک ابتلای فرزندان به بیماری آسم را افزایش می دهد.
۳- چاقی:
این روز ها بیشتر افراد چاقی شکمی دارند تا جاهای دیگر بدنشان چاق شده باشد. و متاسفانه شکم دقیقا همان جایی است که در افراد استرسی بیشتر چاق می شود. دلیل آن هم این است که افرادی که دارای استرس می شوند کورتیزول خونشان بیشتر است و این دلیل می شود تا کورتیزول در نواحی شکمی باعث ایجاد چربی و چاقی کند.
۴- دیابت:
استرس وضعیت دیابت را بد تر می کند زیرا موجب خوردن غذاهای نا سالم می نماید و از طرفی دیگر هم استرس باعث افزایش گلوکز در افرادی که دارای دیابت نوع ۲ هستند می شود.
۵- سر درد:
استرس یکی از اصلی ترین دلیل های سر درد در افراد می باشد نه فقط سر درد های معمولی بلکه کسانی که میگرن دارند هم در صورت وارد شدن استرس سر درد می گیرند.
۶- افسردگی:
این یک سورپرایز نیست که استرس به افسردگی ربط دارد. یک نظر سنجی نشان داد که افرادی که نسبت به شغل خویش استرس دارند ۸۰% امکان بیشتری به افسردگی گرفتن دارند تا افرادی که استرس ندارد.
۷- مشکلات گوارشی:
استرس باعث ایجاد زخم گوارشی نمی شود بلکه در صورت وجود زخم گوارشی وضعیت آنها را بدتر می کند.
۸- بیماری آلزایمر:
در یک تحقیق محققان دریافتند که استرس سریع تر باعث تحلیل رفتن مغز و از فرم خارج شدن آن می شود و این باعث بوحود آمدن بیماری آلزایمر می شود.
۹- پیری زودرس:
علائم زیادی هست که نشان می دهد استرس تأثیر مستقیمی بر پیر شدن انسان دارد.
یک تحقیق که در آن DNA مادرانی که تحت استرس شدیدی بودند با زنانی که دارای استرس کمی بوده اند نشان داد که کروموزوم های افرادی که دارای استرس بودند ۱۷ تا ۱۹ سال پیر تر از افراد معمولی بود.
۱۰- مرگ زودرس:
یک تحقیق بر روی سالمندانی که در سنین بالای ۶۵ سال از همسرانشان مراقبت می کنند و تحت فشار استرس هستند نشان داد که ۶۳% احتمال مرگ بیشتری نسبت به کسانی که تحت استرس نیستند دارند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *