بهترین مواد غذایی جهت جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون، اسید چرب ترانس صفر غیر اشباع 

اجزای مغذی موجود در روغن زیتون می‌تواند دلیل تأثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب باشد. این ترکیبات که بطور کلی ترکیبات “فنلی” نامیده می شوند، اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته و از تشکیل لخته در عروق جلوگیری می کنند. در واقع مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می‌توانند سلامت قلبی – عروقی را بهبود بخشند و برای قلب مناسب باشند.

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد که این امر به علت وجود مقادیر بالای اسید اولئیک (امگا ۹( در روغن زیتون و همچنین آنتی اکسیدان های بسیار قوی مانند ویتامین E است. بنابراین مصرف روغن زیتون برای سلامت قلب مفید بوده و سبب جلوگیری از بیماری های قلبی- عروقی می گردد.

روغن زیتون به علت داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع باعث کاهش کلسترول بد (LDL ) و افزایش کلسترول مفید (HDL) خون می شود که سبب کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می گردد.

چای سبز
چای سبز با کاهش سطح کلسترول از بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. حتی پس از حمله قلبی ، از مرگ سلول ها جلوگیری کرده و به بهبود سلول های قلبی سرعت می بخشد.

جو دو سر
تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف جو دو سر از ابتلا به بیماریهای قلبی جلوگیری می نماید. جو دو سر حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین E ، B، منیزیم و منگنز است که سبب سلامتی قلب می شوند و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. همچنین جو دو سر دارای انواع خاصی از آنتی اکسیدان ها به نام ” اونانترامید “ها، Avenanthramide است که از ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری می کنند .
جو دو سر به دلیل دارا بودن فیبر زیاد باعث کاسته شدن کلسترول بد خون می شود که از مهمترین عوامل ابتلا فرد به بیماریهای قلبی و گرفتگی رگهای قلب است. همچنین فیبر بالای موجود در این غله باعث کاهش وزن شده که خود بزرگترین عامل سلامت قلب می باشد. 

میوه ها و انواع توت ها 
طبق تحقیقات به عمل آمده، مصرف توت فرنگی و زغال اخته در طول عمر، برای قلب مفید است. 
توتهای رنگ روشن دارای مقادیر زیادی آنتوسیانین هستند و می توانند در رژیمهای غذایی سالم گنجانده شوند.
آنتوسیانین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند که محافظ سلولها است و باعث ایجاد رنگ روشن در این میوه ها می شود. زنانی که در طول هفته، ۳ وعده یا بیشتر از توت فرنگی یا زغال اخته استفاده می کنند خطر حمله قلبی در آنها به یک سوم کاهش می یابد. 
خطر بروز حمله قلبی در زنانی که در رژیم های غذائی خود از توت ها بیشتر استفاده می کنند نسبت به زنانی که حتی از سایر میوه ها و سبزیجات استفاده می کنند نیز کمتر است . 

چه چیزی در انواع توت ها وجود دارد که به قلب کمک می کند؟ 
محققان دریافته اند که این دو نوع توت دارای مقادیر زیادی آنتوسیانین (anthocyanins) و همچنین فلاونوئید (flavonoids) هستند که با استرس و آسیب دیدن سلول ( ناشی از رادیکال های آزاد ) مبارزه می کنند. آنها همچنین می توانند عروق قلب را انعطاف پذیرتر نگه دارند که این خود به مقابله بدن با رشد پلاک ها و رسوبها کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مرتب این توت ها درزنان جوان، منجر به کاهش خطر حمله قلبی در سنین بزرگسالی می شود. 

زالزالک (خنچه)
زالزالک در بهبود سیستم گردش خون، درمان آنژین، کاهش کلسترول بالا، کاهش فشار خون بالا، درمان نارسایی احتقانی قلب و آریتمی قلبی و تقویت کارایی قلب نقش بسزایی دارد. در اروپا، از زالزالک به عنوان دارویی بی خطر و موثر برای درمان مراحل اولیه بیماری های قلبی، آنژین، میوکاردیت (التهاب‌ عضله‌ قلب‌)، تصلب شرائین، شرایط عصبی مانند بی خوابی و اسهال استفاده می شود. از زالزالک برای تقویت عروق خونی، نارسایی عروقی و لخته شدن خون، بازسازی دیواره عضله قلب، کاهش کلسترول و کمک به هضم غذا نیز استفاده می گردد. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *