برداشتن کیسه صفرا

مطلب را به اشتراک بگذارید

به این حالت «کلانژیت» نیز گفته می‌شود که اگر به موقع به فرد رسیدگی نشود، ممکن است به علت عفونت شدید، جان خود را از دست بدهد. به طور کلی زرد شدن رنگ چشم، تغییر رنگ ادرار، تهوع و استفراغ از جمله علائم کلانژیت هستند.
کولیک صفراوی نخستین علامت ابتلا به سنگ کیسه صفرا است و در این حالت وقتی فرد غذای چرب مصرف می‌کند، احساس درد شدید کبد به سراغ او می‌آید که ممکن است باعث شود پشت و قلب او و شانه راستش تیر بکشد، با این حال ۴۰ درصد موارد ابتلا به سنگ کیسه صفرا بدون علامت هستند.
بر اثر مصرف غذای چرب، کیسه صفرا منقبض شده و باعث می‌شود ماده صفرا وارد روده شود. بیشتر از ۹۸ درصد ماده صفراوی در قسمت انتهایی روده باریک دوباره جذب و وارد یک حوضچه صفراوی می‌شود.
تحقیقات نشان داده است که افرادی که در طول زندگی شان از روغن زیتون استفاده کرده اند، دارای کیسه صفرایی سالم هستند و بهترین روغن مصرفی پس از برداشتن کیسه صفرا روغن زیتون  است.
سیکل ریختن صفرا داخل روده و جذب دوباره‌اش در انتهای آن و برگشتش به کبد دائما در طول روز تکرار می‌شود. اگر فرد به یک بیماری مبتلا باشد که در پی آن گردش صفراوی به هم بخورد در نتیجه صفرا دیگر جذب نشود و غلظت اسیدهای صفراوی کاهش یابد، فرد در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار می‌گیرد.
آیا همه افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، دارای علامت هستند؟ ۴۰ درصد موارد ابتلا به سنگ کیسه صفرا بدون علامت هستند.

علائم ابتلا به سنگ کیسه صفرا 
کولیک صفراوی نخستین علامت ابتلا به سنگ کیسه صفرا است. در این حالت وقتی فرد غذای چرب مصرف می‌کند، احساس درد شدید کبد به سراغ او می‌آید که ممکن است باعث شود پشت و قلب او و شانه راستش تیر بکشد. در این حالت معمولا بیمار تصور می‌کند دچار حمله قلبی شده است. در حالی که علت ابتلای او به درد قلبی، سنگ کیسه صفرا بوده است.
کولیک صفراوی از ۱۵ دقیقه شروع و تا شش ساعت هم ادامه می‌یابد. گاهی اوقات ممکن است سنگ کیسه صفرا با التهاب کیسه صفراوی همراه شود، در این حالت علاوه بر درد محل کیسه صفرا، این ناحیه کاملا حساس می‌شود.
گاهی سنگ تولید شده از کیسه صفرا در مجرای میان کیسه تا روده می‌افتد در این صورت گاهی ماده صفرا از مجرا وارد روده شده و باعث می‌شود چشم‌های بیمار کاملا زرد شده و تب کند. به این حالت «کلانژیت» نیز گفته می‌شود که اگر به موقع به فرد رسیدگی نشود، ممکن است به علت عفونت شدید، جان خود را از دست بدهد. به طور کلی زرد شدن رنگ چشم، تغییر رنگ ادرار، تهوع و استفراغ از جمله علائم کلانژیت هستند.
اگر کیسه صفرا جراحی نشود، باعث عفونت و انتشار آن خواهد شد؟ ممکن است گاهی سنگ کیسه صفرا داخل روده باریک بیفتد و فرد با علائم درد، تهوع و استفراغ شدید، به دنبال انسداد روده باریک مراجعه کند. این اتفاق به ویژه در زنان مسن رخ می‌دهد.
معمولا برای سنگ‌های صفراوی بدون علامت، احتیاجی به اعمال جراحی نیست. اما استثناهایی نیز در این خصوص وجود دارد. به عنوان مثال اگر بیمار شغل‌های حساسی چون خلبانی داشته باشد، علت اینکه ممکن است بروز کولیک صفراوی در آسمان، وی را از ادامه پرواز باز دارد، حتی اگر بیماری‌اش بدون علامت باشد، آن را تحت اعمال جراحی قرار می‌دهیم.
همچنین اگر سنگ کیسه صفرا بیش از سه سانتیمتر باشد، علت این است که خطر سرطان کیسه صفرا در فرد بالا می‌رود، حتی در صورت بدون علامت بودن ابتلا، کیسه صفرا را به طور کامل برمی‌داریم. علاوه بر این، اگر جداره کیسه صفرا آهکی شده باشد، به علت خطر سرطان، فرد را تحت عمل جراحی قرار می‌دهیم.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *