بذر و دانه کتان

مطلب را به اشتراک بگذارید

بذر و دانه کتان

کتان دانه ای از دسته گیاهان گلدار است و از آنجایی که زیاد در سفره غذایی مان رایج نیست، بیشتر برای تولید داروهای درمانی از آن استفاده می شود. اما شاید پس از مطالعه این مقاله و آشنایی با خواص دانه و روغن دانه کتان بیشتر به مصرف آن روی بیاوریم. این دانه های کوچک قهوه ای رنگ سرشار از اسید های چرب اُمگا-۳ ، آنتی اکسیدان و استروژن و فیبر می باشد. از خواص کتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کنترل دیابت: مصرف روزانه این محصول بدلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و استروژن، باعث ثبات در سطح قند خون بیماران دیابتی می شود.
– پیشگیری از امراض قلبی: دانه کتان برای سلامت قلب مناسب است. این دانه از انباشت پلاک های خونی در شریان ها جلوگیری می کند ، فشار خون را کاهش داده و در تنظیم ضربان قلب موثر است. علاوه بر این باعث کاهش سطح کلسترول خون نیز می شود.
– پیشگیری از ابتلا به سرطان: بدلیل غنی بودن از اًمگا-۳ و آنتی اکسیدان، از تشکیل تومور های سرطانی نظیر سرطان پستان، سرطان پروستات و روده بزرگ پیشگیری می کند.
– ضد التهاب: با توجه به اسیدهای چرب موجود در دانه کتان، از پیشرفت التهاب های ناشی از بیماری هایی چون آرتروز و پارکینسون جلوگیری می کند.
– تسکین گُرگرفتگی: این مشکل معمولاً در میان زنان یائسه شایع است و از نوسان بعضی از هورمون ها سرچشمه می گیرد. آنتی اکسیدان موجود در دانه کتان باعث توازن در تعادل هورمون ها شده و بانوانی که از آن استفاده کرده اند ، ۵۷% از شدت این ناهنجاری کاسته اند.

”دانه کتان را چگونه استفاده کنیم”

– برای دیابت نوع دوم استفاده روزانه ۶۰۰میلیگرم از این محصول بمدت ۱۲هفته توصیه می گردد.
– برای کاهش کلسترول خون مصرف راوزنه۳۰-۴۰گرم از این محصول توصیه می گردد.
– برای بهبود عملکرد کلیه ها مصرف روزانه ۱۵گرم/۲بار همراه با غلات بدون گلوتن پخته شده مانند جودوسروآب گریپ فروت توصیه می گردد.
– برای کنترل علایم یائسگی استفاده روزانه ۴۰گرم از دانه های کتان بسیار سودمند است.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *