با رعایت اصول های ساده ناخن های زیبا داشته باشید

مطلب را به اشتراک بگذارید

با رعایت اصول های ساده ناخن های زیبا داشته باشید

اگر به زیبایی دست هایتان اهمیت می دهید، نمی توانید نسبت به سلامت و زیبایی ناخن ها بی اهمیت باشید. رسیدگی به ناخن ها نه تنها زیبایی دست ها را تضمین می کند که نشانه مهمی از توجه شما به بهداشت و سلامت بدن است.

برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید. کارهای زیادی در خانه و با مواد طبیعی می توانید انجام دهید.

برای جلوگیری از خشک شدن ناخن ها می توان کمی کتیرا را با آب داغ حل کرد و به مدت دو ماه یک روز درمیان به صورت لاک روی ناخن ها مالید. این محلول بعد از چند ثانیه جذب ناخن ها شده و با شستن دست ها از بین نمی رود.
همچنین برای داشتن ناخن هایی سفت و زیبا می توانید یک عدد تخم مرغ را شسته و با پوست در یک استکان آبلیمو انداخت و پس از ۴۸ ساعت تخم مرغ را خارح کرده دور بیندازید و آبلیموی سرشار از کلسیم را یا مخلوط با آب یا به صورت شربت همراه عسل میل کنید. یک چهارم فنجان سرکه سیب و همین مقدار روغن زیتون هم ناخن های شما را حسابی تقویت می کند.
اگر ناخن های شما لایه لایه کنده می شوند، مقداری روغن زیتون را روی حرارت غیرمستقیم گرم کرده و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دست تان را در آن قرار دهید. این کار را هر روز و تا رفع شدن این مشکل ادامه دهید. پماد ویتامین E هم می تواند این مشکل را برطرف کند.

غذای سالم برای داشتن ناخن های زیبا

ناخن ها از حساس ترین نقاط بدن، یعنی انگشتان دست و پا محافظت می کنند. اگر بر اثر هرگونه حادثه یا عفونتی، ناخن ها آسیب ببینند، راه رفتن و کار کردن مشکل می شود. ناخن ها اغلب بازتابی از سلامتی هستند و کمبودهای تغذیه ای بدن را نشان می دهند.

کمبود آهن، پروتئین یا کلسیم؛ داشتن ناخن های شکننده، مقعر، نیمه سفید.
نمک پیش از حد در بدن؛ رشد خارجی ناخن ها به صورت لیفی شکل.
عصبانیت و تیروئید بالا؛ جدایی ناخن از محل رشد.
کم خونی؛ ناخن های رنگ پریده.
کمبود ویتامین A؛ پوسته پوسته شدن ناخن ها.
کمبود روی؛ رشد کم ناخن.
کمبود روغن های گیاهی در بدن؛ ناخن های ترک خرده و نازک.
مشکلات تنفسی؛ تغییر رنگ ناخن ها، تاثیر آنچه می خوریم در ظاهر قسمت های خارجی بدن مشاهده می شود استفاده از روغن های طبیعی روش مناسبی برای درمان خارجی ناخن ها است. روغن های مختلف تأثیرات متفاوتی نیز دارند.
استفاده از روغن نارگیل و روغن زیتون به سلامت ناخن ها کمک می کند. بنابراین با تشخیص نوع کمبود مواد غذایی در بدن خود و استفاده از یک رژیم سالم غذایی علاوه بر سلامتی، از ظاهری زیبا نیز برخوردار خواهید شد.
مواد غذایی غنی از پتاسیم، آهن و کلسیم مثل بادام، سیر، تخم مرغ، غذاهای دریایی و اسفناج به سلامت ناخن ها کمک می کنند. از ناخن خود به عنوان ابزار استفاده نکنید، این کار باعث تضعیف ناخن ها می شود.

این نکات را برای محافظت از ناخن های خود مد نظر داشته باشید.

از ناخن گیر تیز استفاده کنید.

ناخن گیرهای کند باعث می شوند تا ناخن شما تحت فشار ناخن گیر ترک بخورد. بهتر است آنها را به صورت مستطیل ببرید و سپس گوشه های آنها را کمی گرد کنید تا دوام بیشتری داشته باشند.

دستانتان را بیش از حد خیس نگاه ندارید.

بعد از حمام یا شنا سعی کنید انگشتانتان را خشک کنید، رطوبت به جامانده بر روی ناخن ها خطر ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

از ناخن هایتان سوءاستفاده نکنید.

بهتر است به جای اینکه آنها را بر روی هر سطحی بکشید، با آنها در بزنید یا از آنها به عنوان پیچ گوشتی استفاده کنید، کمی مراقبشان باشید.

ناخن ها را گاز نگیرید و پوست اطرافشان را نکنید.

پوست اطراف ناخن به منزله تخت خواب برای ناخن ها است، کندن پوست بیش از اندازه سبب می شود تا جایگاه ناخن آسیب ببیند و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش یابد.

زمان انجام کارهای خانه از دستکش استفاده کنید.

از شست وشوی ظرف ها تا تمیز کردن سرویس های بهداشتی، همه و همه قاتلان ناخن های شما محسوب می شوند.
مواد شوینده قوی اصلا رابطه خوبی با ناخن های شما ندارند؛ البته آلودگی هم باعث کاهش دوام ناخن ها می شود. برای اینکه ناخن هایتان را از شر این بلایا در امان بگذارید، بهتر است دستکش بپوشید.

ناخن هایتان را چرب کنید.

این تنها پوست نیست که از خشکی بیش از حد می رنجد. ناخن های شما نیز به رطوبت و چربی نیازمندند. سعی کنید آنها را با روغن کرچک که حاوی ویتامین ای است چرب کنید. روغن زیتون نیز می تواند برای دوام آنها مفید باشد.

از مصرف استون خودداری کنید.

استون به سبب ساختار مولکولی اش، باعث خشکی ناخن ها و پوست اطرافشان می شود. بهتر است که از محلول هایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *