بادام و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

بادام و خواص آن

بادام میوه ای از رده دولپه ای ها، راسته گل سرخ سانان و از تیره گل سرخیان است. این درخت به مناطق بومی خاور میانه و جنوب آسیا تعلق دارد. باردهی درخت بادام فصلی است و ارتفاع آن ۴-۱۰ متر است و اندازه قطر تنه آن به بیش از ۳۰ سانتیمتر می رسد. شاخه های درخت بادام در ابتدا به رنگ سبز هستند و طی قرار گرفتن در معرض آفتاب به رنگ ارغوانی در می آیند. درخت بادام ۳ سال پس ازکاشت، میوه می دهد و ۶ تا ۷ سال پس از کاشت به میوه دهی خوب می رسد. میوه درخت بادام ۷-۸ ماه پس از شکوفه دادن آماده برداشت می شود. البته در برخی از نقاط جهان نوع کال این محصول که چاغاله بادام نام دارد نیز مصارف مختلفی از جمله مصرف خام یا تهیه ترشی و خورش را دارد. به دلیل داشتن خواص بسیار زیادی که در بادام وجود دارد، از زمان مصر باستان تاکنون از این میوه در ساخت صابون ها، لوسیون ها و معجون های مختلف استفاده شده است. کشورهای زیادی این میوه را تولید می کنند، ولی از بزرگترین کشورهای تولید کننده بادام می توان ایالات متحده آمریکا و اسپانیا را نام برد. ایران نیز با تولید بیش از ۶% از بادام کل دنیا رتبه پنجم در جهان را به خود اختصاص داده است. هر ۱۰۰ گرم بادام تقریباً حاوی ۵۷۶ کیلو کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۹ گرم فیبر، ۱۸ گرم پروتئین و ۴۵ گرم چربی (بیشتر چربی موجود در بادام چربی اشباع نشده می باشد) است.

کره بادام

از محصولاتی که از بادام تهیه می شود، کره بادام است. این ماده غذایی خمیر مانند است و به دو صورت  ترد و شکننده یا نرم و در دو  طعم خام و بو داده تهیه می شود. برای جلوگیری از فاسد شدن و جدا نشدن روغن، توصیه می شود، پس از باز کردن کره بادام،  آنرا در یخچال نگهداری کنند. این کره دارای چربی های اشباع نشده، کلسیم، پتاسیم، آهن و منگنز است. کره بادام منبع خوبی از ریبوفلاوین، فسفر، مس ، ویتامین E ، منیزیم و فیبر است. همچنین با مصرف کره بادام می توان پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کرد. اگرچه این کره دارای میزان بیشتری از چربی است ولی، می تواند جایگزین مناسبی برای کسانی که به کره بادام زمینی حساسیت دارند باشد.

خواص بادام

–    مصرف تنها ۲۴ عدد بادام، ۶۰% از ویتامین E مورد نیاز بدن که در کندی روند پیری پوست نقش اساسی دارد را تأمین می کند.

–    مصرف ۲۸ گرم بادام در زمان خوردن غذا به تنظیم فشار خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

–    مصرف بادام برای کاهش وزن سریع مفید است. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیش از  ۲۴هفته رژیم غذائی با کربوهیدرات کم داشته اند، با مصرف روزانه ۸۴ گرم بادام در مقایسه با افرادی که دارای رژیم غذائی مشابه با میزان بیشتر کربوهیدرات ها بوده اند بیشتر لاغر شده اند. احتمالاً مدت زمان طولانی تر سیر نگه داشتن افراد پس از مصرف بادام دلیل این موضوع بوده است.

–    پوست بادام به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

–    بادام به درمان التهاب، آسیب های کبدی، بیماریهای پوستی و مسائل مربوط به دستگاه گوارش کمک می کند.

–    ریسک حمله قلبی در افرادی که در هفته پنج بار بادام مصرف می کنند نسبت به بقیه ۵۰% کمتر است.

–    تحقیقات نشان می دهد که بادام میزان کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد.

–    ترکیب فلاونوئید و ویتامین E موجود در پوست بادام از آسیب دیواره های شریان ها محافظت کرده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

–    بادام به دلیل داشتن فسفر برای استخوانها بسیار مفید است.

–    بادام حاوی ریبوفلاوین و L کارنیتین بوده و باعث افزایش فعالیت مغز می شود و همین امر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

–    زمانی که بدن به اندازه کافی قلیایی نباشد، فرد در معرض ابتلا به پوکی استخوان، احساس کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی و افزایش وزن قرار می گیرد. بادام تنها آجیلی است که دارای پروتئین قلیایی است.

توجه : مصرف متعادل بادام برای تمامی گروه های خون O،A،B،AB بلامانع می باشد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *