آیا دانه چیا برای نوزادان مناسب است؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

آیا دانه چیا برای نوزادان مناسب است؟

بنا به گفته  NHS (سرویس سلامت ملی بریتانیا) دادن دانه چیا به نوزادان از هفت تا هشت ماهگی کاملا مناسب است. البته در نظر داشته باشید که اصلا به صورت خشک مدنظر نیست چرا که احتمال خفگی وجود دارد. همیشه در ابتدا لازم است که دانه های چیا به خوبی خیس بخورند.

نوزاد از هفت هشت ماهگی زمانی که از شیر گرفته شده، آماده است تا بافت ها و طعم های جدید را امتحان کند. بنابراین بهترین زمانی است که به کودک اجازه بدهید وعده های غذایی متنوع را تجربه کند.

طرز تهیه دانه چیا برای کودک

زمانی که دانه های چیا در تماس با مایعات قرار می گیرند، منبسط می شوند. همیشه دانه های چیا را قبل از مصرف در مایعات خوب خیس کنید تا حالت نرم و ژله ای پیدا کنند و کودک شما به راحتی بتواند آنها را قورت دهد. در ادامه روشهای ایمن تهیه دانه چیا برای کودکان ذکر شده است.

یک فنجان آب را به ¼ فنجان دانه چیا اضافه کنید. (وقتی این کار را چند بار انجام دادید برای رسیدن به غلظت مناسب می توانید به راحتی نسبت ها را تنظیم کنید.)

حداقل ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا دانه ها در آب خوب خیس بخورند. (می توانید طی شب تا صبح زمان بدهید.)

بعد از اینکه نرم و ژله ای شد خوب هم بزنید تا دانه های بزرگ و چسبناک خرد شوند. دانه های خیس شده را با یک اسموتی مخلوط کنید تا خیالتان راحتِ راحت شود.

خیس کردن دانه چیا نه تنها بلعیدن آن را ایمن تر می کند، بلکه مواد مغذی را آزاد می کند تا هضم آن آسانتر شود.

برای خیس خوردن دانه چیا از چه مایعی استفاده کنیم؟

اگر کودکتان را به تازگی از شیر گرفته اید شیر مادر یا شیرخشک بهترین گزینه است. کودک هم مواد مغذی شیر را دریافت می کند و هم دانه چیا. در ضمن به دلیل آشنایی با شیر مادر از خوردن آن نیز لذت می برد.

اما مهمترین نکته این است که شما می توانید از هر مایعی برای خیس خوردن دانه چیا استفاده کنید. مانند:

آب (از شش ماهگی)

شیر گاو (از شش ماهگی)

شیر نارگیل (از شش ماهگی)

شیر سویا (از دوازده ماهگی)

شیر بادام (از دوازده ماهگی)

از آنجا که دانه های چیا طعم خنثی و آجیلی ملایمی دارند می توانید به راحتی مواد غذایی دیگری را به آن اضافه کنید تا طعم هیجان انگیزتری بگیرند.

ایده هایی برای سرو دانه چیا به کودک

دانه های چیا هنگام گرفتن شیر از کودک بسیار به کار مادران می آید. آنها می توانند روشهای خلاقانه ای برای تهیه این دانه شگفت انگیز به کار بگیرند. از انواع پودینگ گرفته تا اسموتی های متنوع.

مواد بسیار زیادی وجود دارند که می توانید به عنوان طعم دهنده به پودینگ و یا اسموتی اضافه کنید. اگر زود هنگام کودک را از شیر گرفته اید می توانید از له کردن یا مخلوط کردن مواد استفاده کنید یا برای کودکان بزرگتر تکه های میوه به کار ببرید. غذاهای تکه ای چالش خوبی برای انگشتان و دهان کودکتان محسوب می شوند.

فواید دانه چیا برای کودکان

حتما می دانید که دانه چیا سرشار از امگا ۳ است که در رشد کودک نقش موثری دارد. همچنین این دانه های فوق العاده منبع خوبی از اسیدهای چرب سالم هستند.

افزودن دانه چیا به غذای کودکان بهترین روش جذب امگا ۳ برای آنهاست. لازم به ذکر است که کلسیم موجود در این دانه به رشد دندان ها و استخوان های کودکتان کمک شایانی می کند.

مدیکال نیوز تودی اعلام کرده است که دانه های چیا مواد مغذی بسیار بیشتری دارند از جمله آهن که به گردش خون کمک کرده و آنتی اکسیدان ها که از مغز کودک محافظت می کنند.

اگر کودک شما دچار یبوست است خوشحال باشید که این دانه معجزه گر به دلیل داشتن فیبر محلول باعث حرکت غذا در سیستم گوارشی فرزندتان می شود.

منبع: netmums.com

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *