گلوتن و سلامت و زیبائی پوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

گلوتن و سلامت و زیبائی پوست

زیبائی و میل به زیبا بودن امری طبیعی در انسان ها است و یکی از موارد بسیار مهم در زیبائی ظاهری انسان، داشتن پوستی سالم و شفاف می باشد. تقریباً همه افراد خواهان داشتن پوستی سالم و زیبا می باشند و اغلب با داشتن رژیم غذائی مناسب و مصرف محصولات مخصوص مراقبت از پوست به این مهم دست پیدا می کنند ولی برخی از افراد به دلایل دیگری به جز کم توجهی نسبت به پوست قادر به برآورده کردن این خواسته خود نمی باشند. مطالعات اخیر نشان دهنده آن است که بسیاری از مشکلات پوستی نظیر لکه، اگزما یا آکنه ها در نتیجه آلرژی داشتن به برخی از مواد غذائی می باشند. در جواب این سوأل که کدام یک از محرک های آلرژی در بالای لیست مواد غذائی می باشند می توان گلوتن را نام برد. حدود ۸۰% از پروتئین های موجود در غلات حاوی گلوتن هستند و این آلرژن می تواند هر روز در وعده های غذائی ما جای به خصوصی به خود اختصاصی دهد. به عنوان مثال پیتزا، ماکارونی، انواع غلات و حتی آبجو (ماءالشعیر) حاوی این آلرژن می باشند. البته با پیشرفت علم بشری، افراد حساس به گلوتن در دنیای مدرن می توانند از غذاهای جایگزین که دارای برچسب بدون گلوتن هستند استفاده کنند. تعداد اندکی از افراد به این بیماری خود ایمنی که سلیاک نام دارد مبتلا می باشند و بقیه افراد یا کاملاً قادر به هضم گلوتن هستند یا حساسیت کمی نسبت به آن دارند.

ارتباط گلوتن و پوست

واکنش آلرژیک گلوتن و پوست را با هم مرتبط می کند. بدن انسان به طور طبیعی  در اثر قرار گرفتن با هر نوع واکنش آلرژی دچار التهاب می شود. این التهاب ممکن است به صورت های مختلف بر روی پوست انسان نمایان گردد. چند نمونه از این واکنش های آلرژیک عبارتند از: آکنه، اگزما و درماتیت (dermatitis) (درماتیت به التهاب پوستی گفته می شود.) افرادی که به گلوتن حساسیت دارند در کنار داشتن آلرژی پوستی از برخی مشکلات گوارشی نیز رنج می برند. گلوتن در دستگاه گوارش از جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن جلوگیری می کند.
برای تشخیص اینکه آیا گلوتن در فرد ایجاد حساسیت می کند را می توان با قطع مواد غذائی حاوی گلوتن انجام داد. اگر پس از قطع مصرف این مواد غذائی، حساسیت روند رو به بهبود داشت، فرد باید سبک زندگی خود را به روش بدون گلوتن تغییر دهد.

مشکلات پوستی ناشی از گلوتن

– درماتیت هرپتی فرم (Dermatitis herpetiformis)

۱۵ تا ۲۰% از بیماریان سلیاکی از این نوع آلرژی رنج می برند. درماتیت هرپتی فرم می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود ولی شایع ترین نقاطی که این واکنش پوستی ظاهر می شوند شامل آرنج، زانو، باسن، کمر و پشت گردن می باشند. این واکنش ممکن است به صورت مداوم یا موقت باشد.

قبل از شروع حساسیت پوست فرد حساس به گلوتن ممکن است دچار خارش شده یا احساس سوزش کند. این حساسیت علاوه بر ایجاد برآمدگی های کوچک موجب بوجود آمدن جوش های آبکی نیز می شود.

بهبود جوش های ناشی از درماتیت هرپتی فرم چقدر طول می کشد؟

جوش ها و زخم های ناشی از درماتیت هرپتی فرم معمولا چند روز طول می کشد تا کاملاً بهبود یابند. این در حالی است که در حین بهبود جوش های قبلی، جوش های جدیدی شروع به ظاهر شدن می کنند.

بیشتر چه کسانی دچار درماتیت هرپتی فرم می شوند؟

بر خلاف اینکه بیشتر بیماران سلیاکی را زنان تشکیل می دهند، درماتیت هرپتی فرم بیشتر در مردان رایج است. بر اساس تحقیقات انجام شده نسبت مردان به زنان در بیماران مبتلا به درماتیت هرپتی فرم ۲ به ۱ است. این بیماری معمولاً در کودکان پائین ۱۰سال بسیار نادر است.

– پسوریازیس (Psoriasis)

تحقیقات حاکی از آن است که ۴% از بیماران سلیاکی به بیماری خود ایمنی پسوریازیس مبتلا می باشند. پسوریازیس نوعی واکنش خود ایمنی است که در فرد موجب بوجود آمدن نقاط قرمز و ملتهب به نام پلاک(plaques) با پوشش سفید و نقره ای رنگ می شود. این نقاط اغلب در قسمت های آرنج، پوست سر، زانو و کمر ظاهر می شوند. این پلاک ها در فرد منجر به ایجاد خارش و درد و یا هر دوی این موارد می شوند. همچنین در برخی از موارد پوست اطراف مفاصل دچار ترک و خونریزی نیز می شود.

– اگزما (eczema)

اگزما نوعی بیماری پوستی است که موجب خارش و بثورات قرمز می شود. در اغلب مواقع اگزما همراه با تاول های کوچک و آبکی است. دلیل ظاهر شدن اگزمای پوستی در بیماران سلیاکی مشخص نیست ولی به نظر می رسد که این مشکل پوستی ناشی از ترکیبی پیش زمینه ای ژنتیکی و عوامل زیست محیطی است. همچنین اگزما ممکن است به دلیل واکنش های آلرژیک یا نقص در سیستم ایمنی بدن نیز ایجاد شود.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *