نکاتی در ارتباط با یک سحری سالم

نکاتی در ارتباط با یک سحری سالم

مطلب را به اشتراک بگذارید

نکاتی در ارتباط با یک سحری سالم

روزه داری به معنی کنترل و خویشتن داری در خوردن و آشامیدن می باشد و در کل از دو وعده اصلی سحر و افطار تشکیل می شود. از آنجایی که سحری قبل از سپیده دم و در شروع یک روز طولانی میل می شود اهمیت و جایگاه خاصی در ماه مبارک رمضان داراست.

به همین سبب نکاتی را به شما توصیه می کنیم تا در طول روز با انرژی و طراوت به کار یا تحصیل و زندگی روزمره تان برسید. 

• سحری باید یک وعده غذایی سالم و پر انرژی باشد تا فرد روزه دار در طول روز احساس خوشایندی داشته باشد. برای این کار بهتر است از غلات و حبوبات نظیر جو دوسر که حاوی فیبر و کربوهیدرات های پیچیده می باشند استفاده کرد، با توجه به این که هضم و جذب این مواد نیازمند مدت بیشتری در فرآیند گوارش می باشند، احساس سیری طولانی تری به شما خواهند داد.
• سحری باید شامل مواد غذایی همچون تخم مرغ، غلات و حبوبات، لبنیات و گوشت در کنار میوه و سبزیجات تازه، شیر کم چرب یا آبمیوه و آجیل باشد.
• با توجه به این که اکثر روزه داران بعد از بیدار شدن در سپیده دم احساس گرسنگی چندانی نمی کنند، از یک وعده سحری مناسب و پرانرژی غافل شده و آن را افطار موکول می کنند، در حالی که با این کار در طول روز احساس خستگی و کلافگی به آن ها دست خواهد داد.
• در مقابل افرادی هستند که برای مقابله با گرسنگی در طول روز در میل سحری زیاده روی کرده و باعث تحمیل بار سنگینی به معده می شوند که در نتیجه آن سوءهاضمه، سوزش معده و نفخ شکم در پی خواهد داشت و در طول روز روزه داران را با چالش مواجه خواهد کرد.
• برای گوارش بهتر غذا شب را زودتر بخوابید و روزها حداقل ۹ دقیقه قبل از سپیده دم بیدار شوید. بعد از میل سحری دوباره به رختخواب نروید تا با این کار از برگشت اسید معده به درون مری جلوگیری شود.
• به طور کلی تصور اشتباهی در میان روزه داران رواج دارد که برای قلبه بر تشنگی در طول روز باید سحری را به همراه چای فراوان میل کرد، در حالی که چای حاوی کافئین می باشد و کافئین آب بدن را جذب کرده و در سیستم دفع ادرار اختلال ایجاد می کند. به جای نوشیدن چای فراوان چند لیوان آب به روزه داران توصیه می گردد.
• میوه و سبزیجات تازه علاوه بر پیشگیری از یبوست کمک شایانی به رفع تشنگی در روزه داران عزیز خواهد کرد. روغن هسته انگور دارای خواص مقوی و نیروبخشی است و به روزه دارانی که در طول روز احساس ضعف و خستگی می کنند توصیه می گردد.
• برای دریافت کربوهیدرات های پیچیده به جای شیرینی و شکلات که با آزاد سازی انرژی سریع ولی کم دوام همراه هستند، از نان های تهیه شده از آرد جو دوسر، برنج قهوه ای حاوی سبوس بالا و سیب زمینی آبپز استفاده شود تا احساس سیری طولانی مدتی برای روزه داران به ارمغان بیاورد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *