مضرات نمک معدنی از هر منطقه یکسان بوده و مصرف آن خطرناک!

مطلب را به اشتراک بگذارید

نمک های معدنی از هر منطقه از کشور هم که باشند چه نمک جهرم،چه کویر لوت و سمنان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و به دلیل میزان بالا و یکسان سدیم برای بدن خطرناک بوده و باعث بروز فشار خون و سایر بیماری ها می شوند.

این نمک ها همگی فشار خون را به سرعت بالا می برند، زیرا خون سعی می کند عناصر سمی را به سرعت از قلب دور کند.این دلیلی است که پزشکان به افراد دارای فشار خون بالا توصیه می کنند تا مصرف نمک را متوقف کنند. علاوه بر این مصرف بیش از اندازه نمک باعث می شود که بدنمان آب و مایعات دیگر را حفظ کند. بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، نقرس و چاقی می توانند در اثر مصرف بیش از اندازه این گونه از نمک های معدنی پیشرفت کنند یا تا اندازه ای آغاز گردند. این نوع از نمک ها تنها در نمکدان شما وجود ندارد.

بیشتر مواد خوراکی بسته بندی شده و فرآوری شده دارای مقادیر زیادی از این نمک می باشند. این مواد نگه دارنده باعث ورم و به مرور زمان بروز مشکلات بزرگتری مانند بیماری های کلیه، تیروئید و کبد می شوند. همچنین پیشرفت گواتر، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، درد ماهیچه ها،حفظ آب بدن، تورم، سکته مغزی، نارسایی های قلب، سنگ کلیه، سندروم پیش از قاعدگی زنان، و حتی اختلالات بزرگ سیستم عصبی مثل اضطراب و افسردگی را سبب می شوند.

این گونه نمک های معدنی برای سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم لنفاوی بدن بسیار مضراند و به شدت اعتیاد آور هستند.

 نگهداری مایعات
شما هم حتما احساس باد کردگی را پس از صرف غذای شور تجربه کرده اید. این احساس به دلیل وجود سدیم اضافی در بدن است. وقتی سدیم زیادی مصرف می کنید میزان مایعات داخل و اطراف سلول ها تغییر کرده و از حالت تعادل خارج می شوند. معمولاً مایعات اضافی بدن توسط کلیه ها تصفیه می شوند. ولی وقتی مایعات در بدن باقی می مانند، رگ ها متورم شده  و آنها را به داخل بافت های مجاور منتقل می کنند، در اثر این انتقال حالتی به نام تورم اتفاق می افتد.

فشار خون بالا
یکی از مضرات شناخته شده ی سدیم، توانایی آن در بالا بردن فشار خون است. با هر ضربان قلب نیرویی ایجاد می شود که خون را در داخل رگ ها به جلو می راند. این نیرو فشاری را به دیواره رگ ها وارد می کند که به فشار خون معروف است.چون سدیم باعث حفظ آب در بدن می شود، قلب شما باید قوی تر کار کند تا خون را از داخل بافت های خونخورده عبور دهد. این فشار اضافی از طرف ماهیچه های قلب باعث افزایش فشار بر دیواره رگ ها می شود و قلبتان را با گذر زمان تضعیف می کند.
مشکلات قلبی و عروقی
افزایش فشار خون در اثر مصرف بیش از اندازه این گونه نمک های معدنی باعث جمع شدن کلسترول در داخل عروق می شود. این اختلال که تصلب شریان نامیده می شود، رگ ها را تنگ تر و سفت تر کرده و کار قلب را مشکل تر می کند.همچنین احتمال لخته شدن خون و پارگی رگ ها را افزایش می دهد و در اثر تمام این آسیب هایی که به مویرگ ها و رگ ها وارد می شود، اندام های بدن ممکن است نتوانند اکسیژن لازم برای عملکرد طبیعی را دریافت کنند.
بیماری های کلیوی
کلیه های شما برای عملکرد خود میزان ثابتی از اکسیژن را از جریان خون دریافت می کنند.وجود مقدار زیادی از سدیم که بر جریان خون تاثیر گذار باشد،بافت های کلیه ها را تخریب می کند و توانایی دفع مواد سمی را از آن سلب می کند.
در نهایت، آسیب بافت کلیه به بیماری های کلیه و سپس به نارسایی کلیه منجر می شود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *