مضرات نمک طعام و سدیم

مطلب را به اشتراک بگذارید

بدن برای انجام دادن فرآیندهای اساسی زندگی به سدیم نیاز دارد.داشتن سدیم کافی برای عملکرد بهتر ماهیچه ها،انتقال اعصاب و تنظیم مایعات بدن ضروری است. مصرف سدیم بیش از حد مشکلات جبران ناپذیری برای بدن در پی خواهد داشت.سدیم یک ماده معدنی است و بسیاری از غذاهای مصرفی حاوی سدیم می باشد.

رابطه سدیم و سلامتی

کلیه ها به تنظیم میزان سدیم بدن می پردازند.اگر مقدار مصرفی سدیم بدن افزایش یابد کلیه ها آن را به ادرار تبدیل می کنند (مایعی که حاوی سدیم).با این حال اگر مقدار سدیم بدن از حد ممکن نیز بالا رود کلیه ها قادر نخواهند بود تا آن را از بین ببرند.نتیجه سدیم اضافی بدن باعث افزایش فشارخون می شود و این بر دیواره های رگ های خونی فشار وارد می کند و با گذشت زمان خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

فشار خون بالا

داشتن فشار خون بالا یک بیماری محسوب می شود. نزدیک به ۵۰ میلیون نفرآمریکایی مبتلا به فشارخون بالا می باشد. اگر کسی از فشار خون بالا رنج می برد می تواند مصرف نمک معمولی را کاهش دهد و به جای آن از نمک دریا کم سدیم دار استفاده کند زیرا نمک سرشار از سدیم است پس در مصرف نوع نمک دقت لازم را بکنید.

هیپرناترمی

هنگامی که سطح سدیم بدن از حد مطلوب خود بالاتر است این وضیعت را هیپرناترمی می گویند.هیپرناترمی توسط عوامل مختلف از جمله داروها،اختلال در منع جذب آب،کاهش مصرف آب ایجاد می شود.در موارد نادر هیپرناترمی با مصرف بیش از حد نمک ایجاد می شود.نمک معمولی دارای سدیم و ناخالصی زیادی می باشد پس اگر از نمک استفاده می کنید بهتر است از نمک دریا کم سدیم یددار استفاده کنید.

بیماری های قلبی عروقی

رابطه مستقیمی بین مصرف نمک معمولی و بیماری های قلبی عروقی وجود دارد و عوارض مصرف بیش از حد نمک معمولی بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.مطالعه ای توسط دانشمند پزشکی ناپل در نوامبر ۲۰۰۹ انجام شد و نشان داد که مصرف بالای نمک معمولی بدلیل داشتن سدیم بالا باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی می شود.

سرطان معده :

با دادن آزمایش خون و مشاهدهسطح سدیم بالایکی از عوامل سرطان معده است.بیماری که باعث ترشح سندرم نامناسب هورمون (SIADH ) و ترشح هورمون آنتی دیورتیک (ADH ) می شود.این هورمون ها باعث احتباس آب در کلیه ها می شود.هنگامی که آب در بدن محبوس شد سطح سدیم پلاسما خون رقیق می شود.

مواد غذایی روزانه حاوی سدیم هستند و میزان سدیم در نمک معمولی بیشتر است و یکی از عواملی است که باعث می شود تا دیواره معده صدمه ببیند و زمینه ایجاد سرطان شود. به جای استفاده از نمک معمولی حاوی سدیم زیاد از نمک دریا کم سدیم استفاده کنید.

 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *