عادت های ناسالمی که باعث پیری زودرس می شوند

مطلب را به اشتراک بگذارید

زمانی که سنتان بالاتر می‌رود چه طور به نظر می‌رسید، ممکن است بستگی به این داشته باشد که وقتی جوان‌تر هستید چگونه زندگی می‌کنید. سلامت شما در سن بالاتر تا حد زیادی به تصمیمات شما در جوانی بستگی دارد. همین الان باید از عادت هایی که ممکن است سلامت جسمانی شما را در آینده به خطر بیاندازد دست بکشید. لیست ۸ عادت بدی را که به پیرشدن سرعت می‌بخشند.                                    
۱- الکل
مصرف الکل به میزان مناسب برای سلامت افراد مسن خوب است اما آن میزانی که “مناسب” گفته می‌شود با بالا رفتن سن تغییر می‌کند. براساس گفته جامعه سالخوردگان آمریکا، چیزی بیشتر از یک نوشیدنی برای مردی مسن و بیش از نیم آن برای یک زن مسن زیاد خواهد بود. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث تحریک ذهن شده و احتمال زمین‌خوردن‌ها را افزایش دهد. الکل ممکن است برای برخی دارو‌ها تداخل عملکرد و یا مسمومیت  به وجود آورد. از پزشکتان سوال کنید که اگر هم می‌توانید الکل استفاده کنید چه میزان برای شما مجاز است.                                              
۲- سیگار
مطمئنان سیگار برای سلامتی بد است بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما آیا می‌دانستید که برای ظاهرتان هم بد است؟ علاوه بر کوتاه ‌کردن عمرتان با افزایش احتمال بیماری قلبی و ریوی، سیگار کشیدن می‌تواند آنزیم‌هایی را فعال کند که قابلیت ارتجاعی پوستتان را از بین می‌برد. حتی اگر شما فردی هستید که سیگار کشیدنتان را از همه پنهان می‌کنید تا کسی متوجه سیگار کشیدنتان نشود، چین و چروک‌ها و زرد رنگی چهره ای که سیگار برایتان به وجود می‌آورد می‌تواند شما رو لو بدهد. حالا یک دلیل دیگر هم برای کنار گذاشتن سیگار دارید.
۳- رژیم 
خوب شدن‌های به سرعت همیشه وسوسه‌انگیز هستند، اما رژیم‌های این‌چنینی هرگز فکر خوبی نیستند. نه تنها راه حل مناسبی برای دراز‌مدت نیستند، می‌توانند تهدیدی در بلندمدت باشند. این طور رژیم‌ها می‌توانند با کاهش سطح انرژی شما باعث شوند شما احساس کنید که مسن‌تر هستید، تمرکزتان را برهم بزنند و شما را افسرده و زودرنج کنند. این رژیم‌ها می‌توانند چین و چروک و شل‌شدگی پوستی هم به وجود بیاورند، چون پوستی که دارد پیر می‌شود و قابلیت ارتجاعی کمی دارد، زمان آن را ندارد که خودش را با کاهش وزن هماهنگ کند. در سن بالا حواستان به وزنتان باشد خوب است اما مراقب باشید که در هفته بیش از نیم تا یک کیلو کم نکنید.
۴- کم خوابی
شما برای سلامتی مطلوب خود همچنان به هفت تا هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارید. اگر به اندازه کافی نخوابید ممکن است بدنتان در طول روز به خوبی عمل نکند، و ممکن است با اضافه ‌وزن که خودش مشکلی برای سلامتی‌تان در آن سن است، روبرو شوید. اگر در زمان مناسبی در شب به خواب می‌روید اما در طول روز همچنان احساس خستگی می‌کنید، با پزشکتان در این زمینه صحبت کنید تا از اختلالات خوابی مانند وقفه تنفسی در خواب که در افراد سال‌ خورده رایج است پیشگیری کند.                
۵- میوه و سبزیجات
درست است که وقتی سنتان بالا می‌رود شما به کالری کمتری نیاز دارید، اگر می‌خواهید نقش مثبتی در سالم ماندن (به جای پوستی افتاده با چروک) خود داشته باشید، باید آن کالری‌ها را از منابع خوب و مغذی بگیرید. غذاهای ناسالم و گوشت و سیب‌زمینی رژیم مناسبی برای شما نیستند . متخصصان اعتقاد دارند که بهترین منابع سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ مختلف هستند. ماهی با اسید‌های چرب امگا-۳ که برای قلبی سالم مورد نیاز است و مقادیر زیادی فیبر از غلات کامل در رژیمتان باشد.
۶- استرس داشتن
هیچ چیزی به اندازه کاهش توانایی ذهنی نمی‌تواند به شما احساس پیری بدهد. مطالعات مشخص کرده‌اند که دوری و رهایی از استرس می‌تواند در جلوگیری از اختلالات و آسیب‌های مغزی و جوان نگه ‌داشتن ذهن شما مفید باشد. سعی کنید چیز‌هایی که باعث استرستان می‌شود از آن‌ها دوری کنید یا تاثیر آنها را با تکنیک‌های مدیتیشن و ریلکسیشن و ورزش کاهش دهید.
۷- تنبل بودن
ورزش کردن به طور منظم از خیلی جهات یک مورد ضروری برای پیر شدن است. از دفع بیماری قلبی گرفته تا دور کردن استرس. تحقیقات نشان می‌دهند که فقط سی دقیقه پیاده‌روی برای سه بار در هفته می‌تواند احتمال افتادن را که علت اصلی صدمات عاجز‌کننده در افراد سال‌خورده است را کاهش دهد. پس عادت بیکاری و تنبلی را کنار بگذارید و تکانی به خود بدهید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *