سل پوستی (lupus)

مطلب را به اشتراک بگذارید

سل پوستی مشکل سیستم ایمنی بدن است که تا آخر عمر باقی می‌ماند. سلول‌های دفاعی به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کنند، که باعث التهاب و آسیب بافت‌های بدن می‌شود.علائم آن یا به پوست محدود می‌شود یا باعث مشکلات داخلی بدن می‌شود، مانند: درد مفاصل. در موارد شدیدتر ممکن است به قلب، کلیه‌ها، و ارگان‌های حیاتی آسیب وارد شود. اگرچه علاجی وجود ندارد، درمان‌هایی وجود دارد که آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند.

علائم سل پوستی

درد مفاصل:
درد مفاصل و عضلات معمولا از اولین علائم لوپوس است. درد همزمان در دوطرف بدن و مخصوصا در مفاصل مچ، دست،انگشتان، و زانو اتفاق می‌افتد. مفاصل در هنگام تماس دست ملتهب و گرم به نظر می‌رسند. ولی برخلاف آرتروز روماتوئید، آسیب مفاصل در بیماری لوپوس همیشگی نیست.

اگزمای پروانه‌ای شکل:
علامت لوپوس اگزمای پروانه ای شکل در سراسر گونه ها و پل بینی است. دیگر مشکلات پوستی شایع شامل حساسیت به نور آفتاب با پوسته پوسته شدن، لکه های قرمز یا پوسته پوسته شدن، اگزمای پوستی بنفش بر روی نقاط مختلف بدن، از جمله صورت، گردن و بازوها است. برخی از افراد نیز دچار زخم در دهان می‌شوند. 

تغییر ناخن‌ها:
لوپوس می تواند باعث ترک در ناخن ها یا افتادن آن‌ها شود.. آنها ممکن است لکه های آبی یا  قرمز در ریشه ناخن‌ها داشته باشند. این نقاط در واقع در بستر ناخن هستند، که در نتیجه التهاب عروق خونی کوچک به وجود می‌آیند. ورم نیز ممکن است پوست اطراف ریشه ناخن را قرمز و پف‌دار کند. 

تب و خستگی:
اغلب افراد مبتلا به لوپوس درجاتی از خستگی را تجربه می‌کنند. در بسیاری از موارد، آن‌قدر شدید است که مانع ورزش و سایر فعالیت های روزانه می‌شود. همچنین بسیاری از بیماران گاهی تب با درجه پایین  را تجربه می‌کنند. این تب با علت ناشناخته ممکن است تنها علامت هشدار دهنده در برخی افراد باشد.

حساسیت به نور:
بسیاری از مردم مبتلا به لوپوس به طور غیر معمول به خورشید و دیگر انواع نور ماوراء بنفش حساس هستند. یک روز در ساحل ممکن است یک اگزما پوستی در نقاط در معرض نور خورشید ایجاد کند یا باعث بدتر شدن نشانه های دیگر لوپوس شود. برخی داروها حتی می تواند افراد مبتلا به لوپوس را بیشتر به نور UV حساس کنند.

از دست دادن مو:
علائم لوپوس می‌آیند و می‌روند، و این شامل از دست دادن مو می‌شود. بیماران ممکن است در مواقعی ریزش مو به حالت تکه‌ای داشته باشند یا موها در تمام سرنازک تر شود. پس از گذردوره‌ی عود، احتمال رویش موهای جدید وجود دارد.

پدیده‌ی رنو (گردش خون):
برخی از افراد مبتلا به لوپوس دچارحالتی به نام پدیده رینود می‌شوند. انگشتان دست و پای آن‌ها دردناک و بی حس، و در برابر هوای سرد یا استرس عاطفی مورمور می‌شود. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که رگ های خونی کوچک منقبض می‌شوند و جریان خون را محدود می‌کنند. در طول یک حمله، انگشتان دست و پا ممکن است سفید و یا کبود شود برخی افراد نیز ممکن است بدون داشتن لوپوس یا هر مشکل سلامتی دیگر، رینود داشته باشند. 

لوپوس یا یک بیماری دیگر؟
وقتی لوپوس آغاز می شود، می تواند مانند آرتروز روماتوئید باشد، که باعث درد مفاصل و تورم و یا فیبرومیالژیا شود، که باعث خستگی و درد است. یکی از جنبه های که لوپوس را متمایز می‌کند، ترکیبی از اگزما پوست همراه با درد مفاصل و خستگی است. همچنین تست های آزمایشگاهی می‌توانند به تشخیص لوپوس از بیماری های دیگر کمک کنند.

تشخیص لوپوس:
تشخیص لوپوس مشکل است. این بیماری می تواند مانند شرایط بیماری‌های دیگر باشد، و اغلب حالت آن درافراد مختلف، متفاوت است. بسیاری از مردم قبل ازبروز نشانه‌ها آن را برای سال‌ها با خود به همراه دارند. اگر چه آزمایش دقیقی برای لوپوس وجود ندارد، پروتئین های خاصی در خون بیمار در آزمایش مشاهده می‌شوند. یک آزمایش خون برای آنتی بادی های ضد هسته می تواند نشانه های حیاتی ارائه کند. آزمایش های دیگر تعداد سلول‌ها، عملکرد کلیه، و زمان لخته شدن را بررسی می‌کند.  نمونه برداری از بافت مبتلا مانند پوست یا کلیه ها گاهی به تشخیص کمک می کند. 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند:
هر کس می تواند به لوپوس مبتلا شود. اما زنان ۱۰ برابر بیشتراز مردان دچار می‌شوند. گذشته از زن بودن، احتمال  ابتلا به این بیماری بیشتر است اگر شما جز افراد زیر هستید:

• آفریقایی-آمریکایی، لاتین، یا آسیایی
• بین سنین ۲۰ و ۴۰ سال
• افرادی در خانواده به لوپوس مبتلا هستند

انواع لوپوس:
وقتی می گویند “لوپوس”، معمولا منظور لوپوس اریتماتوی سیستمیک است،رایج ترین و جدی‌ترین نوع. اما انواع دیگری نیز وجود دارد. لوپوس پوستی اریتماتوز-همچنین معروف به لوپوس قرص مانند – به پوست محدود می‌شود و سبب آسیب اعضای بدن که گاهی اوقات در لوپوس اریتماتوی سیستمیک رخ می دهد نمی‌شود. شایعترین علامت اگزما پوستی دایره شکل است. لوپوس القاء شده توسط دارو علائم لوپوس موقت در افرادی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنند ایجاد می‌کند.

درمان‌های دارویی برای لوپوس:
راه هایی برای کنترل علائم لوپوس وجود دارد. این خدمات عبارتند از کرم های کورتیکواستروئیدی برای اگزما و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای درد مفاصل و تب. داروهای آنتی مالاریا می تواند به مبارزه با درد مفاصل، زخم و اگزما کمک کنند. کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است به عنوان قرص داده شود. در موارد شدید، می توان آنها را به صورت داخل وریدی تجویز کرد. افراد مبتلا به لوپوس شدید ممکن است از داروهای مهار کننده سیستم ایمنی بدن بهره مند شوند. 

خود درمانی برای لوپوس:

تغییراتی در عادات خود می تواند به کاهش عود لوپوس کمک کند: 

• تا زمانی که در زیر نور خورشید هستید خود را بپوشانید
• سیگار نکشید.
• ورزش منظم
• بهبود مهارت های مدیریت استرس.
همچنین خواب کافی داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به لوپوس باید تا ۱۲ ساعت خواب شب داشته باشند. 

لوپوس و مشکلات کلیه:
هنگامی که بیماری لوپوس پیشرفت می کند، می تواند در اعضای بدن اختلال ایجاد کند. سه نفر ازهر چهار نفر مبتلا به لوپوس ممکن است به مشکلات کلیوی دچارشوند. این مشکلات ممکن است علائم ایجاد نکنند، هر چند برخی از مردم متوجه تورم درپا یا قوزک پای خود می شوند. بسیاری از بیماران تنها زمانی به مشکل کلیه خود پی می‌برند که  آزمایش ادرارآن‌ها خون یا سطح پروتئین غیر طبیعی را نشان می دهد. 

لوپوس و مشکلات قلبی:
رایج‌ترین مشکل قلبی مربوط به لوپوس التهاب کیسه اطراف قلب است. این ممکن است درد شدیدی در سمت چپ قفسه سینه ایجاد کند. افراد مبتلا به لوپوس نیز بیشتر احتمال ابتلا به پلاک که سرخرگ ها را تنگ یا مسدود می‌کند دارند. این می تواند به بیماری عروق کرونر منجر شود. عوارض دیگر شامل بیماری های دریچه قلب و التهاب عضله قلب هستند.

لوپوس و مشکلات ریوی:
بافت اطراف ریه ها دریک سوم از مردم مبتلا به لوپوس ملتهب می‌شود. این ممکن است به تنفس دردناک، یا درد قفسه سینه منجر شود، یا ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند .گاهی اوقات لوپوس موجب درد قفسه سینه می‌شود که ربطی به ریه ها یا قلب ندارد .در عوض، درد ناشی از عضلات قفسه سینه ملتهب و یا مفاصل دنده‌ها است. هر گونه درد در قفسه سینه باید به سرعت توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد. 

لوپوس و مشکلات گوارشی:
مشکلات گوارشی در افراد با بیماری لوپوس رایج نیست ولی برخی از بیماران تجربه‌ی درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، مشکل در بلع غذا یا التهاب در کبد و لوزالمعده را دارند. این‌ها ممکن است از عوارض لوپوس یا داروهای درمانی آن باشد. برخی افراد در زمان عود لوپوس کاهش وزن پیدا می‌کنند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *