روشهای متفاوت پخت کینوا

مطلب را به اشتراک بگذارید

روشهای متفاوت پخت کینوا

کینوا (کین-وا تلفظ می شود) نام گیاهی است که در کوه های آند در آمریکای جنوبی کشت می شود. این گیاه با قدمت هزاران ساله در کشور آمریکا بسیار پرطرفدار است. کینوا بسیار مغذی است. درصد پروتئین موجود در کینوا بسیار بالاست و تمام آمینو اسید های ضروری بدن را تامین می کند. به همین دلیل بسیار مود علاقه گیاهخواران و وگنها است. باید خاطر نشان کرد که علی رغم ظاهر ریز این دانه، کینوا سرشار از مواد مغذی است. در هر نصف فجان کینوای نپخته ۸ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر وجود دارد.

نکته قابل توجه در مورد کینوا این است که این دانه عاری از گلوتن است .

روشهای پخت کینوا

کینوا دانه ای است که پخت آن بسیار راحت است. بسیار شبیه به برنج پخته می شود با این تفاوت که در زمان کوتاهتری نسبت به برنج آماده می شود. روش های مختلفی برای پخت کینوا وجود دارد: روی گاز، در مایکرویو و پلوپز. در ادامه به هر کدام از این روشها خواهیم پرداخت.

بهتر است که کینوا را قبلا از پختن بشویید. روی دانه های کینوا پوششی طبیعی به نام ساپونین وجود دارد که طعم کینوای پخته را تلخ یا صابونی می کند. شستن کینوا باعث از بین رفتن پوشش ساپونین آن می شود و در نتیجه کینوا را خوش طعم تر و خوش خوراک تر می کند. البته در بسیاری از بسته بندی ها به شستشوی کینوا اشاره شده اما چون ما به این موضوع حساس هستیم مجدد کینوا را میشوییم. البته به جای آبکشی کینوا می توانید آن را به یک کاسه آب سرد اضافه کنید و چند بار داخل آب با حرکت دورانی دانه های کینوا را هم بزنید. سپس آب را تخلیه کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید.

طرز پخت کینوا

بعد از آبکشی حالا کینوا آماده طبخ است.

در اکثر روشهای پخت برای هر پیمانه کینوا به دو پیمانه آب احتیاج داریم. البته به جای آب برای طعم دار شدن می توانید از آب مرغ یا سبزیجات هم استفاده کنید. در ضمن مقداری نمک را نیز فراموش نکنید.

اگر قبل از طبخ، دانه های کینوا را به مدت یکی دو دقیقه در یک تابه خشک تفت بدهید به ترد شدن کینوا کمک شایانی می کند. البته می توانید تابه را به دلخواه به کره یا روغن زیتون آغشته کنید و حتی افزودن ادویه دلخواهتان ایده فوق العاده ای محسوب می شود.

در نظر داشته باشید که هر پیمانه کینوای نپخته ۳ پیمانه کینوای پخته به شما می دهد.

  • پخت کینوا روی گاز

در این روش کینوای آبکش شده و مایع مورد نیاز را در یک قابلمه متوسط بریزید. ابتدا اجازه بدهید که مخلوط مایع و کینوا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کرده تا مایع به آرامی بجوشد.

در اکثر بسته بندی ها عنوان شده که در این مرحله درب قابلمه را بگذارید. اما ما متوجه شدیم در صورت عدم پوشاندن درب قابلمه دانه های کینوا نرم‌تر و کرکی‌تر می شوند. کینوا را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا مایع آن جذب شود. سپس ظرف را از روی گاز برداشته و به مدت ۵ دقیقه با درب بپوشانید.

  • پخت کینوا در مایکروویو

زمان لازم برای پخت کینوا در مایکرویو همانند طبخ روی گاز است. اگر در جایی بودید که دسترسی به گاز نداشتید می توانید از مایکرویو هم استفاده کنید.

ابتدا یک پیمانه کینوای شسته شده را با دو پیمانه آب داخل یک کاسه ریخته و درپوش مخصوص مایکرویو را بگذارید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا نصف آب جذب کینوا شود. سپس ظرف را از مایکرویو خارج کرده، کینوا را هم زده و مجدد با درپوش داخل مایکرویو قرار داده. این بار ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان دهید تا آب باقیمانده کاملا جذب کینوا شود. سپس کینوای پخته شده را با چنگال کمی هم بزنید تا حالت پفکی به خود بگیرد. سپس نوش جان کنید.

  • پخت کینوا در پلوپز

در این روش پخت با کینوا درست مثل برنج رفتار کنید. ابتدا دیواره های پلوپز را به کمی روغن آغشته کنید تا از چسبیدن آن به ظرف جلوگیری شود. سپس ۱ پیمانه کینوای شسته شده را به همراه ۲ پیمانه آب (آب مرغ یا سبزیجات) به پلوپز اضافه کنید. خوب هم زده تا کینوا به ته ظرف نچسبد. سپس درب پلوپز را بگذارید. دکمه پخت را بزنید.

کینوای پخته شده را در صورت قرار دادن در ظرفی با درب کاملا بسته می توانید به مدت ۳ تا ۵ روز با خیال راحت در یخچال و تا دو ماه در فریزر نگه دارید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *