روزاسه (بیماری پوستی)

مطلب را به اشتراک بگذارید

روزاسه (rosacea) بیماری شایع پوستی است که سبب قرمزی و تورم پوست صورت می‌شود. این بیماری که اغلب از آن با نام آکنه بزرگسالان نیز یاد می‌شود، ممکن است در ابتدا تنها به شکل قرمزی و برافروخته شدن چهره در مواقع مختلف، خود را نشان دهد و حالتی گذرا داشته باشد. به‌تدریج این بیماری به سمت قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت می‌کند و ممکن است رفته رفته گونه‌ها، پیشانی، چانه و بینی را هم مبتلا کند. روزاسه حتی ممکن است گوش‌ها، قفسه سینه و پشت را هم درگیر نماید. با پیشرفت این بیماری، به‌تدریج عروق خونی کوچک و ضایعات التهابی همانند جوش‌های ظریفی در روی منطقه قرمزرنگ پوست ایجاد می‌شود؛ ولی برخلاف آکنه، در این بیماری جوش‌های سرسفید و سرسیاه وجود ندارد. در اوایل پیدایش، روزاسه ممکن است خودبه‌خود ایجاد شده و سپس برطرف شود؛ ولی با گذشت زمان، وقتی پوست دیگر به رنگ طبیعی خود برنمی‌گردد و یا سایر نشانه‌ها از قبیل جوش‌های ریز و عروق خونی بزرگ نمایان می‌شوند، بهترین کار مراجعه به پزشک است. این بیماران به‌ندرت خود‌به‌خود بهبودی کامل می‌یابند و ممکن است بیماری آنها سال‌ها باقی بماند یا در صورت عدم درمان وخیم‌تر هم بشود.
تشخیص
روزاسه با بروز جوش‌های آن به صورت برجستگی‌های کوچک و قرمز در صورت پدید می‌آید که بعضی از آنها ممکن است حتی چرکی باشند. همراه با این جوش‌ها، احتمال دارد تعداد زیادی عروق خونی و نازک بر روی سطح پوست نمایان شود و قرمزی چهره حالت پایداری به خود بگیرد.
در موارد خیلی پیشرفته روزاسه، ممکن است حالتی ایجاد شود که به آن اصطلاحا رینوفیما اطلاق می‌گردد. در این حالت غدد چربی روی بینی و گونه‌ها بزرگ شده و بینی و گونه‌ها حالتی بزرگ و برآمده و پف‌آلود پیدا می‌کنند. رینوفیما در مردان بسیار شایع‌تر از زنان می‌باشد.
حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به روزاسه، درگیری چشمی هم دارند. بعضی از این بیماران دچار قرمزی و احساس سوزش در چشم‌ها می‌شوند. این حالت تحت عنوان التهاب ملتحمه شناخته می‌شود و اگر برای درمان آن اقدامی نشود، ممکن است سبب پیدایش مشکلات خیلی جدی‌تری برای چشم‌ها گردد.
بزرگسالانی که پوست روشن دارند، به‌خصوص خانم‌های بین ۳۰ تا ۵۰ سال، بیش از سایرین مستعد ابتلا به روزاسه هستند؛ اما این بیماری می‌تواند مردان و زنان را در تمام سنین و حتی کودکان را نیز مبتلا نماید. به دلایل ناشناخته، زنان اغلب بیش از مردان به روزاسه مبتلا می‌شوند و در بعضی موارد این بیماری همراه با شروع یائسگی می‌باشد. سیر بیماری تدریجی است و مدت‌ها طول می‌کشد. ابتدا ممکن است بیماری فقط به صورت گلگون شدن چهره و برافروختگی گذرا و یا حساسیت شدید به مواد آرایشی خود را نشان دهد. گرفتاری، درگیری و یا فشار شدید روحی هم می‌تواند سبب شروع برافروختگی شود.
دلایل روزاسه
دلیل قطعی بیماری روزاسه هنوز ناشناخته است. به نظر می‌رسد بهترین پیشگیری اجتناب از حالات و اعمال که سبب قرمزی یا برافروختگی چهره می‌شوند این موارد عبارتند از:
– پرهیز از نوشیدنی‌های داغ (مثل چای)، غذاهای تند، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی
– محافظت از پوست در برابر نور خورشید
– پرهیز از مالش و ماساژ دادن پوست صورت
– انجام ورزش در محیط‌های خنک
– خودداری از مصرف مواد آرایشی و کرم‌های تحریک‌کننده پوست
نخستین قدم در درمان روزاسه، کنترل آن می‌باشد. استفاده از کرم‌های کورتون‌دار توصیه نمی‌شود. تمام داروها بیماری را کنترل می‌کنند، اما ریشه‌کن نمی‌کنند؛ بنابراین احتمال عود بیماری پس از قطع درمان وجود دارد. قرمزی بیماری را می‌توان پس از درمان روزاسه با لیزر کنترل کرد. محصولات بهداشتی آرایشی، از قبیل صابون‌ها، کرم‌های مرطوب‌کننده و ضد‌آفتاب‌ها باید عاری از الکل و مواد تحریک‌کننده باشند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *