دانه کتان و سرطان پستان

مطلب را به اشتراک بگذارید

دانه کتان و سرطان پستان

برای درک پتانسیل تأثیرگذاری دانه کتان در درمان و پیشگیری از سرطان پستان برای بانوان با دغدغه فکری این بیماری، باید اجزای تشکیل دهنده دانه کتان را مطالعه کرد.

فیتواستروژن

دانه کتان غنی ترین منبع لیگنان ها، نوعی فیتواستروژن که یک ماده غذایی گیاهی کاملاً شبیه به هورمون زنانه استروژن است، می باشد. لیگنان به دلیل این شباهت ممکن است تأثیر استروژنی یا ضد استروژنی در بدن انسان داشته باشد. مهمترین محور بحث در ارتباط با خوردن دانه کتان برای بانوان مبتلا به سرطان پستان، همین ماده غذایی یعنی لیگنان می باشد. فیتواستروژن ها در بسیاری از مواد غذایی همچون دانه سویا، آجیل، غلات سبوس دار، سبزیجات و بعضی میوه ها یافت می شوند، اما بیشترین تأکید دانشمندان، به خاطر تحریک مؤثر واکنش های استروژنی و ضد استروژنی در بدن زنان، بر دانه کتان می باشد.

فیتواستروژن و سرطان پستان

از آنجایی که فیتواستروژن ها ممکن است عملکردی شبیه هورمون استروژن داشته باشند، این نگرانی را در برخی کارشناسان به وجود آورده است که شاید فیتواستروژن ها برای افراد با سابقه سرطانی مرتبط با هورمون ها نظیر سرطان پروستات یا پستان، ایمن نباشند. اما لیگنان موجود در دانه کتان سوخت و ساز هورمون استروژن بدن را تغییر می دهد. مثلاً در زنان یائسه تولید استروژن های فعال را کم می کند که این خود ریسک ابتلا به سرطان پستان را می کاهد. همچنین شواهدی موجود است که نشان می دهد اضافه کردن دانه کتان آسیاب شده به الگوی غذایی رشد سلول های سرطانی در بافت پستان را کاهش می دهد.

همه سلول های بدن توانایی قرار گرفتن در فرآیند مرگ سلولی کنترل شده یا آپوپتوز را دارند. طی این فرآیند بدن از باز تولید سلول های آسیب دیده جلوگیری کرده و در نهایت از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. محققین ثابت کرده اند که دانه کتان فرآیند آپوپتوز را تسریع می بخشد و این امر به دلیل وجود دو فیتواستروژن خاص به نام های آنترولاکتون و انترودیول در لیگنان دانه کتان می باشد.

تخم کتان طلایی ۲۰۰ گرمی

تخم کتان طلایی

درمان سرطان پستان

تاموکسیفن یک داروی تعدیل کننده استروژن است که به گیرنده های استروژن چسبیده و مانع از رشد سلول های سرطانی می گردد. در مطالعات انجام شده مشخص گردید که دانه کتان مانند نمونه تقویت شده تاموکسیفن در بدن عمل کرده و رشد سرطان پستان را مهار می کند. بنابراین اضافه کردن دانه کتان به الگوی غذایی برای مبتلایان به سرطان می تواند امید بخش باشد. رژیم غذایی حاوی لیگنان به طور مستقیم با تهاجمی بودن یا نبودن تومور سرطانی در ارتباط است، به طوری که در بیماران با تشخیص اولیه سرطان پستان که لیگنان مصرف می کرده اند تومورهایی به مراتب کمتر تهاجمی تر شناسایی شده است.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *