حقایقی درباره نمک

مطلب را به اشتراک بگذارید

حقایقی درباره نمک

نمک یا همان کلرید سدیم بخشی ضروری از رژیم غذایی روزانه است. نمک در برخی از مواد غذایی مانند شیر وجود دارد و تولید کنندگان مواد غذایی فرآوری شده نیز از آن استفاده می کنند.

این ماده معدنی به دلایل مهمی از جمله متعادل کردن سطح مایعات در بدن بسیار حائز اهمیت است.

بنا به گفته دانشکده سلامت عمومی هاروارد، بدن انسان برای هدایت تکانه های عصبی، انقباض و انبساط ماهیچه ها و حفظ تعادل مایعات و مواد معدنی به مقدار کمی سدیم نیاز دارد. همچنین بدن انسان نیازمند مقدار مشخصی نمک برای انجام وظایف حیاتی اش است.

نمک کم سدیم چیست؟

سدیم از اجزای نمک است که ۴۰ درصد از آن را تشکیل می دهد. در نمک کم سدیم معمولاً مقداری از سدیم موجود در کلرید سدیم را با پتاسیم جایگزین می کنند، بنابراین این نمک مخلوطی از کلرید سدیم و پتاسیم است که کلرید پتاسیم طعمی بسیار شبیه نمک دارد و به کاهش فشار خون کمک می کند.

بنا به گفته منابع معتبر، افراد بالای ۱۴ سال روزانه باید ۲۳۰۰ میلی گرم (معادل یک قاشق چایخوری) نمک مصرف کنند. مصرف بی رویه نمک موجب بیماری هایی همچون سنگ کلیه، افزایش فشار خون، بیماری قلبی و سکته مغزی می شود. محققان بررسی کردند هرچه مصرف روزانه نمک کمتر شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

کشور چین که بالاترین مصرف نمک را در جهان دارد در طرحی باعنوان “چین سالم تا سال ۲۰۳۰” بیشترین تمرکز را بر عادات غذایی شهروندان خود گذاشته تا در سلامتی و کاهش مرگ و میر مردمان سرزمینش نقش تعیین کننده ای داشته باشد. مصرف نمک یکی از مهمترین زمینه هایی است که دولت چین در نظر دارد به آن بپردازد.

بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه BMJ Nutrition Prevention & Health journal منتشر شده، مدل های کامپیوتری نشان می دهند که کاهش مصرف نمک تنها به میزان یک گرم در روز منجر به کاهش ۹ میلیون حمله قلبی و نجات ۴ میلیون زندگی تا سال ۲۰۳۰ می شود.

اقدامات لازم جهت کاهش مصرف نمک

برخلاف تصور بسیاری از مردم برخی نان ها مقدار سدیم به مراتب بیشتری به بعضی غذاها دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر علاقه مند به کاهش مصرف نمک هستید، برای شروع می توانید با مصرف نمک کم سدیم در رژیم غذایی خود و یا بررسی برچسب های تغذیه غذاهایی که مصرف می کنید به محتوای سدیم موجود در آنها توجه کنید.

لازم به ذکر است بسته‌های ادویه نیز اغلب دارای سدیم بسیار بالایی هستند، که چون شما مستقیما از نمک اضافه در غذای خود استفاده نمی کنید چندان به چشم نمی آیند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *