حساسیت دندانی از چه چیزی ناشی می شود؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

حساسیت دندانی دردی است که گاهی پدید آمده و گاهی از بین می رود. اما نادیده گرفتن آن می تواند منجر به پدید آمدن سایر بیماری های دهان و دندان شود.
حساسیت دندانی دردی است که شما هنگام خوردن و یا آشامیدن مواد غذایی سرد و گرم حس می کنید، حتی ممکن است این درد را هنگام تنفس در هوای سرد نیز حس کنید.
حساسیت دندانی ممکن است زمانی رخ دهد که لثه ها از دندانها فاصله گرفته باشند و یا اینکه بافت لثه از بین رفته باشد. از بین رفتن لثه می تواند به دلیل مسواک زدن خشن، مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان به طور مرتب باشد.
غذاها، نوشیدنی های شیرین و اسیدی مثل نوشابه، ماءالشعیر، آبمیوه و اسنک های حاوی شکر می توانند باعث پوسیدگی دندان ها شوند که این خود یکی از علل حساسیت دندانی است.
زمانیکه لثه از بین می رود بخشی از دندان که زیر خط لثه قرار دارد، در معرض آسیب قرار می گیرد. توبول های (مجاری) کوچکی وجود دارند که حاوی مایع هستند و ریشه دندان را به مرکز رشته های عصبی (سیستم عصبی) مرتبط می سازند.
به مرکز رشته های عصبی پالپ می گویند. هنگامی که این مجراها در تماس با سرما و گرما قرار می گیرند، مایع موجود در آنها اعصاب دندان را تحریک کرده و منجر به درد دندان می شود.
حساسیت دندانی همچنین می تواند زمانی رخ دهد که لایه سخت دندان به نام مینا، دچار ساییدگی شده باشد که یکی از علل آن دندان قروچه می باشد.
حساسیت دندانی می تواند بعد از جرمگیری و یا سفید کردن دندان ها به وجود آید و به سرعت بعد از پایان طول درمان از بین می رود. اما اگر از این مساله نگران هستید با دندانپزشک خود در میان بگذارید.
راهکارهایی برای جلوگیری از حساسیت دندانی:
– برای جلوگیری از بیماری لثه روزی دوبار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. 
– از تمیز بودن تمام بخش های دهان خود اطمینان حاصل کنید از جمله فواصل بین دندانها و شیار لثه.
– با ملایمت مسواک بزنید و از مسواک هایی که الیاف نرم دارند استفاده کنید. این امر به جلوگیری از بیماری لثه کمک می کند و – مانع ساییدگی مینای دندان شما می شود.
– از مصرف غذا و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید.
– از دندانپزشک خود بخواهید که خمیردندانهای مخصوص حساسیت دندانی را به شما معرفی کند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *