جو دو سر (یولاف) در طب سنتی ایران

مطلب را به اشتراک بگذارید

جو دو سر (یولاف) در طب سنتی ایران

به فارسی «یولاف»، «جو دوسر»، «جو پیغمبری»، «شوفان» و در کتب طب سنتی با نام «هرتمان» نام برده می شود و عربی آن «قرطمان» است. به فرانسوی Avoine و Avoine cultive و به انگلیسی oat و Cultivated oat گفته می شود. گیاهی است از خانواده غلات Graminae نام علمی آن Avena sativa L. می باشد.

مشخصات

یولاف؛ گیاهی است یک‌ساله به ارتفاع حدود ۱ متر، پس از رسیدن زردرنگ می شود. مشخصات عمده آن این است که میوه آن به شکل خوشه و سنبله غیر فشرده و در هر سنبله ۳ گل دارد که گل فوقانی آن عقیم است و گل های طرفین بارور می شود و دانه آن در غلافی دارای دو سر می باشد. از علوفه های خوب حیوانات است به خصوص برای اسب خیلی مفید است.

کاه یولاف برای تعلیف گاوهای شیرده مورد توجه می باشد. از نظر کشت و کار، یولاف به طور کلی دو نوع است: نوع بهاره و نوع پاییزه. در مناطقی که زمستان فوق العاده سرد باشد، نوع بهاره آن در اوایل بهار کاشته می شود و در مناطقی که زمستان معمولی باشد، نوع زمستانه آن در اوایل پاییز کاشته می شود. یولاف در بعضی از کشورهای شمال اروپا در مزارعی مخلوط با گندم و چاودار کاشته می شود و از محصول دانه مخلوط این سه غله، نان درست می کنند. یولاف در اغلب مناطق دنیا و هم‌چنین در بعضی از نقاط ایران کاشته می شود.

جو دو سر پرک صبحانه فوری ۲۰۰ گرمی

ترکیبات شیمیایی

در گیاه یولاف اکسالیک اسید و یُد یافت می شود. دانه یولاف دارای ویتامین B1 و سایر ویتامینهای B است و منبع غنی از مواد چرب و پروتئین می باشد. اکثر مردم از فقدان ویتامین B رنج می برند و کمبود آن عامل عصبانیت و ابتلا به بیماری هایی همچون ام اس است.

خواص کاربردی

یولاف، مقوی اعصاب، محرک، ملین و ضدعفونی کننده است. اگر از جو دو سر یا یولاف با پوسته خارجی آن به مقدار ۲۰ گرم در یک لیتر آب جوشانده تهیه شود، این جوشانده مدر است و برای دفع سنگ کلیه، رفع استسقا، رفع کمی ترشح ادرار، تسکین درد کلیه و مثانه، رفع بی خوابی، تسکین سرفه، ورم حلق و حنجره نافع است.

یولاف یا جو دو سر از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی نه گرم و نه سرد بلکه معتدل است. خواص آن، خوردن پخته آن در روغن زیتون برای نرم کردن سینه و تسکین سرفه مفید است. ضماد آن برای تحلیل ورم های گرم نافع است. اگر با سرکه ضماد آن تهیه شود اثرش بیشتر است. هضم آن به آرامی و کندی صورت پذیرفته که این امر باعث می شود که احساس سیری بیشتری داشته باشیم. 

دانه آن اگر در شیر یا گوشت چرب پخته شود غذای خوب و مقوی است و برای دوره نقاهت اطفال که احتیاج به تقویت دارند مفید است. در استعمال خارجی اگر جوشانده جو دو سر در مواقع درد روماتیسمی و درد کلیه در مواضع درد کمپرس کنند، به تسکین درد کمک می نماید.

توجه داشته باشید که شیر و گوشت را بر اساس گروه خون خود انتخاب نمایید.

نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد یولاف

یولاف، گیاهی تونیک و مقوی برای قلب و خون است. دانه های یولاف، آرد یولاف بدون این که سبوس آن گرفته شده باشد و سرانجام سبوس یولاف از مواد گیاهی هستند که به دلیل فیبر بالای آن به طور مسلم مانند داروی نیرومندی در کاهش کلسترول اثر می گذارند.
 یولاف از نظر کاهش کلسترول در مورد جانوران آزمایشگاهی و هم‌چنین اشخاصی که دارای کلسترول خون نرمال و یا کلسترول بیش از حد نرمال هستند و از غذاهای کم چربی و یا پرچربی استفاده می کنند بارها مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته و نتایج همیشه مشابه و بسیار مؤثر بوده است. برای اشخاصی که کلسترول خون آنها بیش از حد نرمال است تصور نمی رود داروی بی ضررتر، نیرومندتر و مفیدتر از یولاف وجود داشته باشد.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *