چای سبز و اثرات آن بر پوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

چای سبز و اثرات آن بر پوست

چای سبزبه عنوان نوشیدنی گیاهی قدیمی شناخته شده و کیفیت آن به خاطر کافئین کم موجود در آن می باشد . در دوره جدید و مدرن چای سبز به عنوان یک ماده غذایی مفید برای جلوگیری یا بهبود ناراحتی قلبی ، سرطان بیماری لثه ، پیری پوست و کاهش وزن تبلیغ می شود .
انواع اصلی چای شامل سیاه ، سبز و سفید می باشند که تفاوتشان در روش برداشت و روند تولید آنها است.

ترکیبات چای سبز :

خواص درمانی چای سبز مربوط به مواد شیمیایی فلاونویدی بنام پلی فنل است . ترکیبات موجود در چای سبز بیشتر از چای سیاه می باشد ( تقریباً ۲۵% نسبت به ۴ % ) . چای سبز تقریباً غنی از ترکیبات سودمند  می باشد و ترکیبات اصلی موجود در چای سبز شامل ( GC ) – ( EGC ) – ( EC ) و ( (EGCG می باشند .

چای سبز و سلامتی :

تحقیقات بسیاری نشان داده اند پلی فنل چای سبز در برابر رادیکال های آزاد اثرات دفاعی دارد و از ابتلا به برخی بیماری ها مانند مشکلات قلبی و عروقی ، بعضی سرطان ها ، عفونت، دفع سموم و ….. جلوگیری می کند .

بیشتر مطالعات انجام شده بر روی چای سبز برروی بافت حیوانات تاثیر گذاشته است . اکثر تحقیقات و مطالعات انجام شده برا اساس ارتباطات آماری می باشد به عنوان مثال محققان از آمارها استفاده می کنند تا مصرف چای سبز و جلوگیری از وقوع بیماری های مختلف را به هم ارتباط دهند . این همبستگی به معنای ثابت کردن یا مدرک قطعی نمی باشد ولی در هر حال آغاز یک نقطه مثبت برای آزمایشات بالینی است .

تاثیرات کلی آزمایشات بالینی ( بخصوص چای سبز و سفید ) نمایانگر افزایش آنتی اکسیدانهای بافت ها به خصوص خون می شود و هم چنین باعث کاسته شدن چربی ( کلسترول بد ) است.

تحقیقات کلی درباره مزایای استفاده از چای سبز ممکن است قرن ها به طول انجامد تا کامل شود . در هر حال چای سبزبه نسبت سایر نوشیدنی ها  در سلامتی نقش بسزایی دارد . به علت عدم کامل بودن اطلاعات نظرات متفاوتی برای مقدار لازم مصرف چای سبزوجود دارد . اکثر محققان نوشیدن ۳ تا ۵ لیوان چای سبز را پیشنهاد می دهند . کسانی که ترجیح می دهند کافئین کمتری مصرف کنند بهتر است از چای سبز استفاده کنند که مقدار مصرف ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم ( ۳ بار در روز) چای سبز دارای میزان استانداردی از پلی فنل و ( EG ) می باشد و در بین چای ها کمترین میزان کافئین را دارد .
مطالعات بسیاری در زمینه سلامتی پوست با مصرف چای سبز انجام شده است . مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته نشان داده است که چای سبز باعث جلوگیری از سرطان پوست شده است . هم چنین مطالعات صورت گرفته   بر روی انسان ها و حیوانات نشان داده است که مصرف چای سبز و ترکیبات موجود در آن باعث محافظت در برابر آسیب های خورشید می شود . چای سبز باعث جلوگیری از التهابات پوستی از طریق از بین بردن رادیکال های آزاد می شود ، به همین خاطر می تواند باعث محافظت پوست در کنار استفاده از ضد آفتاب ها باشد .

آیا چای سبز به از بین بردن چین و چروک های پوستی نیز می تواند کمک کند ؟

 با توجه به آنتی اکسیدانها و ضد التهاب های موجود تا حدودی می تواند باعث کاهش روند پیری شود .
مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ بر روی ۴۰ زن میانسال نشان داده است که مصرف چای سبز برای جلوگیری از چین و چروک پوستی همانند داروهای ضد چروک پوست و حتی بهتر از آن عمل می کند .

چگونه از چای سبز برای مراقبت از پوست خود استفاده کنیم ؟

اگر می خواهید از چای سبز به عنوان محافظ پوست استفاده کنید بهترین روش آن است که قبل از مصرف ضد آفتاب چای سبز را با زینک اکسید مخلوط کرده و بر روی پوست بزنید .

هم چنین استفاده از چای سبزطبیعی بر روی پوست روند پیری را کاهش می دهد ،اما خرید کرم چای سبز ممکن است کمک چندانی نکند چون شبیه بقیه آنتی اکسیدانها پلی فنل چای سبز نیز اثر خود را در برابر هوا از دست می دهد . نوشیدن روزانه ۴ فنجان چای سبز کمک بسیاری به جلوگیری از روند پیری پوست می نماید .

اگر حتماً اصرار دارید که از چای سبز برای پوست خود استفاده کنید می توانید چای سبز را به شکل تکه های یخ به عنوان تونر پوست مصرف کنید ،ولی باید مراقب باشید که یخ را بلافاصله بعد از خارج کردن از یخچال بر روی پوست خود نگذارید . هم چنین می توانید با نوشیدن زیاد چای سبز از پوست خود محافظت نمایید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *