نشانه‌های کمبود آهن چیست؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

کمبود آهن در دو سال اول زندگی می‌تواند بر تکامل رشد مغز تاثیر زیادی داشته باشد و لطمات جبران ناپذیری روی جنین وارد کند.
کم‌خونی و فقر آهن در کودکان سنین مدرسه موجب کاهش قدرت یادگیری می‌شود به طوری که ضریب هوشی این کودکان ۵ تا ۱۰امتیاز کمتر از حد طبیعی برآورد شده است.
این کودکان تغییرات رفتاری داشته و ابتلا به بیماریهای عفونی و احساس خستگی و ضعف نیز در آنها بیشتر است. 
علائم فقر آهن عبارتند از:
رنگ پریدگی دائمی زبان ومخاط و داخل پلک، چشم و لب‌ها، کمرنگ شدن خطوط کف دست، احساس ضعف و خستگی، سیاهی رفتن چشمها، بی تفاوتی، سرگیجه، سر درد و بی اشتهایی، حالت تهوع، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دستها و پاها، درموارد شدید تنگی نفس و تپش قلب از نشانه‌های کمبود آهن در بدن است.
انواع غذاهایی که افراد مصرف می‌کنند در میزان آهن در بدن تاثیر زیادی دارند:
مصرف غذاهای غیرخانگی مانند انواع ساندویچ‌های سوسیس وکالباس، پیتزا و تنقلات غذایی کم ارزش مانند چیپس، نوشابه، شکلات و پفک، ابتلا به عفونتها، آلودگی‌های انگلی، مصرف کم انواع گوشت، مصرف چای همراه غذا، مصرف ناکافی غذا‌های حاوی ویتامین C و مصرف نان‌های تهیه شده با جوش شیرین از مواد مضری است که باعث کاهش جذب آهن می‌شود.
انواع گوشت، حبوبات، غلات دارای سبوس به ویژه سبوس جو دو سر و سبزیجات به مقدار کم را از موادی عنوان کرد که حاوی آهن هستند ولی میوه‌ها و لبنیات آهن ندارند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *