مسمومیت ناشی از مواد آرایشی

مطلب را به اشتراک بگذارید

امروزه استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت کننده پوست تبدیل به بخشی از امور روزانه بانوان شده است و اغلب خانم ها به طور روزمره از عطر،مرطوب کننده ها،پاک کننده های پوستی،ضد آفتاب ها،ضد تعریق ها، رنگ های آرایشی و … استفاده میکنند.
این میل به زیبایی البته گاهی هم با مخاطراتی همراه میشود.بعضی از افراد تا به حال مشکلات و عوارض ناشی از مصرف این مواد را حداقل یکبار تجربه کرده اند.بدیهی است که شدت و احتمال بروز عوارض در مواد آرایشی تقلبی بیشتر خواهد بود.
از آنجا که کشور ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است و بیش از ۵۰% لوازم آرایشی نظیر کرم پودر و رژلب و ریمل های آرایشی موجود در بازار تقلبی هستند،به هنگام خرید این لوازم باید دقت فراوانی به خرج دهیم.
علت اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی،ارزانی آنها است.۹۰%لوازم آرایشی مصرف شده در کشور ما وارداتی هستند که برخی به صورت غیر مجاز وارد میشوند.
از جمله عوارض عمده استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی غیر استاندارد عبارت اند از:
احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در محلی که ماده آرایشی استفاده شده.
قرمزی،تورم،خارش و تاولهای آبدار، جوش سرسیاه
کهیر،عفونت پوست،عفونت ریشه مو، آکنه (جوش غرور جوانی)، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو و کچلی
تغییر رنگ پوست که به صورت منتشر یا لکه ای میباشد.
صدمات کبدی (ناشی از سم موجود در مواد آرایشی غیر مجاز)
آسیب چشمی و مشکلات تنفسی
اثر ناخوشایند ناشی از زخم روی پوست
کم کاری غده فوق کلیه
پوسته ریزی لبها ناشی از مواد آرایشی
 پیری زودرس و ایجاد چین و چروک روی پوست
برخی از مواد آرایشی نیز هنگامی که در معرض نور خورشید قرار میگیرند ایجاد حساسیت میکنند که باید به آنها نیز توجه کافی شود.
یک پوست سالم سد بسیار خوبی در مقابل تعداد زیادی از موادی است  که روزانه با آن در تماس هستیم.اگر پوست بیش از حد خشک باشد یا به هر دلیل ملتهب یا زخمی باشد، اثر محافظتی این سد کاسته میشود.
پزشکان توصیه میکنند برای جلوگیری از حساسیت پوستی شدید و گسترده،هربار که محصول آرایشی بهداشتی جدیدی را خریداری کردید قبل از آنکه به طور گسترده از آن بر روی سر و صورت خود استفاده کنید،مقدار اندکی از آن (به اندازه یک سکه) را روی بازوی خود بمالید.
اگر تا ۲۴ ساعت هیچ گونه علائمی از حساسیت روی بازوی شما ایجاد نشد، شما میتوانید با خیال راحت از آن ماده استفاده کنید.
نکات قابل توجه:
برخی از کرمهای روشن کننده حاوی مقادیر بیش از حد جیوه هستند که اثرات جانبی ناخوشایندی بر روی پوست دارند.
مواد شیمیایی موجود در سایه،ریمل و خط چشم و مالش محکم پنبه و شیرپاک کن در اطراف پوست حساس چشم در بلند مدت باعث شلی پوست اطراف چشم و نازیبایی میشود.
پودرها و شوینده های مخصوص ماشین های لباس شویی و ظرف شویی دارای آنزیمهای خاصی برای از بین بردن چربی،پروتئین و نشاسته و … هستند. شستشوی دستی با این پودرها باعث آسیب به پوست دست میشود.
استفاده از حلال های شیمیایی (نفت،بنزین و تینر و…) برای تمیز کردن چربی و روغن از دست و بدن، به هیچ عنوان مناسب نمیباشد.
استفاده از مواد آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد به دلیل وجود سرب و جیوه در ترکیبات آنها باعث ایجاد عوارضی مانند بیماریهای گوارشی و اسهال میشود.
مواد آرایشی مانند رژلب که در حین غذا خوردن وارد بدن میشوند در صورت داشتن فلزات سنگین و مواد نامرغوب گیاهی عوارض ناشناخته ای در بدن ایجاد خواهند کرد.
تزریق ژلهای حجم دهنده لب غیر استاندارد و به وسیله افراد غیر متبحر احتمال عوارضی مانند حساسیت، تورم، کبودی لبها،حرکت ژل به نواحی اطراف لب و غیر قرینگی لبها وجود دارد لذا اگر خانمی تمایل به این کار را دارد باید حتما از ژلهای استاندارد و با مارک معتبر و توسط متخصص استفاده کند.
سرمه غیر مجاز  معمولا حاوی مقداری فلز سرب است که استفاده از آن در این محصول سلامت شما را تهدید میکند که علائم حساسیت چشم به سرمه شامل قرمزی،خارش،اشک ریزش،ضخیم شدن لبه پلک و پوسته پوسته شدن پوست سطح پلک است که حساسیت چشم معمولا تا ۲ ماه طول میکشد.
استون های غیر استاندارد رطوبت را از سطح ناخن پاک کرده و آن را خشک و ورقه ورقه میکند پس حتما از استون هایی که دارای نرم کننده یا روغن میباشند استفاده کنید. پد لاک پاک کن هم در بازار موجود میباشد که دارای روغن کرچک است و از خشکی و شکنندگی ناخن ها پیشگیری میکند.
لاک های رنگی غیر استاندارد میتواند باعث واکنش های حساسیتی در افراد شود که علاوه بر تغییر شکل ناخن ها،پوست حاشیه ناخن هم قرمز،پوسته پوسته،متورم و در مواردی دچار خارش میشود که درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
در برخی از رنگ موهایی که به صورت غیر مجاز وارد میشوند میزان آمونیاک به قدری زیاد است که باعث نازک و شکننده شدن مو، موخوره، خشک و زبر شدن مو، حساسیت پوستی، شوره سر، خارش و حتی قرمزی پوست سر میشود.
ریزش مو در اثر رنگ موهای غیر مجاز تقریبا پدیده ای رایج شده است. استفاده از این رنگ موها در برخی موارد موجب میشود که فرد به سبب مصرف این مواد پیاز موی سرش سوخته و باعث طاسی غیر قابل بازگشت شود، یا بر اثر استفاده از لوازم آرایشی غیر مجاز،تاول هایی به روی پوست به وجود آید.
بعضی مواد آرایشی دارای مقداری روغن هستند که باعث بروز آکنه در پوست های مستعد میشود.این مواد روغنی در لوازم آرایشی غیر استاندارد به میزان بسیار بالاتری میرسد، به همین دلیل ایجاد جوش های سرسیاه و آکنه از عوارض استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد است.
قرار دادن شامپو و شوینده های مایع دیگر جلوی نور مستقیم خورشید باعث خرابی و فساد آنها میشود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *