مزایای دانه چیا برای کبد انسان

مزایای-دانه-چیا-برای-کبد-انسان

مطلب را به اشتراک بگذارید

مزایای دانه چیا چیست؟

از خواص دانه چیا برای شما در این مطلب خواهیم گفت.

با ما همراه باشید.

مزایای دانه چیا برای کبد انسان

بهترین غذا ها برای کبد شما از توت های تابستانی تا قهوه و چای و دانه های چیا و سبزیجات

یکی از مهم ترین اعضای بدن ما، کبد است. نقش مهمی در تصفیه خون و دفع توکسین ها و باکتری های مضر، کنترل سطح اسید های آمینه و ذخیره ویتامین ها دارد.

 اگر دچار هپاتیت C (ویروسی که کبد را تحت تأثیر قرار می دهد) هستید، باید از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید.

حتی اگر دچار بیماری نیستید، رژیم غذایی متعادل حاوی آنتی اکسیدان ها، فیبر و پروتئین داشته باشید، پس عملکرد کبد بهتر خواهد بود و مواد غذایی موجود در این رژیم، بر عملکرد طبیعی و سلامت کبد تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مزایای-دانه-چیا-برای-کبد-انسان-OAB

دانه چیا

طی تحقیق انجام شده توسط محققان دانشگاه کوئیزلند استرالیا بر روی دو گروه از موش ها ثابت شد،­­ که گروهی از موش ها که در رژیم غذایی شان از غذاهایی با چربی بالا و کربوهیدرات استفاده شد، تحمل انسولین و گلوکز در بدنشان کاهش و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی افزایش یافت.­

گروهی دیگر از موش ها که در رژیم غذایی شان از دانه های چیا استفاده شد، تحمل انسولین و گلوکز در بدنشان افزایش و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی و دیابت در آن ها کاهش یافت.

 از دیگر مزایای دانه چیا، این است که غنی از اسید های چرب امگا ۳ است. این اسید های چرب از نوع DHA و EPA در ماهی چرب است که از کبد محافظت می کنند، التهاب را کاهش می دهند و فرایند طبیعی سم زدایی کبد را بهبود می بخشند. تحقیقات نشان می دهند که فیبر موجود در دانه چیا عملکرد طبیعی هضم غذا را بهتر کرده و ایجاد فشار بر روی کبد را کاهش می دهد.

پس قرار دادن دانه چیا با داشتن این مزایا در رژیم غذایی، می تواند تا حدودی، بیماری قلبی و کبدی را کاهش دهد زیرا دارای فیبر، امگا ۳ و مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است.­

غذا های مفید برای کبد

۱- سبزیجات با برگ های سبز تیره:

 نیترات طبیعی موجود در سبزیجات برگدار از جمله اسفناج ، آروگولا و کلم کیل مخصوصاً برای افرادی که دچار هپاتیت C هستند، بسیار حائز اهمیت است. خاصیت ضد التهابی دارند. زیرا غنی از آنتی اکسیدانها، ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و فیتونوترینت ها هستند و برای کل بدن مفید اند.

۲ – چای سبز اُرگانیک:

شامل آنتی اکسیدان هایی است که عملکرد پاکسازی طبیعی کبد را تقویت می کند و فعالیت ویروسی هپاتیت C را کاهش می دهد. از چای ها، با عصاره های متفاوت زیاد استفاده نکنید زیرا به سلامت کبد ضربه می زنند.

۳- بلغور جو دوسر:

این غله منبع غنی از فیبر و بتاگلوکان است که سلامت کبد را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان می دهند بتاگلوکان موجود در بلغور جو دوسر ، ذخیره و جذب چربی در کبد را کاهش می دهد و از کبد محافظت می کند.

  ۴- آجیل ها:

 حاوی چربی ها و مواد مغذی هستند و مصرف آنها سطح آنزیم های کبدی را تنظیم می کنند. این آنزیم ها خون را تصفیه می کنند و توکسین ها و مواد زائد را دفع می کنند. پس سلامت کبد را تنظیم می کنند.

۵- انواع توت ها:

 غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های  C و B هستند و تنش اکسیداتیو روی کبد را کاهش می دهند و فولات موجود در آنها نیز فرایند سم زدایی را بهبود می بخشد.

۶- کلم بروکلی:

 آنزیم های فرایند سم زدایی طبیعی کبد را افزایش می دهد.

۷- روغن زیتون :

حاوی فنولیک غنی از آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب است و التهاب را کاهش می دهد و از آسیب های کبدی پیشگیری می کند.

۸- ماهی سالمون:

حاوی اسید های چرب امگا ۳ است و تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می دهد و  عملکرد کبد را تقویت می کند.

۹- تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزی ۱ تا ۴ فنجان قهوه، بر عملکرد کبد تأثیر دارد. از سرطان کبد، پیشرفت فیبروز و ایجاد هپاتیت C پیشگیری می کند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

2 پاسخ

  1. یکی از بیماریهای کبدی،کبد چرب هست..
    همونجور که در جدول ارزش غذایی روی بسته های محصول نوشته شده، چربی بالایی داره.
    چطور برای افراد دیابتیک با چربی بالای کبد،چیا رو توصیه میکنید ؟؟!

    1. سلام. از آنجایی که دانه چیا غله کاملا گیاهی و ارگانیک هست، چربی موجود در دانه چیا جزو چربی های مضر نیست و مشکلی برای کبد ایجاد نمیکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *