لبخندی زیبا با تغذیه سالم

مطلب را به اشتراک بگذارید

وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان و دندان‌های زیبا می‌شود، اولین چیزی که به ذهن هر کس می‌رسد، مرتب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است و البته بعد از آن صندلی دندانپزشکی که اکثر ما تجربه آن را داشته‌ایم. ولی چیزی که به نقش آن در سلامت دهان و دندان کمتر توجه می‌شود، تغذیه سالم و مناسب است که در داشتن لبخندی زیبا و دهان و دندانی سالم نقش بسزایی دارد.
کلسیم و ویتامین D دو ماده معدنی و ویتامینی هستند که در سلامت و استحکام دندان‌ها بسیار موثرند. این دو ماده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند؛ چرا که وجود ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند و کلسیم ماده اصلی تشکیل‌دهنده دندان‌ها و استخوان‌هاست. کمبود این ماده در بدن باعث پوکی استخوان و لق شدن دندان‌ها می‌شود.
ویتامین A نیز ماده‌ای است که در تولید مینای دندان نقشی اساسی دارد. کمبود ویتامین A باعث رشد بیش از حد لثه‌ها، خونریزی آنها و بروز بیماری‌های دیگر لثه می‌شود. ویتامین C هم یکی دیگر از ویتامین‌های مؤثر در حفظ سلامت دهان است. این ویتامین در واقع موجب کارکرد درست مویرگ‌هایی می‌شود که اکسیژن را به بافت‌های مختلف بدن می‌رسانند و به همین دلیل به حفظ سلامت بافت‌های دهان هم کمک می‌کند. کمبود ویتامین C در نهایت منجر به خونریزی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها و زخم شدن می‌شود. 
ویتامین‌های گروه B
 نیز به داشتن دهانی سالم کمک می‌کنند. در اثر کمبود این ویتامین‌ لب‌ها ترک می‌‌خورند و زخم می‌شوند و در داخل و بیرون دهان ضایعات و زخم‌های باز ایجاد می‌گردد. این زخم‌ها علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار، فرصت رشد و گسترش باکتری‌ها و ویروس‌ها را فراهم می‌کنند که اگر به جریان خون نفوذ کنند، مشکلات جدی برای فرد به وجود می‌آورند. حتما تا به حال نام «فلوراید» را شنیده‌اید و اگر کاربرد آن را هم ندانید، این کلمه را روی بسته بسیاری از خمیر دندان‌ها و بطری‌های دهان شویه دیده‌اید. این ماده در جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است. به علاوه، فلوراید در کنار کلسیم و فسفر، مینای دندان را تقویت می‌کند. مس، روی، ید، آهن و پتاسیم، دیگر مواد معدنی لازم برای حفظ سلامت دندان‌ها هستند.
با وجود توصیه پزشکان و متخصصان، عده بسیاری از مردم رژیم غذایی کاملی ندارند تا نیاز بدن آنها را به ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین کند. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌تواند مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد کند. بنابراین اگر به دلایلی مانند شرایط شغلی روزانه، تغذیه‌ مناسب و کاملی ندارید، برای دریافت مکمل‌های تغذیه‌ای به پزشک مراجعه و زیر نظر او مصرف مکمل مناسب را شروع کنید. گاهی اوقات افراد به ظاهر از همه گروه‌های غذایی استفاده می‌کنند، ولی یا مقدار آنها کافی نیست یا به دلیل روش‌های نامناسب پخت و نگهداری مواد غذایی، پیش از اینکه آنها در سفره قرار گیرند، مواد مغذی خود را از دست داده‌اند. با توجه به این شرایط و موقعیت‌های دیگری که پزشک تشخیص می‌دهد، مصرف مکمل‌‌های ویتامین‌ها یا مواد معدنی ضروری است. یکی از مواد غذایی پیشنهادی علم گروه خونی سبوس جو دو سر است که غنی از ویتامین B است.
این مکمل‌ها هرگز نباید جایگزین مواد غذایی شوند و به صِرف مصرف آنها به تغذیه روزانه بی‌توجهی شود. این مکمل‌ها زمانی به بهترین شکل عمل می‌کنند که همراه مواد غذایی طبیعی استفاده شوند. همان طور که از نام این فرآورده‌ها پیداست، آنها برای تکمیل رژیم غذایی هستند، نه برای جایگزین شدن با مواد غذایی.
داشتن یک لبخند زیبا مستلزم برخورداری از دندان‌ها، لثه‌ها و دهانی سالم است. با دندان‌های سالم می‌توان از همه غذاها استفاده کرد. دهان سالم به عنوان یک سپر محافظتی خوب از ورود باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا به جریان گردش خون جلوگیری می‌کند. 
پس اگر خواهان لبخندی زیبا هستید تا چهره شما را جذاب کرده و اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهد، به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید تا از وجود همه ویتامین‌ها و مواد معدنی در آن اطمینان حاصل کنید. در ضمن، بهداشت دهان و دندان‌تان را همیشه رعایت کنید. مسواک زدن بدون استفاده مرتب از نخ دندان نمی‌تواند دندان‌های شما را از فساد نجات دهد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *