فواید تخم کتان برای کودکان

مطلب را به اشتراک بگذارید

فواید تخم کتان برای کودکان

برای افرادی که برای بار اول می خواهند تخم کتان را به وعده غذایی خود بافزایند این سؤال پیش می آید که:

تخم کتان را چگونه باید مصرف کرد؟

پاسخ: تقریباً می توانید تخم کتان را با تمامی مواد غذایی میل کنید. می توانید همراه صبحانه خود میل کنید، روی سالاد خود هنگام ناهار بپاشید و هنگام شام در سوپ خود مخلوط کنید. 
سؤال دومی که پیش می آید این است که: 

آیا کودک من می تواند تخم کتان مصرف کند؟

پاسخ: بزرگسالان و کودکان هر دو می توانند از فواید تخم کتان بهره ببرند. برای مصرف کودکان باید به میزان مصرف روزانه آن دقت داشته باشید. همان گونه که برای مواد خوراکی دیگر آن دقت لازم را دارید. کودکان به راحتی می توانند روزانه بین ۱ الی ۳ قاشق غذا خوری تخم کتان را مصرف کنند.و همین میزان کافی است تا امگا ۳ و تمامی ویتامین ها و املاح مورد نظر را دریافت کنند.

فواید افزودن تخم کتان به وعده غذایی کودک:

۱- سیستم ایمنی بدن:

تخم کتان یکی از گیاهان طبیعی است که سرشار از اُمگا ۳ می باشد. به این نوع از اُمگا ۳ (Alpha linolenic acid) گفته می شود که میزان کلسترول خون بدن را تنظیم میکند. ALA ترشح شده از طریق اُمگا ۳ در بدن همراه با lignan باعث کمک به گلبول های سفید خون می شوند که در نتیجه سیستم دفاعی بدن قوی تر می شود. قدرت مقابله بدن در برابر بیماری ها بالا می رود. افزودن تخم کتان به رژیم غذایی کودک باعث قوی شدن سیستم دفاعی بدن او می شود.

۲- رشد استخوان و عضله:

تخم کتان دارای منبع غنی پروتئین است و این امر می تواند برای رشد استخوان ها و عضله ها بسیار مفید باشد. همچنین پروتئین باعث ترمیم پوست می شود و این برای کودکان هنگام رشد که کبودی های فراوانی را تجربه می کنند امر مهمی است.

۳- کاهش خستگی:

بزرگترین چالش برای کودکان بیدار و هوشیار نگه داشته بدن خود در طول روز می باشد. این امر می تواند هنگام مدرسه رفتن مشکل ساز شود و در حالی که شما هیچ کنترلی بر تغذیه آن ها در طول روز نخواهید داشت. خوراکی های شیرین و آب میوه های گاز دار به طور کاذب به آن ها انرژی می دهند.
مصرف تخم کتان می تواند از کسلی و خستگی جلوگیری کند زیرا باعث گردش اُکسیژن در بدن می شود. پروتئین و فیبر بالای موجود در تخم کتان می تواند کودکان را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد و انرژی را به طور آهسته در بدن رها کند.
یکی از خواص بسیار مهم تخم کتان برای کودکان اُمگا ۳ آن می باشد. بدن انسان قادر به تولید اُمگا ۳ نمی باشد ولی این روغن برای بدن ضروری است و انسان باید از طریق خوراکی آن را جذب بدن خود کند. اگر چه ماهی می تواند منبع خوبی از اُمگا ۳ باشد ولی گاهی اوقات ممکن است کودک از ماهی خوشش نیاید یا ماهی مورد نظر که حاوی اُمگا ۳ بالا است را میل نکند. افزودن تخم کتان به وعده غذایی بسیار آسان است. می توانید تخم کتان پودر شده و یا تخم کتان بو داده را در غذاهای کودک به طور روزانه مخلوط کنید.

حال که از فواید تخم کتان مطلع شدید بهتر است تا چند روش درباره چگونگی مصرف آن نیز برای کودکان خود بدانید:
۱- مافین صبحانه: 
مافین می تواند برای صبحانه ایده بسیار خوبی باشد. بگذارید تا کودک شما را در مراحل آماده کردن مافین کمک کند و در آخر بی صبرانه منتظر خواهند ماند تا طعم زحمات خود را بچشد. برای دستورالعمل های پخت به قسمت آشپزی رژیمی مراجعه کنید.
۲- اسموتی ها:
همه دوست دارند تا با نی اسموتی یا میلک شیکی را نوش جان کنند. پس همراه با کودک خود لیوانی از اسموتی میوه ایی بردارید و نوش جان کنید. بگذارید تا کودک در آماده کردن آن به شما کمک کند، می توانید میوه ها را به او بدهید تا به مخلوط اضافه کند و سپس تخم کتان بو داده را به معجون اضافه کنید. افزودن شیر یا ماست می تواند کلسیم مورد نیاز بدن، مخصوصاً برای کودکان هنگام رشد، را تاًمین کند. اما اگر کودکتان دارای گروه خون A و O است، می توانید به جای شیر از شیر سویا استفاده کنید.
۳- سوپ زمستان:
سوپ بهترین روش است تا شما اطمینان کامل از مصرف سبزیجات روزانه کودک خود داشته باشید. درست قبل از این که سوپ را روی میز قرار دهید تخم کتان را به آن اضافه کنید و هم بزنید. تمام مواد مفید تخم کتان در غذا موجود می باشد و کودک ممکن است حتی متوجه آن نیز نشود. اما تخم کتان بو داده به قدری خوشمزه است که کودک از مصرف آن لذت خواهید برد.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *